Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal pump blÃ¥ser "kall" luft.  (läst 8957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Gammal pump blåser "kall" luft.
« skrivet: 20 november 2008, 09:46:35 »
Hej.

Har 2 pumpar.
En nyare på Bv och en äldre på öv.
Problemmet är at den på öv den äldre blåser u luft som är bara 21grader.
Den nyare 38 grader.
Har inte haft den gamla pumpen på, på öv. Innan hade jag den på bv och den fungerade.

Idag märkte jag att det ena röret till uteenheten är riktig hett. Medan den andra tunnare är svalt.

För att jämföra med nyare pumpen, kände jag tempen på rören där med. Och på den nya pumpen är de nästan lika varma.

Har jag gjort nåt fel då jag flyttade på den gamla pumpen? (det är en med snabbkopplingar)
Ska man på nåt sett avlufta den?
Jag saknar manualen.

Har ni några tips?

p.s. var kan jag hitta manualen? Det står inget namn på pumpen. Bara KFR-35G/GC.
Har googlat men hittar inget.
« Senast ändrad: 20 november 2008, 10:33:10 av AdamLu »
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #1 skrivet: 20 november 2008, 10:56:23 »
Sökte med google och fick fram denna adress.
(tips sök med olika mellanrum i sökordet.)

Tror den kan vara en pump från denna tillverkare. De använder i all fall denna beteckning.

http://www.yonganac.com/

Sökning pÃ¥ firman i Sverige gav inget. Säker pÃ¥ att den inte har en försvenskad som, tex superpumpen/svenskepumpa/QuicklyPumpa/DenTrimmadeSuperPumpa  :-) FörlÃ¥t kunde inte bärga mig... FörlÃ¥t även alla norrmän, för att jag ... ja ni fattar...

Anyway. din vp är säkert kines, kanske från denna firma.

Om flyttning. QC-vp är inte alltid lätta att flytta. Jag vet inte ens om du kan efterfylla just din modell utan att en kylkille måste löda dit ventiler för detta.
Du kan alltså ha tappat en del gas på vägen. Din temput låter som om det är enbart friktionsvärme den genererar.
Något är däremot en gåta för mig. Är inte qc relativt nytt? I så fall kan det ju finnas fler som har denna model på siten?

/ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #2 skrivet: 20 november 2008, 11:26:58 »
Det är en gammal pump.
Och det sitter ventiler på slangarna. Dessa var avstängda under flytten.
Och jag lovar. Ingen gas läckte ut!

Så här ser den ut

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc7eda970410183c.html
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #3 skrivet: 20 november 2008, 12:35:46 »
Ser ut som Nordic Air fjärren det där, pumpen känner jag dock inte igen.

Sög du ner gasen i pumpen före flytt eller tog du bara loss rören.

"Ska man på nåt sett avlufta den?"
Vakuumsugning är ju att föredra före man släpper på gasen.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #4 skrivet: 20 november 2008, 12:51:32 »
1. jag stängde av båda ventiler till bägge rören.
2. skruvade isär (det tipset fick jag av installatören som kopplade in den nya pumpen)
3. flyttade pumpen upp.
4. kopplade in
5. öppnade ventiler.

Är 100% säker att ingen gas läckte ut.

Provade att köra den för kyla. Samma sak. Knappt kyla. Men ett rör frostar vid pumpen (det tunna).
Kör jag värme. Blir det andra röret hett som satan. Kan det vara det att rören ligger inte ner?

Så ser ute delen ut. Med rött markerade jag det röret som blir hett när pumpen körs på värme. Med blått det röret som frostar då pumpen körs med kyla.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/64d7bcb0223f53b5.html

p.s. Jag får inte tag i installatören. Han slutade på det företaget.

« Senast ändrad: 20 november 2008, 13:29:58 av AdamLu »
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #5 skrivet: 20 november 2008, 13:55:17 »
Kalla och varma rör visar att något fungerar, men denna värme kyla skall ju nå ända fram och det verkar den inte göra.
Varför?
Du tänker fel. Gas som läcker ut är en sak och en annan att luft fukt läcker in.

Dina lista innehåller ett fel, som jag tror är avgörande.
Att innan du stänger BÅDA kranarna stänger du den ena, sedan backar du ut all gas i utedelen, varpå kran två stängs.
Då är all gas i utedelen.

Nu kan den flyttas.

Sen kopplar du in rören och kör en vacuumsugning varpå du driftsätter den. Utan att backa gasen så kan du inte skapa vaccum, svs du skapar vaccum med tömda rör.
Har du nu fÃ¥tt ett baksug sÃ¥ finns fukt/luft som  inte kan sugas ur separat , den finns ju inblandad med gasen om du inte tönner de tomma rören och först sedan släpper runt gasen.

Kan du nu se att även om du har QC, kan du inte anta att du bara qc'ar och så är det bara att tuta och köra.

Nu är frågan om det finns någon ventil för ett manometerställ så den kan sugas resp efterfyllas om det behövs.

Det är inte heller så att det saknas x gas eller finns luft/fukt som bara sugs ut ...

Nu blir det extra krångel för eventuellt skall hela systemet tömmas/spolas rent med gas, trycktestas, vaccumsugas, efterfyllas med rätt mängd osv.

Det finns trådar om vad man anser om flyttning inkoppling av gds-are. Lägg där till att QC ibland inte är så lätta att hantera i denna process då de kanske inte ens har anslutningar för service som de med vanliga rörkopplingar, och du förstår att det kan kosta en hel del att fixa felet, vilket kanske inte är värt besväret alltid.

Har du tur så finns serviceuttag så det i alla fall går att göra en koll av värdena.

Är det lönt?

Jag undrar det.

 Har du tur sÃ¥ finns det en billig kylkille som inte har allergi mot QC nära dig, som antar utmaningen.

ElV



Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #6 skrivet: 20 november 2008, 14:08:30 »
1. jag stängde av båda ventiler till bägge rören.
2. skruvade isär (det tipset fick jag av installatören som kopplade in den nya pumpen)
3. flyttade pumpen upp.
4. kopplade in
5. öppnade ventiler.
Riktig ordning borde ha varit:
1. Körde pumpen på kyla.
2. Stängde ventilen på vätskeröret.
3. Efter nån minut stängdes ventilen på gasröret.
4. Skruvade isär
3. Flyttade upp pumpen
4. Kopplade in
5. Trycktestade med kvävgas
6. Vakuumsög
7. Öppnade ventilerna
8. Kopplade lös manometerstället
9. Sökte läckor med läcksökare
10. Provkörde

Som det är nu så har det kommit in luft och fukt i värmepumpen.
KFR-35 säljs som linge wind, gree, ultimate mm.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #7 skrivet: 20 november 2008, 14:59:58 »
Jag gjorde flytten i somras. Och enligt installatörens tips. Hade honom på tråden då pumpen kopplades bort.
Jag kommer inte ihåg exakt vilken ventil, men det var så att först kördes den till kall? eller varmt? (kommer inte ihåg vilket) sen stängdes en ventil(kommer inte ihåg vilken) och efter ca 30 sek? stängde den andra ventilen och omedelbart kopplades bort strömmen.
När jag lossade på kopplingar, pysste det knappt nåt! Hållen täpptes till och rubbet åkte upp.
Kopplade på allt, öppnade ventiler och startade pumpen i 30 min. Tills jag märkte att kompressorn gick igång.
Sen stängdes den tills igår. 7-8 mån?
Under tiden hade jag ingen värme där uppe. Behövdes inte. Men nu vill vi flytta sovrummet till ov och mer värme skulle behövas.

Går det inte att lossa på en koppling under tiden då pumpen är igång? För att få upp flödet?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #8 skrivet: 20 november 2008, 21:25:08 »
Hej AdamLu!  HÃ¥ller helt med Sebbe här om arbetsordningen vid isärtagning och ihopkoppling av din värmepump vid en flyttning. :) Givetsvis sÃ¥ mÃ¥ste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling och innan man dÃ¥ kör igÃ¥ng pumpen Ã¥terigen. De här snabbkopplingarnas funktion gäller alltsÃ¥ bara vid ett enda tillfälle, och det är den första gÃ¥ngen som man kopplar ihop en sÃ¥dan pump. SÃ¥ skall man koppla isär en sÃ¥dan pump igen sÃ¥ är det precis samma process som gäller som pÃ¥ helt vanliga pumpar utan snabbkoppling. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #9 skrivet: 21 november 2008, 15:49:21 »
Ser pricis ut som en Foma lv-pump vi hade ett kort tag, tills den gick sönder.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal pump blåser "kall" luft.
« Svar #10 skrivet: 22 november 2008, 09:03:32 »
Nu har jag sett det att fjärren är exakt samma som Fomas. Därför tror jag att det är en äldre FOMA.
Ska kolla på google efter manualen.

Tack för hjälpen.
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!