Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC1332 - Full i is.  (läst 2601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Zibro SC1332 - Full i is.
« skrivet: 08 november 2018, 19:52:19 »
Hej,

Har haft en Zibro SC1332 till garaget i 8-9 år. Den har fungerat bra men förra vinter isade den igen totalt några ggr vilket fick lösas med varmt vatten. Nu har den redan isat igen totalt 2ggr den här hösten, trots plus 8-9 grader ute, dock väldigt fuktigt i luften. Men det är inte bara en tunn hinna med is utan den är helt full i is och idag när jag kom hem från jobbet så slog fläktbladen i isen.

Finns det något att göra? Fylla på kylmedium?

NÃ¥gra tips?

Tack på förhand :)

1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #1 skrivet: 08 november 2018, 22:47:25 »
kan ju vara rörgivarn i utedelen

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #2 skrivet: 09 november 2018, 06:20:19 »
Ok bra tips. Det är möjligt att köpa reservdelar dÃ¥ alltsÃ¥ ?  Ska kontakta min lokala värmepumpsförsäljare idag och se vad de säger.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #3 skrivet: 09 november 2018, 08:11:59 »
Beroende på hur det ser ut kanske det kan vara värmekabeln i botten som inte fungerar längre? Vad jag vet kan det gå att beställa reservdelar via Jula eller man vänder sig direkt till Qlima (f.d. Zibro) representant i Danmark. Ytterligare alternativ är Qlima i Holland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #4 skrivet: 09 november 2018, 11:39:58 »
Nu när det är plusgrader i sÃ¥ gott som hela Sverige, sÃ¥ är det väl knappast troligt att trÃ¥gvärmen har nÃ¥got med saken att göra.  Mer troligt att värmepumpen missar avfrostningar av nÃ¥gon anledning.

Det hela påminner mig om att vissa modeller av Coolix "glömmer bort" att avfrosta om innedelen är mycket igengrodd med damm, troligen för att någon tempgivare i innedelen blir lurad när det knappt blir något luftflöde genom den.

Om inte annat så kan det ju vara intressant att bevaka värmepumpen i ett par timmar och se om den gör något försök att avfrosta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #5 skrivet: 09 november 2018, 15:04:21 »
Var sitter givaren placerad tro ? ....

1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #6 skrivet: 09 november 2018, 22:51:08 »
Rörgivare i utedelen sitter bak höger nerebakom kompressorn på rören till förpngaren

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #7 skrivet: 10 november 2018, 11:11:54 »
Fast Torbjörn skriver om en givare i innerdelen som eventuellt behöver göras rent. Var sitter den?

Den håller värmen ungefär där jag ställt in så det är tveksamt om det är nåt fel på innegivaren.

Tack för tips om givaren i utedelen :)
« Senast ändrad: 10 november 2018, 12:47:58 av jorgenkarls »
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #8 skrivet: 10 november 2018, 22:25:35 »
De mideapumpar som har frostat igen har jag bytt utegivaren på.
Det har alltid hjälpt.
Finns beskrivet i flera trådar i forumet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #9 skrivet: 11 november 2018, 10:02:17 »
Fast Torbjörn skriver om en givare i innerdelen som eventuellt behöver göras rent. Var sitter den?

Den håller värmen ungefär där jag ställt in så det är tveksamt om det är nåt fel på innegivaren.

Tack för tips om givaren i utedelen :)

Jag vet inte var den givaren sitter, har inte själv sett någon Coolix med detta problem utan det är en bekant som har tre sådana värmepumpar uppsatta och har haft samma bekymmer med åtminstone två av dem. Tror det har skrivits om saken på detta forum för några år sedan också. Vad jag förstod så var innedelarna rejält igengrodda så fläkten orkade knappt suga någon luft genom kondensorn, de fungerade bra efter en allmän renblåsning med tryckluft.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #10 skrivet: 11 november 2018, 23:11:05 »
Ja om innerdelen är helt täppt så blir det så råkade faktiskt ut för detta på en sanyo

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC1332 - Full i is.
« Svar #11 skrivet: 21 november 2018, 11:25:16 »
Jag vet inte var den givaren sitter, har inte själv sett någon Coolix med detta problem utan det är en bekant som har tre sådana värmepumpar uppsatta och har haft samma bekymmer med åtminstone två av dem. Tror det har skrivits om saken på detta forum för några år sedan också. Vad jag förstod så var innedelarna rejält igengrodda så fläkten orkade knappt suga någon luft genom kondensorn, de fungerade bra efter en allmän renblåsning med tryckluft.

Lust att länka? Jag hittar ingen tråd om den.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!