Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgaslarm  (läst 4382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2016, 07:39:00 »
Om Min Utetemp står på -8 och tempgivaren visar att det är kallare så ska den inte starta. Du ser ju på driftsdata vad givarna visar. Jag minns inte om det är givaren i EcoAir eller utegivaren som styr, men båda värdena finns i driftdata.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgaslarm
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2016, 18:52:16 »
Nu har de funkat i nÃ¥gra dagar sen jag ställde ner min utetemp till -8  trist bara att de kommer dra mer el nu.
Får se om några dagar då de ska bli ca -15 ute om de funkar.
Tack för alla tips

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hetgaslarm
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2016, 22:42:17 »
Fråga till @lunk borde det inte funka att sänka cirkulationen i radiatorsidan av systemet och på så sätt få lägre temp på returledningen och därigenom undvika att VP stannar på för hög VPin temp?


(Iofs kan det ju leda till att innetemp sjunker i de fall att övre elpatron (6kw?? Eller) och VP tillsammans inte ger tillräcklig effek)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2016, 18:49:35 »
Om du har för hög fart på radiatorpumpen så tappar du skiktningen och då stannar VPn mycket tidigare.
Om du har för låg fart så får du ut för lite värme i huset. VPn kan gå, men du får inte varmt. VPn kan inte värma inkommande vatten mer än kanske 4 grader, så du kommer inte få upp temperaturen på framledningen. Det går att balansera ett tag men sen blir det kallt, så det är en komfortfråga. I såna fall kan du ju lika gärna sänka huskurvan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!