Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #720 skrivet: 29 april 2020, 07:44:36 »
Men vad menas då det med att installatören  eller annan spärrar till en viss maxkraft på en VP och den går inte att ändra på till till större utan att ev byta datorn när spärren har  gått en viss tid som man läser om, alltid intressant att veta vad som är riktigt eller inte i det. Vill jag ha en VP som kan försörja min tillbyggnad om några så går det inte få till en högre kraft i den. Vad i H-E är det för konstiga regler och vem ska bestämma vad jag ska ha i mitt hus.
Att begränsa effekt är möjligt. Det kräver inloggning men koden dit är inte direkt hemlig. Någon dator ska inte behövas. Om din installatör har valt att begränsa på något sätt är det sannolikt för att det finns begränsningar i ditt hus, t.ex att tillgänlig elförsörjning till värmepumpen är 16A eller så. Det är nog inte fråga om regler mer kopplat till säkerhet och funktion för din värmepump. Installatören vet troligen vad han gör.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #721 skrivet: 29 april 2020, 19:01:27 »
Det är nog inte fråga om regler mer kopplat till säkerhet och funktion för din värmepump. Installatören vet troligen vad han gör.

Jag tror att 25focus menar byggregler som gäller bara nybyggda hus (tror jag??). Där man måste begränsa förbrukningen/effekten och det är svårt att ändra i efterhand.
En del värmekällor låser sig efter att man gjort ett val.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #722 skrivet: 29 april 2020, 19:08:23 »
Jag tror att 25focus menar byggregler som gäller bara nybyggda hus (tror jag??). Där man måste begränsa förbrukningen/effekten och det är svårt att ändra i efterhand.
En del värmekällor låser sig efter att man gjort ett val.
Ok. Kanske missuppfattat av mig. Den här tråden handlar dock om våra Diplomat Inverters och vad jag ser går de inte att låsa så att det krävs nån form av dator eller byte av utrustning för att låsa upp något.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #723 skrivet: 29 april 2020, 21:11:55 »
Jag tror att 25focus menar byggregler som gäller bara nybyggda hus (tror jag??). Där man måste begränsa förbrukningen/effekten och det är svårt att ändra i efterhand.
En del värmekällor låser sig efter att man gjort ett val.
Jepp det var det jag menade, kanske lite fel del i forumet, men det finns här många som vet och gäller kanske bara nya VP. Men ändock det med att spärra och inte kunna få upp kraften om det behövs i framtida tillbyggnader, som inte är planerade för dagen på ett nytt hus. Kompressorns kraft är väl vad den är, eller stryps den med, kan tänka mig att strypningen gäller El-tillskottet, det blir då en total strypning av effekten på VP. Är lite lömsk på detta, men går det att gå förbi detta och ställa upp om någon har begränsat. Går det inte att höja effekten        så är man rökt i framtiden utan en massa extra kostnader.

Björn Gurnett

  • Gäst
Björn Gurnett
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #724 skrivet: 29 april 2020, 21:24:50 »
BBR begränsning finns på alla villa pumpar fråm Thermia som kör på Genesis platformen. Begränsningen kan då endast tas bort via en kodnyckel  som endast Thermia kan generera.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #725 skrivet: 29 april 2020, 21:44:18 »
BBR begränsning finns på alla villa pumpar fråm Thermia som kör på Genesis platformen. Begränsningen kan då endast tas bort via en kodnyckel  som endast Thermia kan generera.
Det förklarar BBR-menyn i min värmepump! :D Ber om ursäkt att jag sagt att det då alltså inte går att låsa. Man lever så länge man lär. Kan dock tycka att det är en fånig regel men den finns såklart av en anledning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #726 skrivet: 29 april 2020, 21:45:23 »
Jepp det är det som är lite lustigt med detta, vem F-N har med min effekt att göra på min VP , ser lika ut på Nibe och troligtvis andra VP med
Hittade detta för Nibe Effektlåsning  F1255 följer gällande byggregler (BBR). Detta innebär
att max effektuttag (max installerad eleffekt för uppvärmning) kan låsas i meny 5.1.13. För att därefter
ändra max effektuttag måste delar i produkten bytas ut. Det med i BBR om viss effekt för att värma ett hus ska vara så här, är någon byråkrat/pennfäktare som framtagits på skrivbordet. Nu har jag en dum VP ON/OFF ( kolvkompressor ) men kanske måste byta i framtiden och troligtvis sitta med Svarte Petter om det inte går att höja effekten. Får se vad det blirnär det är daxs

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #727 skrivet: 29 april 2020, 21:55:37 »

Utloggad EnergiSpara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #728 skrivet: 05 juni 2020, 09:32:42 »

Ganska snart upptäcktes att det fanns ett problem med deras växlar.
Växlarna är varvtalen på kompressorn.
Det finns nio växlar dvs effekten.
Problemet visade sig finnas i värmepumpens mjukvara.
Så nu våren 2017 går vi alla M ägare och väntar på den senaste versionen av mjukvara.
Själv och någon till har fått en mellan version av mjukvara, som är en förbättring men inte riktigt klar.

Hej! Jag fick Diplomat Inverter M maj 2017 och det sitter just nu med program version 4.00. Finns det problem med växlar in denna version 4.00?
Thermia Diplomat Inverter M, 176m borrhål, Maj 2017
155kvm 1,5 plan villa med golvvärme nedre, element uppe + 100kvm garage

Årets total förbrukning: 2016 12.000kWh (vedpanna); 2017 9.011kWh (Bergvärme); 2018 7.976kWh; 2019 6.149kWh; 2020 4.879kWh; 2021 5.061kWh; 2022 3.640kWh; 2023 2.651kWh

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #729 skrivet: 05 juni 2020, 09:50:29 »
Hej! Jag fick Diplomat Inverter M maj 2017 och det sitter just nu med program version 4.00. Finns det problem med växlar in denna version 4.00?
Det var väl problem fram till och med version 5 åtminstone. Min har version 6 och där fungerar det som det ska. Senaste versionen är uppe i 10 vill jag minnas att jag läste i denna tråd. Be din installatör om att få senaste mjukvaran. Jag har 7 på ett USB-minne men har inte kommit till skott att uppdatera... (rör inte det som fungerar tänker jag nog oxå)

Utloggad EnergiSpara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #730 skrivet: 05 juni 2020, 12:35:56 »
Tack Jonas. Jag ska fixa det direkt med nya mjukvara.  Jag hade redan kontakt med Thermia om detta  tummenupp

Borde inte Thermia eller installatör har kontakt med kunder som har gammal mjukvara, för att uppdatera mjukvara?

Maybe it’s ok if I also write this again in English to be clear in what I’m saying, because it feels like I didn’t get my Swedish spot on.

Thanks Jonas, I will get the software updated. I actually already contacted Thermia about this.

But shouldn’t Thermia or my original system installer get in touch with customers who have the old software with bugs like this?  I would expect some information to flow to customers who spent so much money on a product, to tell them there’s a significant update available.  dontknow
Thermia Diplomat Inverter M, 176m borrhål, Maj 2017
155kvm 1,5 plan villa med golvvärme nedre, element uppe + 100kvm garage

Årets total förbrukning: 2016 12.000kWh (vedpanna); 2017 9.011kWh (Bergvärme); 2018 7.976kWh; 2019 6.149kWh; 2020 4.879kWh; 2021 5.061kWh; 2022 3.640kWh; 2023 2.651kWh

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #731 skrivet: 05 juni 2020, 13:15:45 »
But shouldn’t Thermia or my original system installer get in touch with customers who have the old software with bugs like this?  I would expect some information to flow to customers who spent so much money on a product, to tell them there’s a significant update available.  dontknow
Couldn’t agree more! My installer at least offered a service/check-up visit this winter. Not sure if that would have included any software updates though... I think they at least should inform there are upgrades available that might be useful. Should be fairly easy to achieve at least for those of us that have an online active account with Thermia for “Thermia Online”

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #732 skrivet: 05 juni 2020, 14:30:58 »


But shouldn’t Thermia or my original system installer get in touch with customers who have the old software with bugs like this?  I would expect some information to flow to customers who spent so much money on a product, to tell them there’s a significant update available.  dontknow


Hej och välkommen. Min engelska är nog sämre än din svenska.

Hello and welcome. My English is probably worse than your Swedish.

But I'm trying.

Thermia denied that there was a problem for a long time. So it was only customers who complained who got new software. I myself complained quite a lot.
The software newer than 6 works well.
Software 7 changes a bit in appearance and 8 and later I know nothing about.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad EnergiSpara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #733 skrivet: 06 juni 2020, 07:48:55 »
Tack Jonas och Mlöf!  tummenupp

Det går alltid bra att svara mot mig på svenska - jag vill absolut inte vara ”that guy” som dyker upp och ändra ämnets språk till engelska  a:gl 

Det är ju konstigt att Thermia sprida inte information om mjukvaruuppdateringar mot ägare. Finns också svårt att upptäck detaljer om ändringar mellan olika mjukvaror. Jag frågade Thermia konsumentkontakt om ”release Notes” som beskriver ändringar. De saknar! 

Jag undrar vad effekten av att använda gammal mjukvara (v.4.00.001) i tre år i min bergvärmepump?  Kanske mer EL förbrukning?

Thermia Diplomat Inverter M, 176m borrhål, Maj 2017
155kvm 1,5 plan villa med golvvärme nedre, element uppe + 100kvm garage

Årets total förbrukning: 2016 12.000kWh (vedpanna); 2017 9.011kWh (Bergvärme); 2018 7.976kWh; 2019 6.149kWh; 2020 4.879kWh; 2021 5.061kWh; 2022 3.640kWh; 2023 2.651kWh

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #734 skrivet: 06 juni 2020, 18:05:33 »
Kan bara hålla med om att nya mjukvaror skulle finnas att tillgå för ägare av värmepumparna. Med information om vad som är ändrat. Som det är nu är det upp till återförsäljaren att fara runt och uppdatera kunder. Och beroende på hur aktiv återförsäljaren är kan det bli olika resultat.

Jag tror inte att du har förlorat någon nämnvärd energi på att ha en gammal programvara. Jag har inte märkt någon direkt skillnad.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 415
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!