Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur stor andel av VÄRME-förbrukningen har ni sparat på ett år?

under 30%
9 (15%)
30-40%
18 (30%)
40-50%
17 (28.3%)
50-60%
10 (16.7%)
över 60%
6 (10%)

Antal personer som röstat: 58

 

Författare Ämne: Luft-Luft hur stor andel av VÄRME-förbrukningen har ni sparat pÃ¥ ett Ã¥r?  (läst 29823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Eftersom Luft-Luft endast kan spara på värmedelen av förbrukningen så skall alltså hushållsel och varmvattenuppvärmning rensas innan ni räknar fram besparingen.
Exempel:
Total förbrukning före installation 20000kWh varav huhållsel och varmvatten är 8000kWh
Total förbrukning efter installation 13000kWh
Besparingen är alltså 7000kWh på värmedelens 12000kWh = 7/12 = 58%

Ni kan ju komplettera med lite uppgifter om ni har lust såsom:

Var ni bor
Värmedel före
Värmedel efter
Uppvärmd yta
Fabrikat och modell
Annat av intresse...

« Senast ändrad: 02 december 2006, 19:50:14 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Mina uppgifter:
Borås
Värmedel före 10000-11000kWh
Värmedel efter 4000kWh
100kvm
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Tycker det är dÃ¥ligt med röster, mycket snack och lite tomteverkstad  --/

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
28000Kw/h ned till 16400Kw/h  Lite svÃ¥rt att veta nuvarande förbrukning dÃ¥ jag har isolerat och bytt fönster efter -02, dÃ¥ jag hade 33000Kw/h med bara eluppvärmning. Eldar jag ved hela Ã¥ret (värme och varmvatten) blir det ca 6000Kw/h.                                                         Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
51st som röstat om vilket fabrikat de har men bara 14 om hur stor besparingen är, är det verkligen sÃ¥ mÃ¥nga nyblivna ägare eller  ???

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
Du ska vara lite insatt och nördig (som vi ;) ) för att vÃ¥ga sticka ut och ha över 50% besparing annars kan det gÃ¥ dig illa knUp !                                                 Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det kan va sÃ¥,  ;D sedan är det iof säkert mÃ¥nga som inte har separat mätning sÃ¥ de kan göra en bra uppskattning  :-\

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
Det är lite det jag menar, du måste tex läsa av elmätaren räkna på förbrukningar ofta för att utröna vad som drar vad, om du är en som gör sånt så finns det ett ord för just dig NÖRD!
                                                                                                       Joakar

 
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Nä ni missnöjda bergvärmeägare fÃ¥r inte rösta pÃ¥ mindre än 30%  ::)

Förresten varför går det inte att göra tvåstegsomröstningar där man tex först talar om vilket fabrikat man har och sedan talar om hur mycket man sparat, det hade ju sagt betydligt mer och dessutom varit en guide till presumtiva köpare.

Jag gissar tex att vi har en övervikt pÃ¥ NA och obskyra kinesmärken pÃ¥ lÃ¥ga %-tal  Sc:,h
« Senast ändrad: 04 december 2006, 20:47:18 av Mike »

gano

  • Gäst
Jajaja ok då Mike. Jag erkänner.

Jag har sparat 50-60%. Bor i ett område där det mycket mycket sällan blir kallare än -20.

Pumpen sitter så att den når hela bottenvåningen, på halva husets längd. MYCKET öppen planlösning. Den når även alla sovrum på övervåningen eftersom dörrarna sitter i närheten där trappan slutar. Inte ens värme på toan behöver jag, toan är precis nedanför pumpen, öppnar jag dörren 2-3 cm så...

Pumpen är en liten Hitachi RAK25NH4 med hetgasslinga. Liten, enkel och robust maskin, men fasen vad den funkar bra. Har ett brett effektregister, kan slöjobba på 110 W och varva upp till 1500 W.

MVH/Gano

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
har sagt det förut den dagen Gano klagar på sin förbrukning kontra investering skall jag sluta med värmepumpar.......ditt system borde vara lag på direktvärmda hus....sol & luft/luft bara at gratulera............ studs

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Off topic...men  med alla intresserade och  räknesugna sÃ¥.

Jo jag har installerat  en VP en E12DKE i min sommarstuga "västkuststuga" relativr välisolerat 3 glasfönster byggd  1980  6Kvm. tidigare  körde vi med direktverkande el vi är där i princip varge  helg  Ã¥ret  om braskamin finnes  och används flitigt, när vi inte  var där sÃ¥ hade vi underhÃ¥llsvärme  pÃ¥ ca 5-7C Ã¥rsförbrukningen lÃ¥g  pÃ¥ ca  5-6000kWh. Nu  när  pumpen är installerad sÃ¥  lÃ¥ter jag den  stÃ¥  pÃ¥  16C när  vi inte är där och  kommer nog att bli slöare med eldningen iallafall sÃ¥ länge det är sÃ¥ pass varmt ute som det är nu....
Nu till frÃ¥gan vad kan jag  förvänta mej för ungefärlig  elförbrukning......kommer den att stiga  eller sjunka? mest  nyfiken.

Krokodilen

Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!


Mina uppgifter:
Åstorp, Skåne
Värmedel före 13000-14000kWh
Värmedel efter 4000kWh
Besparing: 122% :,v(
155kvm   1,5plans
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag skulle vilja veta hur man kan spara mer än 100% ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Det verkar endast vara Toshiba-ägarna som klarar det...... *roflmao*  SÃ¥ mitt svar blir köp en Toshiba sÃ¥ är ingenting omöjligt...... uppenbarligen.... :D



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!