Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #300 skrivet: 09 januari 2018, 19:32:19 »
Den luft som finns i ett expansionskärl finns där för att vattnet ska kunna expandera när det ökar i temperatur. Släpper man ur den luften kan inte vattnet expandera och trycks ut genom säkerhetsventilen. Fungerar den inte så kan hela anläggningen i värsta fall explodera. Har man ett slutet expansionskärl så ska man om systemet är tomt ha ett visst förtryck i kärlet. I en vanlig villa brukar det ligga på ca 0,5 bar, den påfyllnadsventilen sitter på kärlet mitt emot vattenanslutningen.
Har jag missförstÃ¥tt dig och du menar nÃ¥tt annat än expansionskärl  Sc:,h   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #301 skrivet: 09 januari 2018, 19:38:11 »
Den luft som finns i ett expansionskärl finns där för att vattnet ska kunna expandera när det ökar i temperatur. Släpper man ur den luften kan inte vattnet expandera och trycks ut genom säkerhetsventilen. Fungerar den inte så kan hela anläggningen i värsta fall explodera. Har man ett slutet expansionskärl så ska man om systemet är tomt ha ett visst förtryck i kärlet. I en vanlig villa brukar det ligga på ca 0,5 bar, den påfyllnadsventilen sitter på kärlet mitt emot vattenanslutningen.
Har jag missförstÃ¥tt dig och du menar nÃ¥tt annat än expansionskärl  Sc:,h
Det finns tvÃ¥ sidor pÃ¥ ett expansionskärl. Jag pratar om vattensidan, dvs ovanför gummimembranet som hÃ¥ller isär medierna :). Har du aldrig fÃ¥tt luft pÃ¥ fel sida sÃ¥ att säga lÃ¥ter det lite märkligt. Min installatör var noga med att avlufta där hela dagen när VP driftsatts.  Att avlufta luftsidan vore mindre genomtänkt för dÃ¥ försvinner funktionen fullständigt. Jag har ett nytt expansionskärl som mkt rikigt är förtryckt till 0,5 bar.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #302 skrivet: 09 januari 2018, 19:45:46 »
Eftersom jag har ett öppet system så har jag aldrig några problem med kärlet och luft i systemet.
Det kanske är för att undvika "dit" problem som man brukar vända luftventilen neråt när man sätter expansionskärl, kanske någon som vet kan ge mig svar på en fråga som plågat mig i måååånga år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #303 skrivet: 09 januari 2018, 20:19:57 »
Eftersom jag har ett öppet system så har jag aldrig några problem med kärlet och luft i systemet.
Det kanske är för att undvika "dit" problem som man brukar vända luftventilen neråt när man sätter expansionskärl, kanske någon som vet kan ge mig svar på en fråga som plågat mig i måååånga år.
Exspansionkärl sättes av rörisar med luftventilen nedÃ¥t  , detta för att dom är smÃ¥ och kan hänga i röret , lätt att montera .
Större kärl har vattensidan i botten , dom stÃ¥r pÃ¥ golvet  (  tex vedeldning med tankar , mÃ¥ste ha större kärl )
Det enda rätta som jag ser det och erfarenhet av är , vänd uppochner på kärlet , då är luften på uppsidan , hål i blåsan spelar ingen roll ,
kan användas tills det rostar upp helt , luften kan inte gå nedåt och ut i systemet
Men klart en annan typ av montage , kan vara besvärligt

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #304 skrivet: 09 januari 2018, 21:01:13 »
mpostma
Jag kan alldeles för lite om ventilation för att ge några råd om det. Men du måste fixa kortslutning i radiatorerna. Sen har du en hög kurva. Det är inte optimalt att behöva så varmt till radiatorerna. Försök fixa kortslutning och prova sänk kurvan. Kan du få ner kurvan tjänar du mer pengar.
Ta kontakt med din Ã…F och fixa uppdatering.

jonasmj
Även du har en hög kurva och ett stort delta. Även 10g är ganska stort och 15g är enormt. Går det tungt på något vis? Prova öka cirkulationen och se om det blir någon skillnad. Klarar värmepumpen att använda ettan med den kurvan.

Det är bra att du försöker lufta ur systemet.

Jag vill gärna se era grafer på värmebäraren. Bara för att få lära mig lite mer.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #305 skrivet: 09 januari 2018, 21:41:29 »
Jag har aldrig vågat trycka på nollningen just för att inte störa tidsräkningen. Vad händer. Kan man välja vad man vill nolla el nollas allt

Jag ska nog montera en elmätare inom en snar framtid.
Tävling kanske ::)

Jag har varit lika fundersam, men nu slog jag till  tummenupp
Haha.. Jo. Nej, men alla mätningar blev nollade bara.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #306 skrivet: 09 januari 2018, 22:31:45 »
jonasmj
Även du har en hög kurva och ett stort delta. Även 10g är ganska stort och 15g är enormt. Går det tungt på något vis? Prova öka cirkulationen och se om det blir någon skillnad. Klarar värmepumpen att använda ettan med den kurvan.

Det är bra att du försöker lufta ur systemet.

Jag vill gärna se era grafer på värmebäraren. Bara för att få lära mig lite mer.
Hur ökar man flödet på dessa maskiner? Varvtalsstyrda cirkpumpar men hur styr man varvtalet (dvs flödet) ?

Grafer pÃ¥ värmebäraren  - menar du en bild pÃ¥ inbyggda grafen frÃ¥n nÃ¥gra timmars drift?

Att jag kör på kurva 44 är högst tillfälligt för att testa/lära lite. Har inga planer på att köra något annat än 40. Möjligen lägre framöver om jag byter ut lite gamla radiatorer till sådana med mer effekt, större yta.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #307 skrivet: 11 januari 2018, 09:48:53 »
jonasmj
Även du har en hög kurva och ett stort delta. Även 10g är ganska stort och 15g är enormt. Går det tungt på något vis? Prova öka cirkulationen och se om det blir någon skillnad. Klarar värmepumpen att använda ettan med den kurvan.
Är man inloggad med 607080 sÃ¥ kan man under inställningar gÃ¥ in pÃ¥ cirkulationspumpar och justera varvtalet. Värmen stod pÃ¥ min 35% och max 100% sÃ¥ jag testade att dra upp min till 100% vilket resulterade i att pumpen efter en kort stund varvade upp till max. Själva hastigheten ser man pÃ¥ samma bild benämnt "Ã¥terkoppling". Vid cirka -4 grader ute och kurva pÃ¥ 40 gick maskinen pÃ¥ växel 6. Efter ca tvÃ¥ timmar hade DT sjunkit frÃ¥n ca 14 grader till 8. Dagen efter (idag) lÃ¥g det kvar pÃ¥ ca 8 graders skillnad. Dock har vi inte märkt nÃ¥gon större skillnad i rumstemperaturen i den del av huset som är "kall".  Jag Ã¥terställde till min 35% pÃ¥ cirk.pumpen och efter en ca 30 min var DT Ã¥ter ca 14 grader. Pumpen visade dÃ¥ Ã¥terkoppling 79% NÃ¥gra förslag pÃ¥ Ã¥tgärder eller ska jag acceptera sÃ¥ högt DT?

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #308 skrivet: 11 januari 2018, 10:07:00 »
Blir radiatorerna där det är kallt ihuvudtaget varma. Om värmepumpen producerar ca 8-9 kw borde det märks efter ett tag(6ans växel) . Prova att kolla över radiatorkopplen. Termostater ajabaja.....  :)
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #309 skrivet: 11 januari 2018, 10:48:21 »
Blir radiatorerna där det är kallt ihuvudtaget varma. Om värmepumpen producerar ca 8-9 kw borde det märks efter ett tag(6ans växel) . Prova att kolla över radiatorkopplen. Termostater ajabaja.....  :)
Jodå, de är varma, eller ivf ljumna. Problemet är antingen skit i termostaterna som stryper flödet eller som jag var inne på innan att nya och gamla VP har lite olika temperaturvisning så att det som förut funkade på kurva 40 motsvarar 44 på nya. Känns dock lite skumt att det ska skilja så mkt. Ska testa på kurva 42 några dygn och se... alternativt vrida ett par plussnäpp på "värmeratten" på VP.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #310 skrivet: 11 januari 2018, 10:56:32 »
Jo visst kan kanske det skilja lite mellan pump och pump men ett delta på 14g tyder på låg cirkulation.
 
Ett långskott
Går cirkulationen rätt håll, fast då borde det bli ett lägre delta då varmvattet i radiatorerna stannar en kortare stund.
« Senast ändrad: 11 januari 2018, 15:10:21 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #311 skrivet: 11 januari 2018, 15:09:03 »
jonasmj
Ett till långskott
Visar båda givarna på värmebäraren lika i standby?
Går din konstant nu el går den on/off?

Ta ett kort på grafen för värmebäraren med 5h upplösning.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #312 skrivet: 11 januari 2018, 19:50:33 »
Går din konstant nu el går den on/off?

Ta ett kort på grafen för värmebäraren med 5h upplösning.
GÃ¥r konstant tycks det. Mellan 2 och 5 tror jag. Inte kollat hela dagen och har ingen loggning.
Edit: Bilderna upp och ner och jag vet inte varför. Ser ingen funktion här för att rotera dem. Ligger ju rätt både i telefonen och datorn...
Glömde säga att jag ska testa givarna vid standby men det får bli framöver. Lär ju behöva stå still några timmar...
Fotade displayen med kurvan 5h. Bif. även bild på temperaturerna samt driftläget för växel 4
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 07:21:46 av Rickard »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #313 skrivet: 11 januari 2018, 20:36:46 »
Hmmm
Har du termostater i drift? Fläktkonventor som slår av el liknande?
Det var kraftigt vad den svänger. Speciellt returen.
Som det ser ut så verkar det vara flödes problem.
Kan någon annan med M lägga ut sin graf på värmebäraren.
Så här ser mina ut ikväll med -18 ute
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #314 skrivet: 11 januari 2018, 22:31:30 »
-25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!