Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump pÃ¥ kommunalt vatten  (läst 3629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Värmepump på kommunalt vatten
« skrivet: 26 mars 2008, 23:36:12 »
Kommunen vi bor i har deklarerat att förbrukningen av vatten inte är ett problem och att alla har fri förbrukning mot en fast avgift. Man har uttryckligen talat om att det inte finns någon begränsning men att man bör tänka på miljön (nähä?). Eftersom priset höjts med några tusen började jag fundera på hur man kan utnyttja denna resurs, som jag betalar dyrt för, på bästa sätt. En ide är att koppla det kommunala vattnet till en värmepump och värma huset. Är detta realistiskt? Det borde fungera.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 23:43:57 »
Koppla du vp mot "rinnande kommunalt vatten" och du kan vara säker på att snart så kommer kommunen att ta betalt per förbrukad m3 + avloppsvatten (som nuförtiden tenderar att bli dyrare än renvatten) knUp
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad mikaw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2008, 08:07:46 »
Vet inte det. Vi har tidigare haft förbrukningsavgift men man gick över i årsskiftet över till fast avgift. En mycket stor andel är sommarbostäder så förbrukningen av vatten är nog faktiskt inte något problem. Allt måste konstrueras för topparna och därimellan finns det nog väldigt mycket kapacitet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2008, 08:38:32 »
Det är det där med miljön. Kör man in en massa rent vatten tillsammans med avloppsvattnet till reningsverket sjunker verkets effektivitet. Det går ut mer närsalter och organiskt material med det renade vattnet än vad det annars skulle göra.

Dete kostar ocksÃ¥ energi att rena vattnet och pumpa det fram till förbrukningsstället och det  behövs lite kemikalier för reningen. Med tanke pÃ¥ att man inte tar ut mer än kanske 5 kWh värme frÃ¥n en m3 vatten, vintertid är vattnet kallt, blir det rätt stora mängder vatten som kommer att behövas.

Det var ett reportage i Ny Teknik för kanske 10 år sedan om någon i en kommun, kommer inte ihåg vilken, som med kommunens goda minne hade gjort så. Vet inte hur det slutade. Var det m3-avgift på vattnet blev det nog ett kortvarigt försök.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2008, 15:14:27 »
Vet inte det. Vi har tidigare haft förbrukningsavgift men man gick över i årsskiftet över till fast avgift. En mycket stor andel är sommarbostäder så förbrukningen av vatten är nog faktiskt inte något problem. Allt måste konstrueras för topparna och därimellan finns det nog väldigt mycket kapacitet.
jag har också en stuga i ett område med fast avgift.
det tog inte lång tid innan nån idiot kom på att rinnande vatten inte fryser .
och det är ju jobbigt att tappa systemet. och dyrt att varmhÃ¥lla.   huvuddunk
efter ett tag var förbrukningen sky-hög, och förbrukningen högre på vintern än under högsäsong.
och nu är det ett himmelst liv,man tvingar alla stugägare att bekosta ny avstängningsventil utanför tomtgränsen med mätmöjligheter.
och man blev tvingad att skriva på en fullmakt ,där man ger föreningen tillåtelse att stänga av vattnet och kräva ersättning för "läckage".

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mikaw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2008, 20:19:33 »
Ace, jag har eget abonnemang, avstängningsventil i gatan och egen mätare och jag betalar dyrt för tjänsten DIREKT till leverantören. Så dumma tillmälen kan du hålla inne med. Det blev en rejäl prishöjning nu när förbrukningen släpptes fri så det är inte direkt gratis och jag betalar för enorma mängder vatten om man jämför med debitering per kubikmeter innan ändringen.
Om man bor i ett stugområde där man solidariskt delar på ett abonnemang så förstår jag din kommentar om det "liv" detta orsakat. Men det är alltså inte så i detta fallet. Förbrukningen är uttalat fri så jag kan teoretiskt skapa träsk på tomten om jag så vill. De har tydligt deklarerat att hur mycket man använder är enbart en miljö-(samvets) fråga.

Tar man bort styrmedlen för att begränsa eller finansiera förbrukningen sÃ¥ ÄR inte förbrukningen ett problem, sÃ¥ dumma är nog inte kommunen. Den fasta avgiften är nog satt efter "worst case" ändÃ¥ och man brukar ju liksom aldrig gÃ¥ i konkurs när man har en "alla_mÃ¥ste_ha_och_betala_vad_vi_bestämmer"-verksamhet  fiR:. Jag misstänker starkt att man ändÃ¥ mÃ¥ste ha en viss omsättning i sitt nät. Typ för att hindra frysning eller bakterietillväxt. Detta är kanske ett sätt att fÃ¥ betalt för denna "förlust" ocksÃ¥ eftersom förbrukningen under vintermÃ¥naderna troligen är mycket mycket liten. 
Antalet personer i närområdet pendlar mellan 40000 person under sommaren till 1500 personer under vintern så ni kan gissa skillnaden i förbrukningen när alla stugor har stängt ventilen.
Att man använder energin i vattnet borde därmed vara en miljövinst. Alternativet är att tippa ut all energi i havet och värma upp det helt i onödan.

Det är lite som att bo i hyreslägenhet (de jag har bott i eller kommit i kontakt med i a f , typ kommunens). Värmen är mer eller mindre fri och man kan välja om man vill koka i 25-26 grader eller ha normal inomhustemperatur. Alla betalar lika och tar vad samvetet rymmer.




Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2008, 20:41:14 »
Ace, jag har eget abonnemang, avstängningsventil i gatan och egen mätare och jag betalar dyrt för tjänsten DIREKT till leverantören. Så dumma tillmälen kan du hålla inne med.


 :o :o    :o :o
om du tog det som ett dumt tillmäle , ber jag om ursäkt !
även om jag är fullkomligt oförstående till din reaktion .

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mikaw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2008, 20:56:01 »
Ace, jag har eget abonnemang, avstängningsventil i gatan och egen mätare och jag betalar dyrt för tjänsten DIREKT till leverantören. Så dumma tillmälen kan du hålla inne med.


 :o :o    :o :o
om du tog det som ett dumt tillmäle , ber jag om ursäkt !
även om jag är fullkomligt oförstående till din reaktion .

mvh. ACE


Ok, jag tolkade inlägget som relaterat till min frÃ¥ga. Om det var menat som ett sidospÃ¥r sÃ¥ tolkade jag det pÃ¥ fel sätt. Sorry. Men visst är det sÃ¥ att man mÃ¥ste ha styrmedel om man avser att begränsa nÃ¥got, vad det än är. Det är sÃ¥ människan fungerar och sÃ¥ som nya ideer föds och ibland t o m  framgÃ¥ng skapas. Jag tycker faktiskt det var innovativt att  hÃ¥lla vattnet rinnande ;D

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2008, 18:16:57 »
Min dröm är att placera kollektorslangen i det kommunala avloppet, finns en hel del spillvärme där att hämta! stora fastigheter gör det redan. Men i ett villakvarter skulle inte det funka. Det är lite samma sak med ditt resonemang med rinnande vatten! men visst fungerar din ide rent tekniskt.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2008, 18:55:19 »
Min dröm är att placera kollektorslangen i det kommunala avloppet

Hehe, alla går vi igång på olika saker....den här var bra. --/
Kinky...
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2008, 21:26:34 »
Hur skulle det gå om kommunen gjorde en rejäl rundpumpning av vattnet?
Vilket flöde skulle då krävas för att ett störrre antal fasigheter skulle få
sitt behov? Gissar att slangen skulle behöva vara ganska grov!
Nollställd på det mesta.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2008, 21:38:27 »
Glömde skriva att jag tänkte mig en separat slang runt byn med skapligt flöde, som skulle kunna försörja ett större antal fastigheter. Det skulle kanske behövas ett antal finurliga vvx på slangen mellan husen!? Alltså inte avsett som dricksvatten.Bara värme.

lyckligt ovetande om det mesta..(tack o lov)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Värmepump på kommunalt vatten
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2008, 21:58:36 »
Det kanske är idé att kolla med kommunen vad som menas med att "alla har fri förbrukning mot en fast avgift.".
Kör med öppna kort och berätta för dem om dina planer, återkom gärna med deras svar.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!