Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #45 skrivet: 11 maj 2017, 11:53:22 »
Tror wiessmann har värmemätare inbyggd...
Annars är det Värmemätare, elmätare och Logger från Energibutiken som gäller om du vill få totalkoll på det där.
Problemet brukar vara att lyckas klämma in en värmemätare innan det förgrenar sig mellan värmevatten och varmvatten.
På min Nibe skulle jag behöva dra ut en sväng rör utanför värmepumpen för att få till värmemätning på all värmeproduktion.
När jag byter värmepump kommer jag att montera detta, men inte på min gamla installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #46 skrivet: 11 maj 2017, 12:54:49 »
Jag ställde en gång en fråga till dig Oraklet om min Thermia dipl (Det är en Danfoss) som jag köpt själv, hade bara en vvsare att böja o pressa för åt mig.

Hade/har problem med att efter den gjort vv så bryter den på hysteres när den går över till värmekörning, tempgivaren reagerar tydligen för långsamt.

Jag blev dum förklarad av dig då jag hade höjt hystersen för att komma bort från detta, men något konkret för att hjälpa upp det hela med kom inte. Vid en vanlig värmekörning går den aldrig många k över bör. Flöde ?? Cirkpump på max, bara gv.

Men Tumpi,   du gjorde ju en dum sak.  Hysteres är ingenting man bara skall höja hur som helst.   Bättre du löst det verkliga problemet, vilket är avsaknad pÃ¥ flöde.  Lös flödesproblematiken och du kommer inte fÃ¥ nÃ¥gra fler problem  :)

Nu vet jag att du litar mer pÃ¥ Herr HöjhysteresensÃ¥högtdetgÃ¥r och dÃ¥ är det sÃ¥  :)

Viessmann har ingen inbyggd värmemätare, det borde ju nÃ¥gon som har som yrke att driva värmepumpsforum veta om  ;)   det dem har är en algoritm som via EEV räknar fram avgiven samt förbrukad energi.  Den diffar för det mesta mindre än 3% frÃ¥n faktiska sifror.  Detta raderas nog för nu gör jag ju reklam för ett fabrikat igen här, det är inte alls samma sak att äga sveriges största forum och ha Nibe aktier  dontknow dontknow   

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #47 skrivet: 11 maj 2017, 13:02:45 »
Jaa, men berätta då åt mig hur jag skall göra detta! Cirkpump är på III och enligt flödesmätarna på gv är det ca 16-18 l/min om jag minns rätt. Vad skall jag ändra?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #48 skrivet: 11 maj 2017, 13:07:58 »
Anser fortsättningsvis att det är en bugg, skulle hysteresen vara inaktiv längre tid efter vv-körning tex 90 sekunder skulle dessa onödiga stopp inte förekomma!
Detta har inget med Thermia inverter pumpen att göra.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #49 skrivet: 11 maj 2017, 13:14:57 »
Oraklet, ibland så är du rätt så barnslig. Bete dig som om du vore över 10 år så ska du se att även du får klappar på axeln när du kommer med goda råd (gratis). För om du tycker att andra beter sig illa hjälper det knappast dig att bete sig sämre.
Det är nästan så man tror att du sitter och vill bli portad och det känns ju lite konstigt eftersom du helt klart vill vara med ??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #50 skrivet: 11 maj 2017, 13:53:54 »
Jaa, men berätta då åt mig hur jag skall göra detta! Cirkpump är på III och enligt flödesmätarna på gv är det ca 16-18 l/min om jag minns rätt. Vad skall jag ändra?

Tumpi.

Jag kan omöjligt säga vad exakt du skall Ã¥tgärda.  Jag har aldrig sett dina saker.   Men jag kan tala om för dig att det är flödesrelaterade problem och att det är där du skall felsöka. En lösning är ofta att installera en 4 rörskopplad tank, men det kan jag inte säga rakt av att du skall
Detta är ingen styr bugg.  Varför är det isÃ¥fall bara du som har ett problem ? 

Kocken   du som är sÃ¥ duktig     hur tycker du tumpi skall göra ?    konstigt att han fortfarande har problem när du suttit här dygnet runt med din gedigna VVS kunskap  :o

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #51 skrivet: 11 maj 2017, 14:04:25 »
Jag tror att det är många som har detta problem, men man ska ju stå där bredvid pumpen när den gjort vv och det finns värmebehov för att se detta. Jag har en mycket enkel installation med "raka rör" direkt till gv. Har aldrig många starter/dygn och som sagt den går aldrig många k över bör så för att komma bort från detta i-lands problem var det enklare att höja hystersen än att sätta en massa pengar på det.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #52 skrivet: 11 maj 2017, 14:11:07 »
Oraklet, du mÃ¥ste ha missuppfattat nÃ¥tt för mina VVS kunskaper är mycket begränsade och jag sällan rÃ¥d i VVS frÃ¥gor, möjligen har jag lite "funderingar" ibland. Det är därför jag inte ger tex Tumpi handfasta rÃ¥d. Hade jag kunskaperna skulle jag tveklöst och utan sarkasm dela med mig till honom och alla andra. Däremot har jag vissa kunskaper inom andra omrÃ¥den och där delar jag glatt med mig med handfasta rÃ¥d och tips  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #53 skrivet: 11 maj 2017, 17:16:12 »
Om jag får låna tråden lite?
Har precis uppdaterat.
Ser att det har försvunnit några grejer och tillkommit några grejer i under menyerna.
Rapport kommer när jag klurat ut allt.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #54 skrivet: 11 maj 2017, 17:49:22 »
Men Tumpi,   du gjorde ju en dum sak.  Hysteres är ingenting man bara skall höja hur som helst.   Bättre du löst det verkliga problemet, vilket är avsaknad pÃ¥ flöde.  Lös flödesproblematiken och du kommer inte fÃ¥ nÃ¥gra fler problem  :)

Nu vet jag att du litar mer pÃ¥ Herr HöjhysteresensÃ¥högtdetgÃ¥r och dÃ¥ är det sÃ¥  :)

Viessmann har ingen inbyggd värmemätare, det borde ju nÃ¥gon som har som yrke att driva värmepumpsforum veta om  ;)   det dem har är en algoritm som via EEV räknar fram avgiven samt förbrukad energi.  Den diffar för det mesta mindre än 3% frÃ¥n faktiska sifror.  Detta raderas nog för nu gör jag ju reklam för ett fabrikat igen här, det är inte alls samma sak att äga sveriges största forum och ha Nibe aktier  dontknow dontknow

Ok, det är du som skrivit att de har värmemätare, kanske har jag missat eller glömt din förklaring om vilken "typ" av värmemätare de har.
Det händer som sagt att jag har fel, när jag blir missledd inte minst.
Men det är ju kul för dig att fÃ¥ bevisa mig ha fel i alla fall.  tummenupp
Bra att det blev klargjort i alla fall, Wiessmann har INTE någon värmemätare, bara en beräkning av producerad energi.

När det gäller problemen som Tumpi har så kan de säkert vara väldigt vanliga, och (jag vet inte säkert) det de behöver inte bero på dåligt flöde.
Har han runt 1000 liter/timme så BORDE det inte vara ett flödesrelaterat problem, utan mest troligt är det precis som han säger, en bugg som gör att hysteresen klipper kompressorn helt i onödan.
Att höja hysteresen är helt ofarligt om man vet att man har OK flöden, men man behöver ju inte höja den mer än nödvändigt.
Med tanke på det flöde han har så tror jag inte att detta problem skulle försvinna med en 4-rörskopplad tank.
En installatör som försöker lura på sin kund en tank som påstås lösa ett sånt problem är inget annat än bedrägeri som jag ser det.

Det är inte reklam att förklara en funktion på en viss värmepump om saken diskuteras.
Helt korrekt och jättebra av dig att klargöra detta.  tummenupp

Att jag hade aktier i Nibe har absolut inget med kvaliten på deras värmepumpar att göra, det beror helt och hållet på att jag gillar deras sätt att göra affärer, de växer genom uppköp, ökar omsättningen, ser till att minska kostnader på gemensam administration, samordnade inköp och nyttjar sina distributionskanaler på ett effektiv sätt, det ökar på så sätt marginalerna och vinsten över tid.
Värdet på aktien stiger med ökad omsättning, och utdelningen stiger med ökad vinst.

Kvaliteten på värmepumparna är nog varken mycket bättre eller sämre än konkurrenternas, och de har säkert enskilda produkter som är antingen sämre, eller bättre än konkurrenternas.

Däremot var det nog ett misstag av mig att nÃ¥gonsin nämna att jag hade aktier i Nibe, för det lär du aldrig sluta tjata om.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #55 skrivet: 12 maj 2017, 10:30:12 »
Första rapporten.
Det funkar.
Smörjningen finns kvar men i en annan form.
Kan inte säga exakt för har inte sett någon i real life.
Smörjningen går inte mot VV utan antagligen bara mot huset.
Det kan inte vara samma varvtal som tidigare utan lägre.
Missade en smörjning precis i går kväll då den varvade ner när jag kom till pannrummet.

Intergral finns inte kvar.
Nu något som heter start/stopp behovsberäkningsgräns.
Denna gräns är justerbar.
Kommer någon rapport när jag riktigt har klurat ut funktionen.
Men på ett ungefär
Styr ser hur fort är ändras mot bör och gör en beräkning från det.
Samma beräkning används i växlingarna tror jag. Ta detta med en nypa salt då jag inte är 100% säker.

P är borta så nu får man själv räkna skillnaden mellan är och bör om man nödvändigtvis måste veta.

Tidsräkningen på kompressorn och elpatron går att nolla. Har inte rört något där.

Så första rapporten är positiv.

Sen kommer intrimningen med växlingstiden och sådant.
Där får nog vi M ägare hjälpas åt när tiden är rätt för det.

Ser att jag har ett litet problem med min utgivare eller rättare sagt solen.
Skulle behöva vrida om solen då den lyckas komma åt att lysa på givaren halv 6 på morgonen.
Bara för att värmepumpen inte skall jobba mot ojämna kurvor på morgonen.
Men flytta solen är inga problem, va.
Funderar på typ en sand buffert runt givaren.


« Senast ändrad: 12 maj 2017, 11:44:06 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #56 skrivet: 18 maj 2017, 10:20:23 »
Mlöf,
Skoj att det äntligen verkar fungera efter alla dina turer med tillverkare och Ã¥f🙂. Spännande höra fortsättningen.

Har du någon uppfattning om hur stor besparingen är på årsbasis?

Min L,
Har gått 4742 h varav 119 h vv sen maj-16 (då installerades ny mjukvara).
Drivenergi är ca 6000 kWh på ett år, kör kurva 36 med stora nya purmo dubbel/trippelradiatorer. Kb-in strax över noll som lägst i vinter, Kb-ut -4. 500 m jordslang.

Nu börjar värmen komma i SkÃ¥ne och de gÃ¥r vissa dagar endast  pÃ¥ vv, har dÃ¥ lagt märke till att den stoppar pÃ¥ "lÃ¥gt kompressorvarvtal" pÃ¥ ca 58 gr istället för att stanna pÃ¥ "inget behov". Börvädet är 60 gr, har du upplevt samma?


Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #57 skrivet: 18 maj 2017, 10:42:30 »
Jodå ett steg framåt blev det, men än finns knutar att knuta upp.
Jag har skickat in en ny rapport och väntar på svar.
Väntar med kommentarer tills jag fått svar.
Våren börjar komma hit till Piteå också men det var riktigt segt iår.
Nästa inga träd har fått blad.
Hoppas att våren ökar tempot något.

Sen det med förbrukningen så är jag nöjd men kommer från vedeldningens fina värd.
Ser att mars o april förbrukade vi mindre iår mot i fjol. Det beror nog på att när vi är på våra snöskoter trippar har vi tidigare använt elpatron.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #58 skrivet: 23 maj 2017, 09:43:36 »
Har som sagt fått den senaste uppgraderingen till min pump nu också.

D jag noterade igår är ju att den kör smörjningar nu vilket jag inte såg innan på grafen, kollade imorse dem senaste 5 timmarna på grafen och den är nu hur taggig som helst hela natten.........skall d vara så? Innan hade jag ungefär en längre körning per timme men nu massa små en riktig on off?=) Antar och hoppas att när d börjar bli kallar ute så tror jag att den kommer att gå mer kontinuerligt på lägre växlar, för d märker jag vid smörjningar nu att den använder 1 : an och 2 : an d gjorde den ju inte innan ungefär =)
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #59 skrivet: 23 maj 2017, 09:51:17 »
Såhär ser grafen ut nu.
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!