Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: intrimning VP :-)  (läst 18769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #30 skrivet: 19 december 2010, 11:40:23 »
Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.

Men hur stryper man de olika slingorna? kan man byta ut de befintliga 24Volts motorerna som öppnar respektive stänger slingorna till manuella steglösa?


Flera av de system jag sett så sitter termostaterna på framledningsfördelaren och handstrypventiler på returfördelaren. Då tar du bara bort termostaterna och kör sen med strypventilerna. Förhoppningsvis har den som installerade golvvärmen gjort en bra grundinstrypning baserat på slinglängd. Och du, ska du ta steget att ta bort termostaterna, vilket är det bästa för vp-n, sp var noggrann och notera alla förändringar du gör, så att du kan gå tilbaka om du skruvar bort dig. När du ska köra manuell instrypning så är det en bra idé att köpa en IR-termometer från Classe O. för att kunna kolla diffen över respektive slinga.

Ladda gärna upp en bild på fördelaren så är det lättare att veta vad du har för grejer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: intrimning VP :-)
« Svar #31 skrivet: 19 december 2010, 11:53:31 »
Hej,

Jag har / håller på att justera min gv slingor 10 st (Wirsbo).
På returfördelaren sitter det sexkants hattar, under dessa sitter det en insexskruv.
Hur enkelt men tidsödande som helst.

Ir termometer och tape har jag kört med.
Tålamod och skynda långsamt är bra.
Det är just nu perfekt väder att justera detta då vp går mycket / hela tiden.

Har du en beräkning på strypningen så kan du utgå från detta eller utgå från befintlig inställning.
Var noga med att kontinuerligt dokumentera alla ändringar och ha tålamod...

Mvh
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #32 skrivet: 19 december 2010, 12:01:24 »
beroende på om de ligger nära VP kanske man behöver strypa lite lite grann för att kompensera detta?


Om slingan är nära pumpen spelar ingen roll, eftersom jag antar att du bara har en fördelare? Då har alla slingor samma tillgängliga drivtryck i början, och instrypningen sker baserat på slinglängd samt den temperatur du vill ha på de olika rummens golv.
« Senast ändrad: 19 december 2010, 12:49:12 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #33 skrivet: 19 december 2010, 18:54:07 »
Hej,

Jag har / håller på att justera min gv slingor 10 st (Wirsbo).
På returfördelaren sitter det sexkants hattar, under dessa sitter det en insexskruv.
Hur enkelt men tidsödande som helst.

Ir termometer och tape har jag kört med.
Tålamod och skynda långsamt är bra.
Det är just nu perfekt väder att justera detta då vp går mycket / hela tiden.

Har du en beräkning på strypningen så kan du utgå från detta eller utgå från befintlig inställning.
Var noga med att kontinuerligt dokumentera alla ändringar och ha tålamod...

Mvh

SÅ här ser min fördelning ut (enl bilagan) - kan man alltså skruva på de nedre insexskruvarna? Går det att skruva ur skruvarna av misstag?

MVH Peter

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #34 skrivet: 19 december 2010, 21:44:40 »
GÃ¥r det att skruva ur skruvarna av misstag?


Vet ej om detta går. Men det är ingen större fara, du har antagligen "huvudkranar" på framledningsfördelaren och returfördelaren, lokalisera dessa innan du börjar skruva så vet du att du kan stänga av flödet om det skulle börja rinna. Fördelaren sitter ju vanligen högre än slingorna så vattnet därifrån rinner ju inte ut. Och det är ju inte så högt tryck heller, ha en trasa till hands att sätta för.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #35 skrivet: 20 december 2010, 10:51:15 »
Lite info sen VP startad - är dessa värden bra eller?

VP igångkörd sen 4 dagar
91 starter
44 tim drifttid varav 11 vatten
ingen tillsats

ca -5 grader ute snitt

de första 2 dagarna var pannan kankse inte optimalt intrimmad. Sen fick jag goda råd härifrån :-)

//Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: intrimning VP :-)
« Svar #36 skrivet: 20 december 2010, 10:53:15 »
Hur många starter har du haft det senaste dygnet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #37 skrivet: 20 december 2010, 11:09:35 »
Hur många starter har du haft det senaste dygnet?

Det närmaste jag kommer mätmässigt är:

senaste 34 timmarna:

31 starter
16 timmar drifttid vara 4 timmar vatten

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #38 skrivet: 20 december 2010, 11:18:43 »
Hur många starter har du haft det senaste dygnet?

Det närmaste jag kommer mätmässigt är:

senaste 34 timmarna:

31 starter
16 timmar drifttid vara 4 timmar vatten

Drifttid och starter under ett dygn säger inte så mycket om man inte vet utetemperaturen. Vid 0-gradigt eller några få minusgrader så blir det många start/stopp, men mer än en start per timme ska man inte ha. Min pump startar ungefär 18 gånger per dygn vid nollgradigt, men bara ungefär 5-6 gånger per dygn vid -10, och vid -13 då det är aktuellt att tillskott behöver komma in, går den konstant, kanske 1 eller 2 stopp om dygnet.

Som jag tidigare sagt tror jag du kan gå vidare med gradminutjustering, men du behöver ta det lite lugnt. Om du tänker satsa på manuellt instrypt golvvärme så ska du inte hålla på att fippla med det samtidigt som du fipplar med vp-inställningar, då vet du inte vad som är vad när du plötsligt får dålig värmekomfort någonstans. Hus är tröga, och det blir inget bra om man gör flera saker på en gång. Så, vad är nästa steg i din plan? Vrida golvvärme eller lattja gradminuter?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: intrimning VP :-)
« Svar #39 skrivet: 20 december 2010, 11:24:46 »
Drifttid och starter under ett dygn säger inte så mycket om man inte vet utetemperaturen.

Det stod faktiskt "ca -5 grader ute snitt"   :,v(
Det var därför jag frågade, för det kändes som att det var på gränsen till lite väl många starter. Jag tänkte att det kanske hade minskat det sista dygnet pga eventuella 'optimeringar' men det verkar finnas lite till att jobba på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #40 skrivet: 20 december 2010, 11:30:21 »
Fem grader i snitt över 4 dagar ja. Här hos mig var det 0 igår morse, nu är det 7 minus , på tisdag kväll ska det bli -16. Allt inom loppet av 4 dagar. Ville bara uttrycka till trådskaparen att om han ger dygnsdriftuppgifter är det bra med utetemp just det dygnet...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: intrimning VP :-)
« Svar #41 skrivet: 20 december 2010, 11:31:46 »
Fem grader i snitt över 4 dagar ja. Här hos mig var det 0 igår morse, nu är det 7 minus , på tisdag kväll ska det bli -16. Allt inom loppet av 4 dagar. Ville bara uttrycka till trådskaparen att om han ger dygnsdriftuppgifter är det bra med utetemp just det dygnet...

Jo, det är ju sant... Det är nog bara jag som hade exakt -8.8 grader hela dan i går...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #42 skrivet: 20 december 2010, 12:23:09 »
Är det någon som vet vad "medeltemperatur" baseras sig på i displayen? Är det senaste dygnet?

MVH Peter

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: intrimning VP :-)
« Svar #43 skrivet: 20 december 2010, 13:22:31 »
Är det någon som vet vad "medeltemperatur" baseras sig på i displayen? Är det senaste dygnet?

MVH Peter

Om jag minns rätt kan man ställa in "filtreringstid" som styr hur lÃ¥ng tid som skall tas med i beräkningen. Men jag kan ha fel...  :D

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #44 skrivet: 20 december 2010, 14:49:17 »
Hur kallt kan man räkna med att bergvärmen fungerar utan tillsats?

Hus 140kvm tidigare 31000kwh golvvärme 135 m aktivt hål

MVH Peter

Hur beräknar man kostnaden när tillsatsen går in?

MVH Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!