Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera avfuktaren själv?  (läst 24736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Installera avfuktaren själv?
« skrivet: 01 september 2005, 21:42:17 »
Har köpt ett varudeklarerat hus och enligt besiktningsprotokollet bör det installeras en krypgrundsavfuktare pga mikrobiell påväxt.

Efter koll med Anticimex har jag fått reda på att kalaset kostar någonstans mellan 40-50000:- om jobbet utförs av dom, men om jag vill kan jag köpa deras avfuktare för 26500:- och göra jobbet själv, i priset ingår en besiktning av installationen.
Har även kollat på Munters avfuktare som man får loss för runt 15000 i ett "gör det själv kit".

Är det ngn som har erfarenhet av att utföra denna typ av installation? Och är det verkligen värt besväret att göra installationen själv? Är inte sÃ¥ sugen pÃ¥ att ligga där i en vecka eller sÃ¥  :'(

Har kollat väldigt mycket på nätet och även hittat ett medel som heter Boracol 10, någon som vet om det funkar eller om det inte gör ngn större verkan?

Utloggad AndHo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2005, 11:50:24 »
Hej,
Jag köpte en Munters HomeDry 11Y i Hemma-butiken för 12.975:- plus spirorör mm för ca 1.000:-
Inte alls svårt att meka upp rören, trots mellanvägg i grunden. Det svåraste var nog att få ner el till avfuktaren.

MEN jag har fått problem med att övertemp-skyddet löser ut. Två gånger nu på en vecka. Den går 6-8 timmar,
sedan stängs den av med röd-lyse. Lite jobbigt eftersom det bara finns larmpanel på maskinen, ingen fjärrpanel
att montera i rummet ovan grund. 
Vad kan vara fel ?  För tät grund, dÃ¥ligt med re-genereringsluft ? För lÃ¥nga rör o slangar ? Fel pÃ¥ maskinen ??
Kanske kade varit bättre att låta ngt proffs göra jobbet och lösa problemet, samt betala 15-20Kkr mer. Näe...
Ska kolla med Hemma och/eller Munters imorron.....
/andho

Utloggad AndHo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2005, 21:58:36 »
Suverän service på Thords Hemma och Munters !
Ringde och pratade med Lena i måndags, hon skulle höra med Munters och återkomma.
Tog mindre än en kvart så ringde hon tillbaks och medelade att Munters skickar en ny.
Hämtade o installerade den i onsdags, och nu funkar allt som det ska. Inga stopp o 54-59% RH.
Låg på ca 80% innan.....och en del svart-grön påväxt.
/A

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2005, 21:37:16 »
Tack för den infon!
Kommer en lirare från Anticimex nästa vecka för att inspektera och ge ett kostnadsförslag. Hur lång tid uppskattar du att installationen tog? Täckte du marken med plast också? Överväger nämligen att åtminstone delvis göra jobbet själv.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2005, 07:31:47 »
Har kollat väldigt mycket på nätet och även hittat ett medel som heter Boracol 10, någon som vet om det funkar eller om det inte gör ngn större verkan?

Boracol är ett gift som man penslar på den mikrobiella påväxten, det funkar utmärkt. Men givetvis måste du samtidigt åtgärda orsaken till problemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2005, 13:50:14 »
OK! Skall prova med citronsyra varianten först tänkte jag.  ;)

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2005, 23:14:39 »
Då har man fattat ett belut efter mycket forskning och många frågor.
Kommer att installera Anticimex krypgrundsavfuktare själv, kostnaden för avfuktare med spiro och kontrollenhet går på 26500:- inkl. moms och då tillkommer ny plast och elinstallation. Förhoppningen är att slutpriset hamnar strax över 30000 kr när allt är klart.

Måste säga att Anticimex varit mycket tillmötesgående och villiga att dela med sig av nyttiga erfarenheter vilket inte Munters var vid telefonkontakt i förra veckan. Vilket i och för sig var synd eftersom deras avfuktare kostar 2500 spänn mindre...men inga skisser, förklaringar eller hjälp whatsoever att förvänta eftersom " våran förpliktekse ligger enbart i att avfuktaren fungerar, men visst vi kan ge dig vissa hintar " så valet blev helt plötsligt väldigt enkelt.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2005, 08:16:48 »
Den Muntersavfuktare som brukar användas i krypgrunder är MG90, den kostar ca 15000 kr.

Vilken hade du tänkt köpa?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2005, 23:15:37 »
Hej!

Jag kommer att installera en Anticimex CTR 300TT dÃ¥ dom utlovat skisser om bästa placering i min grund och telefonsupport om sÃ¥ skulle behövas...har varit en duktig gosse och inhandlat plast, nu skall det bara flyttas nÃ¥gra ton sten frÃ¥n den gamla plasten och kontrolleras att det inte ligger nÃ¥got som kan börja mögla i grunden. SÃ¥ det är bara att kavla upp ärmarna, pÃ¥ med pannlampan och knäskydden  8)
Hade tänkt köpa hela installationstjänsten först, men då gick gubbarna på jobbet i taket ( tillverkar ventprodukter i verkstad )...så nu får man en galen finne som sällskap vid monteringen.

Jag har även fÃ¥tt produktinfo frÃ¥n Munters pÃ¥ en modell som heter MH270 men dom ville ju som sagt inte tala om var och hur den skall monteras. Antar att dom vill ha in dom monteringspengarna själva.  >:(
Ett sådant företag stöder jag inte på något sätt..det här är ju ganska viktiga frågor, så bra service vinner i mitt fall.


Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2005, 20:39:37 »
Lägesrapport...  8)

Då har man avlägsnat och bytt ut den gamla plasten!
Den var av den sämre kvalite´n och dessutom perforerad på flertalet ställen, då det låg spik och träbitar lite här och var. Dessutom var plasten delvis täckt med sand som givetvis var genomblöt och här och var låg det även större mängder träspån/flis.

Vi bestämde oss för att låta alla större stenar ligga kvar utmed muren och lyfta ut plasten med all sand och flis.
Givetvis så låg det spik och trä under plasten också så det fick vi ta bort, underlaget var jord och sten i varierande form och storlek samt betongflisor.

Stålkrattan fick bli lösningen på det hela då vi snart insåg att det skulle ta dagar att transportera all sten från grunden. Alla stora och vassa stenar/flisor drogs upp mot grunden för att minska risken för perforering i plasten.
Därefter sÃ¥ bredde vi ut plasten som vi tätade med silikon och silvertejp. Var nere en sväng i eftermiddags och det sÃ¥g väldigt bra ut. 

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2005, 20:49:28 »
Jag har installerat både en Munters MG90 och sen när jag bytte ut den en TrygghetsVakten. Installationen av MG90:n var ganska lätt i sig men det var omöjligt att täta så att det blev trycktät (dräneringen under huset är ju inte lufttät så jag förstår inte hur ett undertryck nånsin kan fungera). TrygghetsVakten var lätt att installera och där fanns det inte heller några inställningar att göra, bara att sätta upp. Busenkelt!

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2005, 01:23:14 »
Citera
Har köpt ett varudeklarerat hus och enligt besiktningsprotokollet bör det installeras en krypgrundsavfuktare pga mikrobiell påväxt.

Den där frasen har dom nog Anticimex med till alla. Snacka om att besiktningarna skapar affärer för deras eget företag. Det är väl iofs skitsmart för dom, MEN man skulle nog kunna önska en oberoende besiktning med förslag på åtgärder.
Man kan ana (även se) att deras pris för avfuktningslösningen dom erbjuder är dyr!

Men visst har man krypgrund så bör man avfukta, vid minsta påväxt.
Osså är det som nån antydde mycket viktigt att först avlägsna ALLT organiskt material som ligger på marken. (tex brådbitar men även spånor).

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #12 skrivet: 08 november 2005, 21:14:29 »
En oberoende besiktning skulle nog inte skada och visst har man på känn att det kanske är lite mycket luvor då andra på marknaden säkerligen erbjuder lika bra produkter till lägre pris.
Men vad skall man göra? Har dock valt att göra jobbet själv, vilket nästintill halverar priset.

Efter att ha bott i huset i några veckor så märker man dessutom att ventilationen i kåken är nästintill obefintlig. Det blir lite fixande för att få en fullgod luftväxling i butiken men jag antar att det är av denna anledning som man har köpt hus... huvuddunk

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #13 skrivet: 08 november 2005, 22:10:14 »
Hej!

Installerade en Munthers Homedry för några veckor sedan i Husgrunden efter att jag i sommras börjat övervaka grunden med hjälp av en rf hygrometer.

Fukten i grunden låg för övrigt mellan 70-90 % mellan juni - sept

Installation av avfuktaren var väligt enkel drog ner en kabel i grunden efter att bytt ut täckplasten från den gamla - satte igen alla gluggar med hjälp av byggskum och kopplade två slangar med hjälp av en koppling från avfuktaren i retur på två ställen längst in i grunden.

Fick från info från Munthers att det inte var så noga med hur rören drogs utan att fuktigheten jämnar ut sig speciellt som jag kör fläkten hela tiden.

Själva installationen gjorde jag själv på ca 4 timmar

Kan bara rekommendera Munthers fick väldigt bra feedback från dom.


Angående Anticimex kan jag bara hålla med... köpte mitt hus med säljarbesiktning från Anticimex och den gubben han visste absolut ingenting - jag fick berätta en hel del om huset det ända han vara noga med var att rekommendera att installera en avfuktare från anticimex.

När vi diskuteade typ av värmesystem så visste han inte ens vad frånluftsvärme pump var för något !?!?


Säljar försäkringar är enligt min del ett skit och borde förbjudas - det enda det går ut på är att dra ut ännu mer pengar från försäljningen för försäkringsbolaget / mäklaren, sedan som köpare står man där med en fånig försäkring som det är omöjligt att få ut några pengar från om det skulle upptäckas några fel efteråt då säljaren har blivit friskriven ansvaret.

Nej skall man köpa hus så kan jag rekommendera en firma och göra en riktig besiktining - Densia AB enda bolaget som tar hand om allt i Besiktningen men dom är ochså lite dyrare - var ytterst nära att köpa ett annat hus men hoppade av tack vare den firman då halva huset var ett Svartbygge dessutom fanns det andra fel.

/Michael
« Senast ändrad: 08 november 2005, 22:12:09 av michael08 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #14 skrivet: 09 november 2005, 11:59:27 »
Till de som funderar på trygghetsvakten vill jag tipsa om självbygge.

Golvvärmekabel på 400 W + hygrostat = klart.

Kanske nÃ¥t för mig?  ;)

Jag tror dock mer på sorbtionsavfuktare, speciellt om man redan drabbats av problem med lukt och/eller mögel.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!