Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Start av installation... vad tänka pÃ¥ ?  (läst 5018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Start av installation... vad tänka på ?
« skrivet: 13 januari 2007, 16:38:49 »

Nu får jag hem mina grejer vilken dag som helst.
Nibe 2020 och VVM300.


Installationen ska göras av oss själva men vissa saker måste man ju anlita folk till som t.ex el biten.
Så vad ska jag tänka på ?

*El  -  mÃ¥ste kopplas av behörig elektriker.
*Anmälan till El-bolaget att jag ska installera det.
*IgÃ¥ngsättning av systemet  -  Behöver jag nÃ¥gon som godkänner installationen innan ??? Eller hur fungerar det ?

Något mer att tänka på ?



Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2007, 16:40:38 »
Fackmanamässigt ;)
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2007, 21:28:57 »
*IgÃ¥ngsättning av systemet  -  Behöver jag nÃ¥gon som godkänner installationen innan ??? Eller hur fungerar det ?

Saxat ur konsumentbroschyren:

"Installationskontroll
Enligt gällande regler skall värmeanläggningen undergå
installationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen får
endast utföras av person som har kompetens för uppgiften
och skall dokumenteras. Ovanstående gäller slutna
vämesystem. Utbyte av värmepump får ej ske utan förnyad
kontroll."

Jag tolkar det sÃ¥ att har du själv kompetens för detta sÃ¥ kan du göra det själv.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mythic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2007, 00:13:11 »

Jo, fast finns säker massa saker som talar emot det :)

Hoppas bara att det löser sig, vet bara inte riktigt vem man ska kontakta för kontrollen ???


Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2007, 09:34:31 »
Fackmanamässigt ;)

Naturligtvis pratar jag bara om igångsättning av systemet.
Annars så är det bara en rör firma som kommer och drar igång pumpen och avsynar , /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2007, 18:40:23 »

Nu får jag hem mina grejer vilken dag som helst.
Nibe 2020 och VVM300.


Installationen ska göras av oss själva men vissa saker måste man ju anlita folk till som t.ex el biten.
Så vad ska jag tänka på ?

*El  -  mÃ¥ste kopplas av behörig elektriker.
*Anmälan till El-bolaget att jag ska installera det.
*IgÃ¥ngsättning av systemet  -  Behöver jag nÃ¥gon som godkänner installationen innan ??? Eller hur fungerar det ?

Något mer att tänka på ?




Du behöver inget godkännande från Nibe att köra igång vp:en.... men skulle installationen på något sätt vara galen så din vp inte går som det är tänkt, då kommer du få betala felsökning om någon firma behöver åka till dej å kolla varför.

Ett mycket hett tips är läs manualen det som inte står där kan heller inte Nibe säga att du ska göra..
Kolla var ventiler å dylikt är ritade.

Annars kör hårt det blir skitbra detta...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2007, 19:12:14 »
Saxat ur konsumentbroschyren:

"Installationskontroll
Enligt gällande regler skall värmeanläggningen undergå
installationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen får
endast utföras av person som har kompetens för uppgiften
och skall dokumenteras. Ovanstående gäller slutna
vämesystem. Utbyte av värmepump får ej ske utan förnyad
kontroll."
Jag tolkar det sÃ¥ att har du själv kompetens för detta sÃ¥ kan du göra det själv.  :-\

Själv fick jag en "igångkörningsrapport" av installatören, en blankett där han fyllde i ett antal driftvärden, för mig obegripliga. Han mätte vid olika tider trycket i kompressorn, ett antal temperaturer, bl.a överhettning och underkylning (???).

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2007, 20:56:35 »
Eftersom jag missade en enda sak, och dessutom kanske den viktigaste, när jag installerade min värmepump kan jag tipsa dig om detta...

Kolla så att du verkligen sätter säkerhetsventilen på inkommande vattenmatning till vvb:n i pannan på rätt sida om beredaren, den skall sitta på kallvattenledningen före tappvattnet går in i varmvattenberedaren men efter backventilen.

Inte före backventilen... Då blir det en presumtiv bomb

Alltså, säkerhetsventil mellan vvb och backventil.
Kanske sitter det redan ett färdigt paket där och då är det inget att bekymra sig om, jag tog lite beggade grejer och satte in, så det kunde bli fel och det blev det.

Tänk dessutom på att en viss mängd vatten kommer att tryckas ut ur säkerhetsventilen när tappvarmvattnet värms, dra ett rör till avlopp eller se till att du har ett kärl där för att undvika vatten på golvet. Det kan bli nån liter/dygn som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2007, 10:06:18 »
Nu är det ju inget kärnkraftverk utan en kompressor du ska köra igång.

"Fackmannamässigt" och "kompetens för uppgiften" är juridiskt sliriga termer som man kan tolka rätt fritt.
Dom som VERKLIGEN inte borde köra igång en pump själva gör det ändå ;)

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2007, 15:58:46 »
Eftersom jag missade en enda sak, och dessutom kanske den viktigaste, när jag installerade min värmepump kan jag tipsa dig om detta...

Kolla så att du verkligen sätter säkerhetsventilen på inkommande vattenmatning till vvb:n i pannan på rätt sida om beredaren, den skall sitta på kallvattenledningen före tappvattnet går in i varmvattenberedaren men efter backventilen.

Inte före backventilen... Då blir det en presumtiv bomb

Alltså, säkerhetsventil mellan vvb och backventil.
Kanske sitter det redan ett färdigt paket där och då är det inget att bekymra sig om, jag tog lite beggade grejer och satte in, så det kunde bli fel och det blev det.

Tänk dessutom på att en viss mängd vatten kommer att tryckas ut ur säkerhetsventilen när tappvarmvattnet värms, dra ett rör till avlopp eller se till att du har ett kärl där för att undvika vatten på golvet. Det kan bli nån liter/dygn som mest.

Backventil?! Säkerhetsventil finns, med rör och slang till brunn, men en backventil? Nä, det tror jag inte....måste kolla ikväll.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2007, 18:46:37 »
Eftersom jag missade en enda sak, och dessutom kanske den viktigaste, när jag installerade min värmepump kan jag tipsa dig om detta...

Kolla så att du verkligen sätter säkerhetsventilen på inkommande vattenmatning till vvb:n i pannan på rätt sida om beredaren, den skall sitta på kallvattenledningen före tappvattnet går in i varmvattenberedaren men efter backventilen.

Inte före backventilen... Då blir det en presumtiv bomb

Alltså, säkerhetsventil mellan vvb och backventil.
Kanske sitter det redan ett färdigt paket där och då är det inget att bekymra sig om, jag tog lite beggade grejer och satte in, så det kunde bli fel och det blev det.

Tänk dessutom på att en viss mängd vatten kommer att tryckas ut ur säkerhetsventilen när tappvarmvattnet värms, dra ett rör till avlopp eller se till att du har ett kärl där för att undvika vatten på golvet. Det kan bli nån liter/dygn som mest.

Backventil?! Säkerhetsventil finns, med rör och slang till brunn, men en backventil? Nä, det tror jag inte....måste kolla ikväll.

Jodå, där sitter alldeles säkert en backventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2007, 19:58:00 »
JAg antar att den sitter i den kopplingen man ser på dessa bilder...

http://picasaweb.google.se/per.malmberg/20070117Ventil
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2007, 20:05:18 »
JAg antar att den sitter i den kopplingen man ser på dessa bilder...

http://picasaweb.google.se/per.malmberg/20070117Ventil

Du har en kombinerad back-avstängningsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2007, 22:00:26 »
Fungerar det lika på beredare med varmvattenslinga?
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Start av installation... vad tänka på ?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2007, 22:56:06 »
Men hallå...
Nu är det en VVM 300 och en fighter 2020 vi snackar om och han som ska installera denna behöver inget mer än det som finns beskivet i manualen.. och denna backventil finns redan monterad i kopplet för inkommande kallvatten..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!