Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Geodan  (läst 12330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
Mitsubishi Geodan
« skrivet: 27 september 2019, 11:38:03 »
Hej,
jag står i begrepp att byta ut min F/L Nibe 360P mot bergvärme. Jag vill ha en inverter-styrd pump på ca 8 KW.
 En installatör talar väl om Geodan, som jag förstÃ¥r är en helt ny pump. SÃ¥ jag har nÃ¥gra undringar:

1. Hur bra brukar Mitsubishis produkter vara? Hur är deras service? Vågar man köpa en helt ny produkt från dem?
2. Jag kan inte läsa ut vilken effekt den har?
3. Mitt alternativ är IVT GEO  508.  Den har ju funnits nÃ¥gra hÃ¥r. Hur skulle ni tänka?
4. Bör jag köpa tillsatskit för att ta vara på värmen ur frånluften för att återföra värme till borrhålet, eller skall man bara sätta in en kanalfläkt och blåsa ut den?

Länk till brochyr: https://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2019/08/Geodan-Brochure_web-1.pdf

Tacksam för råd.
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #1 skrivet: 28 september 2019, 09:06:05 »
Mitsubishi gör säkert bra grejer, japaner brukar ha koll på kvalité.
Svårigheten ligger troligen i att få support då maskin är rätt ovanlig.
Frånluftsmodul gör ju inte någon skada men frågan är ju alltid om det är bättre än att borra djupare hål för samma pengar? Hur djupt är det tänkt att borra?

Hur stort och gammalt hus ska värmas upp? Varför inte köpa en ny frånluftpump?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #2 skrivet: 29 september 2019, 11:11:58 »
Tack Magnus!

Om huset 1.5 plan, 160m2 byggt 1974. Gjuten platta. Göteborgsområdet.
Från början hade huset direktverkande el och mekanisk frånluft.
Följande har gjorts på huset:
1. L/L pump sattes upp 2008.
2. Satte in en begagnad Nibe 360P 2012 och drog frånluften dit. Satte då upp 5 vatten element.
3. 2016 konverterades resten av huset till vattenburen värme.

Huset drog från början 25000KWh/år ink hushållsel . Drar nu 11-12000.

Jag tror inte det finns sÃ¥ mycket besparing  att hämta, men jag vill bli av med ljudet frÃ¥n L/L pumpen som stÃ¥r pÃ¥ för fullt pÃ¥ vintern. Och 360:n börjar bli gammal.

Har funderat på en Nibe 750 som ersättare. Är den bra? Dock är det trångt med att isolera avluftsröret. Hur tjock isolering behövs?

Men sedan har jag fått för mig att bergvärme är en bättre investering för det borde höja värdet på huset motsvarande.

Borrhålet skulle vara 180 meter.
Hälsningar Anders
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #3 skrivet: 29 september 2019, 11:51:56 »
Vilken framledningstemperatur behövs i det vattenburna systemet vid DVUT? DVUT för Göteborg är -12,3 celcius enligt Boverkets tabell. Ska även gå att läsa av inställd värmekurva och förskjutning i 360P om den är rätt inställd.

Enligt det jag kan få fram i dimensioneringsprogrammet så skulle bergvärme (t.ex. NIBE F1245-8) spara ca 800 kWh/år mer än frånluftsvärmepump F730/F750. Blir ganska många år att tjäna igen skillnaden i kostnad, men visst bergvärme höjer värdet också. Avluftskanalen behöver isoleras PE30 om jag minns rätt. Borde nog vara det redan nu med 360P.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #4 skrivet: 29 september 2019, 20:46:43 »
Tack!
Värmekurva 6, förskjutning -1 grader. Framledningstemp vid -12,3 grader är 37 grader.

Vad ger det för resultat på beräkningen?

Tack, Anders
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #5 skrivet: 30 september 2019, 10:37:47 »
Ja det blir en lÃ¥g framledningstemperatur vid DVUT! En NIBE F1245-8 skulle ge 100% energitäckning och 100% effekttäckning och dra ca 5200 kWh/Ã¥r. Eftersom F1245-8 är en on/off behövs ocksÃ¥ en arbetstank för att fÃ¥ rimliga gÃ¥ngtider, vilket inte behövs för en 8 kW inverter. NIBE F730/F750 skulle ge 93% energitäckning och 49% effekttäckning och dra ca 8600 kWh/Ã¥r. Nu blev det en rejäl skillnad mellan bergvärme och frÃ¥nluftsvärmepump tummenupp Den lägre framledningstemperaturen vid DVUT betyder mycket och jag korrigerade nu ocksÃ¥ för det extra djupa borrhÃ¥let 180 m till en 8 kW-modell som ger ett mycket gynnsamt driftsfall. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2019, 10:08:54 »
Stort tack Josth för ditt utförliga svar!
Du är verkligen till stor hjälp för nu blir det ännu enklare att motivera bergvärme😉

När jag konverterade huset till vattenburen värme fick jag rÃ¥d att dimensionera upp vatten-radiatorena.. Eftersom jag gjorde allt jobb själv, utgick jag frÃ¥n märkeffekten pÃ¥ respektive el-radiator, lade till 30% baserat pÃ¥ ett lÃ¥gtemperatur-system. Och det blev ju bra😊

Skulle du rekommendera on/off med arbetstank före inverter?
Hur stor arbetstank rekommenderar du?

Hälsningar Anders
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2019, 10:50:51 »
Ok tack. Ja det är väldigt bra om man har möjlighet att överdimensionera radiatorerna när man har värmepump för att få lägre framledningstemperatur. Blir ju nästan samma energivinst som med golvvärme tummenupp.

Numera är det mycket inverter som gäller men i det dimensioneringsprogram jag har tillgång till finns tyvärr ingen 8 kW inverter med. Den elektriska invertermodulen är mycket dyr som reservdel och bor man t.ex. på landsbygden där det blir åsknedslag i elnätet emellanåt kanske en on/off-modell med arbetstank är ett bättre val(?) Man kan också installera åskskydd men ett komplett sådant med grovskydd, mellanskydd och finskydd kostar ganska mycket. En arbetstank tror jag behöver vara minst ett par hundra liter men det bör en VVS installationsexpert svara på hellre än jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2019, 13:51:20 »
Tack igen Josth!

Jag bor i Göteborgsområdet och det är mycket ovanligt med skador pga åskväder. Jag skall jämföra priser mellan inverterpumpar och on/off komplett med arbetstank. tummenupp

Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2019, 23:15:28 »
Tack igen Josth!

Jag bor i Göteborgsområdet och det är mycket ovanligt med skador pga åskväder. Jag skall jämföra priser mellan inverterpumpar och on/off komplett med arbetstank. tummenupp
Vet ej hur någon kan rek. Geodan då inga/få har installerats

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2019, 23:34:01 »
Vet ej hur någon kan rek. Geodan då inga/få har installerats

Med vänlig hälsning
Daikin

Trådskaparens installatör kanske har varit med och driftsatt någon av dom som snurrat i Sverige innan den lanserades , eller så tror han helt enkelt på produkten efter ha kikat på den ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2019, 22:52:27 »
Jag frågade installatören. Han hade fått en grundlig genomgång av Geodan och tyckte den verkade bra. Hans tyngsta argument var dock hans tidigare erfarenheter av andra värmepumpar från Mitsubishi. Han talar gott om deras support och så. Så jag lutar nu mot att det blir en Geodan.
Jag hittade först nu uppgift om effekten. Den är 1.5-11kW.
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2019, 20:47:31 »
Hej,
jag står i begrepp att byta ut min F/L Nibe 360P mot bergvärme. Jag vill ha en inverter-styrd pump på ca 8 KW.
 En installatör talar väl om Geodan, som jag förstÃ¥r är en helt ny pump. SÃ¥ jag har nÃ¥gra undringar:

1. Hur bra brukar Mitsubishis produkter vara? Hur är deras service? Vågar man köpa en helt ny produkt från dem?
2. Jag kan inte läsa ut vilken effekt den har?
3. Mitt alternativ är IVT GEO  508.  Den har ju funnits nÃ¥gra hÃ¥r. Hur skulle ni tänka?
4. Bör jag köpa tillsatskit för att ta vara på värmen ur frånluften för att återföra värme till borrhålet, eller skall man bara sätta in en kanalfläkt och blåsa ut den?

Länk till brochyr: https://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2019/08/Geodan-Brochure_web-1.pdf

Tacksam för råd.

Ska på kurs om den om en vecka. Deras luft vatten pump gillar jag nu, inte i början. Verkar trevlig när man tittar på hur den är byggd, och R32 är inte fel så man slipper köldmedium med glide. Jag tror utan erfarenhet att det kan vara bra.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2019, 11:20:26 »
Uppdatering:
Jag bestämde mig för Geodan och kommer att få den installerad i början av december.

Återkommer med feedback när det är klart.

Hälsningar Anders
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #14 skrivet: 07 november 2019, 21:04:41 »
det blir kul att höra hur den fungerar, tycker mitsubishi har bra grejer, och bra support. Hade jag valt värmepump idag, hade jag nog valt Mitsubishi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 521
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!