Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #315 skrivet: 13 januari 2018, 12:14:38 »
mpostma
Jag kan alldeles för lite om ventilation för att ge några råd om det. Men du måste fixa kortslutning i radiatorerna. Sen har du en hög kurva. Det är inte optimalt att behöva så varmt till radiatorerna. Försök fixa kortslutning och prova sänk kurvan. Kan du få ner kurvan tjänar du mer pengar.
Ta kontakt med din Ã…F och fixa uppdatering.

Jag har optimerat lite på elementen. Tagit nu några "snapshots". (skriva ner delta vp i displayen, sedan till alla element med en ir termometer och skirva ner deltat och sedan tillbaka till vp för att skriva ner igen delta t på VP). Det visar sig nu att alla element ligger hyfsat i närheten att system delta t (4.1 grad). I början stora variationer från delta t 0 - 6. Jag strypte några element vid returventilen. Jag gjorde det tidigare det är 12 varv från öppet till stängt. 6 varv öppet var för mycket, det hade ingen påverkan men nu med 2-2.5 var öppet verkat det en hyfsat strypning på de elementen som orsaker "kortslutning". Provade först med 1 varv öppet men det var för mycket. Då gick delta t till 10 grader och samtidigt sänkte delta t på de elementen som var bra innan. Så nu verkar det bättre. Jag kanske optimerar en gång till så att alla element ligger inom typ 30% av system delta t. (i praktiken mellan 3 och 6 grader delta t vid delta är 4). Man jag faktiskt nörda till det mycket, men jag är orsäker hur ycket det hjälper. Och om justeringen blir stabil. Så att det funkar på olika temperaturer.

Källaren är fortfarande inte såå bra isolerat ocj för att fÃ¥r det verkligen bra där borde jag sätta in större element eller golvvärme..  . Sedan kan det bli lite bättre om system deltat blir lite större, fast lite lägre kurva. Jag har nu sänkt till 42 kurvan.

Jag har i en separat tråd ställt en fråga: kan man i denna inverterpump också installera en extra expansionskort så pumpan kan styra en till shuntgrupp? Jag vill ha på sikt golvärme i källaren, övre dusch och tvättstuga (den ska bli badrum). Man ska behöva en circulationspump i shuntgruppen och en styrning som styr minst systemtemperaturen i shunten. Året runt. Systemtemperaturen i shunten bör i alla fall styras på utetemp. Kanske någon finjustering som går på rum men inte säkert om det behövera vara så finslipad. Expansionskortet behöver is fall styra varvtal till cirkulaitonspumpen, ventilen (brukar det vara stegvis eller nån slags av pwm?) och mäta systemtemperatur i shunten.
har Thermia kompletta systemlösningar eller tar man nåt externt från tex LK och styr detta med Thermias expansionskort? Eller bättre att styra helt och hållet externt med en kontrol från LK? I vilket fall blir det slut på säsongstopp.
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #316 skrivet: 14 januari 2018, 00:06:38 »
Förstår inte vad som är knas men något är det ju. En bilden visar fem timmar med cirk.pumpen på 80-100% (satt min på 80 helt enkelt). Andra bilden visar efter några timmar när den står som från fabrik, dvs 35-100%. VP går inte alls jämnt och fint när pumpen börjar gå ner i varv. DT med pumpen lågt är 12-15 och på full skaft 7-9 nu. Har kört kurva 40 ett tag nu. Värmen i den kallare delen av huset är inte så mkt kallare så länge vi kör cirk.pumpen på högt varv. Element luftade och ingen luft finns. Alla termostater på element står fullt öppna. Har joxat med nålen på samtliga så den är inte fastkärvad. Elementen är ljumna vilket är bra.
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 07:21:16 av Rickard »

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #317 skrivet: 14 januari 2018, 00:10:57 »
uppochner och bild 2 fÃ¥r jag inte ladda upp pga säkerhetsinställnigar pÃ¥stÃ¥r forumet...  Sc:,h

funkar det med dropboxlänk? https://www.dropbox.com/sh/5fs9tntux2f3fbq/AACxSf0Ok3Z3HLWepGDtSUada?dl=0
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 00:13:37 av jonasmj »

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #318 skrivet: 14 januari 2018, 00:17:02 »
Provar att visa bilderna via forumbilder.se  Sc:,h ???


Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #319 skrivet: 14 januari 2018, 09:58:27 »
Nu har jag inte sett den andra bilden, men utgår att den liknar den tidigare i tråden.
Det måste finnas någon strypning.
Antingen om systemet inte räcker till el något skräp i radiatorventilerna.
Har du tillgång till någon ir picka att mäta med.

Går det öppna strypningarna på radiatorerna.
Tänkte att skräpet kanske kan passerar då.
Ta en bild på radiatorventilerna så får du hjälp.
Alltid finns det någon som vet hur man justerar just din typ av ventil.

Ett långskott
Det finns inte någon ventil på stammen som blev avstängd vid värmepumps bytet som står halvöppen.

För du är väl helt säker på att alla piggar på termostaterna är ute.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #320 skrivet: 15 januari 2018, 08:11:18 »
Dropboxlänken tycks fungera för bilderna...
Fler bilder i forumet verkar jag inte få posta... (kanske borde maila admin o fråga)

Hursom, alla 24 radiatorerna är kontrollerade. Pinnar ute och termonstaterna t.om demonterade :)
 I tre av fyra rum pÃ¥ undervÃ¥ningen mÃ¥ste de strypas nÃ¥got annars blir det pÃ¥ tok för varmt där sÃ¥ där sitter termostaterna pÃ¥ plats igen och är inskruvade ett par varv. SÃ¥ har de dock stÃ¥tt i 10+ Ã¥r. I det fjärde rummet är det ännu kallt trots att termostaterna är borta och pinnarna motionerade och i fullt uttradeget läge.

Några stamventiler har jag inte rört. Endast huvudventilerna intill VP som var stängda under installationen och de är fullt öppna. (vanliga kulventiler av modern typ)

Mina termostater är AGA röd för enrörssystem utom på tre eller fyra radiatorer där det är utbytt till modernare grejer.
LÃ¥nad bild:

Ska se om jag kan få tag i en IR-termomter. Kan hursom låna en värmekamera så kanske kollar med den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #321 skrivet: 15 januari 2018, 08:13:41 »
Det borde gå posta bilder nu, men rent allmänt kan jag väl rekommendera dig att låta kameran ta lite mindre bilder, de bilder du försöker posta är monstruöst stora (Tror jag i alla fall), jag har fått tweaka inställningarna på webbservern för att få tillgång till det minne som krävs för att komprimera dina bilder.
Har även installerat en modul som skall rotera bilderna rätt.
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 08:15:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #322 skrivet: 15 januari 2018, 09:06:00 »
Det borde gå posta bilder nu, men rent allmänt kan jag väl rekommendera dig att låta kameran ta lite mindre bilder, de bilder du försöker posta är monstruöst stora (Tror jag i alla fall), jag har fått tweaka inställningarna på webbservern för att få tillgång till det minne som krävs för att komprimera dina bilder.
Har även installerat en modul som skall rotera bilderna rätt.
Tack för insatsen. Flera andra forum jag postar i emellanåt har ju nån automagisk skalning av bilder så jag har aldrig funderat på storleken så att säga. Ska tänka på det framöver!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #323 skrivet: 15 januari 2018, 09:39:56 »
Ja, jag har också den typen av komprimering, men den nya servern har tydligen striktare skydd mot orimligt stora filer.
Innan de komprimeras mÃ¥ste de ju  mellanlagras pÃ¥ servern.
Nu har jag fått till det, men rent allmänt finns det ju inga skäl i att ta bilder som är över 10 Mb stora, det fyller bara minnet på telefonen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #324 skrivet: 15 januari 2018, 09:52:15 »
Ska se om jag kan få tag i en IR-termomter. Kan hursom låna en värmekamera så kanske kollar med den.
Jag köpte en pryl på Kjell. Dibotech DT8500 IR-termometer


Den stÃ¥r här för 400 men jag gav 300 (tror jag) förra veckan. Funkar kanon om man har pillat lite sÃ¥ man förstÃ¥r. Den har lite svÃ¥rt att fÃ¥ rätt pÃ¥ kurvade ytor (tänk rör) men om man mätar flera gÃ¥nger märker du ganska fort hur man  mäter rätt.

Om du har köpt en skulle jag rekommendera att tänka ohms lag. Värmeskilnaden i en sluten cirkel  är noll. Kartlägg alla värmeskillnader och du borde nÃ¥gonstans se en stor värmeskillnad.

Har du ventiler i elementens botten som stryper?
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #325 skrivet: 15 januari 2018, 10:12:30 »
Nu har jag fått till det, men rent allmänt finns det ju inga skäl i att ta bilder som är över 10 Mb stora, det fyller bara minnet på telefonen.
Mig veteligen finns det inget enkelt sätt att tala om för en iPhone (som jag använder) att den ska ta bilder med lägre upplösning - finns dock en massa appar som kan göra det som jag inte har nån koll på. Bilderna från min iPhone hamnar i spannet 1,5-4,5Mb beroende på motiv. Bilder större än 10Mb kanske det blir med nyaste telefonmodellerna - osäker då min är 3 år gammal.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #326 skrivet: 15 januari 2018, 10:14:39 »
Har du ventiler i elementens botten som stryper?
Bra fråga. Ska undersöka hur de här 1-rörskopplena fungerar. Går inte vattnet genom radiatorn ska det ju bara gå vidare men kanske något där som spökar på ett eller flera ställen. Mätning kommer ju att visa det antar jag.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #327 skrivet: 15 januari 2018, 10:18:12 »
Mig veteligen finns det inget enkelt sätt att tala om för en iPhone (som jag använder) att den ska ta bilder med lägre upplösning - finns dock en massa appar som kan göra det som jag inte har nån koll på. Bilderna från min iPhone hamnar i spannet 1,5-4,5Mb beroende på motiv. Bilder större än 10Mb kanske det blir med nyaste telefonmodellerna - osäker då min är 3 år gammal.

Om du skickar bilderna som mejl till dig själv får du en fråga om vilken storlek bilden skall ha. Sedan kan du kopiera dem från mejlet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #329 skrivet: 15 januari 2018, 20:12:47 »
1 rörs är , knepigt att justera in , fota ett helt koppel så det syns hela vägen nerifrån och upp x
PÃ¥ kopplet nertill brukar det vara en sexkantshuv . under den finns en justerskruv , dra den i botten pÃ¥ alla utom den sista om du vet vilken det är , öppna den helt , känn om det blir varmt , fortsätt enligt nedan , du kommer att känna när värmen kommer pÃ¥ dom 
Ex   Det gÃ¥r att skruva den 5 varv ,  du har 5 raddar , stäng alla , starta dÃ¥ med den sista , fullt öppen , nästa baklänges 4 varv öppen , nästa  3 varv öppen o.s.v , detta är bara en liten tumregel men brukar fungera

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!