Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljummet varmvatten  (läst 13590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ivtmartin1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Ljummet varmvatten
« skrivet: 30 september 2006, 06:34:59 »
Vi har en IVT Ecoheat bergvärmepump 9kW, borrdjup ca 160 m, installerades i maj i år. Vi har haft perfekt varmvatten temperatur ända tills massagebadkaret installerats och testats. Nu är det endast ljummet vatten när man kranar på fullt varmvatten. Även om badkaret kopplas ur helt fortsätter problemet, och även lång tid efter användandet av badkaret är det bara ljummet vatten. Hur kan detta hända. Vattnet i beredaren verkar hålla rätt temp och pumpen värmer vattnet till cirka 52 C, enligt displayen, som den ska. Finns det någom typ av shuntventil som kan sluta fungera?


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #1 skrivet: 30 september 2006, 11:21:34 »
IVT eller CTC?  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #2 skrivet: 30 september 2006, 12:36:03 »
Inte för att det egentligen behövs (om man håller maxtemperatur 65 ºC på sin VP) men om installatören varit grannlaga kan han ha satt dit en termostatstyrd blandningsventil på utgående varmvatten.

Den kan vara trasig eller helt enkelt att nÃ¥n vridit pÃ¥ den? KlÃ¥fingriga barn tonÃ¥ringar kanske  ;)

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #3 skrivet: 30 september 2006, 12:39:50 »
Vi har en IVT Ecoheat bergvärmepump 9kW, borrdjup ca 160 m, installerades i maj i år. Vi har haft perfekt varmvatten temperatur ända tills massagebadkaret installerats och testats. Nu är det endast och även ljummet vatten när man kranar på fullt varmvatten. Även om badkaret kopplas ur helt fortsätter problemet, och även lång tid efter användandet av badkaret är det bara ljummet vatten. Hur kan detta hända. Vattnet i beredaren verkar hålla rätt temp och pumpen värmer vattnet till cirka 52 C, enligt displayen, som den ska. Finns det någom typ av shuntventil som kan sluta fungera?


Såna här problem gillar jag!

Om du är intresserad så kör vi en differentialproblemlösning..+dina fakta + andras erfarenheter, så klarlägger vi orsaken.
Först om det är en Ecoheat så är det en CTC inte en IVT.

Sedan en faktasammanställning.
Vad är felet?: Ljummet vatten tappas till badkaret istf. varmt. låter det OK?
När dök felet upp?: Omedelbart efter installation av badkar?
Kommer det ljummet vatten bara ur badkaret, eller även ur andra kranar om du tappar samtidigt?

Vad menar du med: "Även om badkaret kopplas ur helt fortsätter problemet"? Att du slutar tappa varmvatten eller något annat?

Vad menar du med: "även lång tid efter användandet av badkaret är det bara ljummet vatten"? Hur lång tid då?

Vad säger tempvisarna på VP:n när det kommer ljummet vatten i badkaret?

Ecoheaten tillverkar varmvatten vartefter genom en värmeväxlare. Ju snabbare du tappar varmvatten, desto ljummare vatten får du ut. För att klarlägga det och eventuellt sortera bort det som tänkbar orsak.....
IVT har dubbelmantlad beredare, men med mindre volym än Ecoheaten.

Hur många liter/min tappar du till badkaret, när det blir ljummet?
 
Hur mycket varmtvatten (om något) har du tappat till badkaret innan tempen sjunker?

Sjunker tempen lika mycket om du tappar med mindre flöde till badkaret?

Vi börjar där, när jag fått dessa svar kommer fler frågor. Det här ska nog gå bra...


« Senast ändrad: 30 september 2006, 13:27:25 av Nisken »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #4 skrivet: 30 september 2006, 16:14:55 »
Du måste installera en tank med vv-beredare i,tror att inte ngn värmepump klarar att hålla vv uppe i temperatur när det ska tappas 300liter 40 gradit vatten.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ivtmartin1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #5 skrivet: 30 september 2006, 18:16:38 »
Först måste jag bli lite imponerad av så snabba och utförliga svar, antagligen var det för tidigt för mig att skriva, var fick jag Ecoheat ifrån kan man undra... javascript:void(0);
Shocked. det är en IVT GreenlineHT Plus E vi har.
Efter badkars installationen och provkörning av denna, blev varmvattnet i alla kranar uppskattningsvis bara ca 40 C som mest. Även efter långa uppehåll, då systemet borde fått gått om tid på sig att värme upp, t.ex. efter en arbetsdag, är varmvattnet endast jummet.
Nu hoppas och tror jag att jag hittat orsaken. På badkaret finns en magnetventil som man aktiverar påfyllningen av badkaret, genom att trycka på en kontrollpanel eller fjärrkontroll (klart man måste ha en fjärrkontroll) under förutsättning att det manuella vredet står i öppet läge. Stänger man av badkaret, kan fortfarande den manuella kranen stå öppen eftersom magnetventilen inte släpper ut vattnet i karet. Men detta verkar ha orsakat problemet. Stänger man den manuella kranen på badkaret (observera att det inte kommer något vatten när den är på, eftersom magnetventilen är stängd) så blir vattnet normalvarmt igen i samtliga kranar. Jag kan inte förklara detta fenomen, på annat sätt än att det kanke blir någon typ av blockering när den manuella ventilen är öppen. Men detta skulle inte förvåna mig om någon av er kan förklara. Hade varit mycket trevligt att få veta hur detta kan uppkomma.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #6 skrivet: 30 september 2006, 19:39:46 »
Stänger man av badkaret, kan fortfarande den manuella kranen stå öppen eftersom magnetventilen inte släpper ut vattnet i karet. Men detta verkar ha orsakat problemet. Stänger man den manuella kranen på badkaret (observera att det inte kommer något vatten när den är på, eftersom magnetventilen är stängd) så blir vattnet normalvarmt igen i samtliga kranar. Jag kan inte förklara detta fenomen, på annat sätt än att det kanke blir någon typ av blockering när den manuella ventilen är öppen.

Denna VP tillkverkar varmvatten till sin varmvattenberedare till inställd temp (52 ºC) oavsett om den är helt blockerad in/ut vatten, så hur skulle en blockering kunna göra redan varmt vatten kallt igen? Visst om din magnetventil (som ju måste strypa både kallt och varmt vatten) pumpade kallt vatten tillbaka till VP:ns varmvattenberedere via den stängda ventilen, skulle du kunna sänka dess temp. Men då måste detta varma vatten ta vägen nån stans? Om du vill reda ut det här föreslår jag du svarar på frågorna jag ställde.

 Men detta skulle inte förvÃ¥na mig om nÃ¥gon av er kan förklara. Hade varit mycket trevligt att fÃ¥ veta hur detta kan uppkomma.

9C modellen har bara 165liters varmvatten beredare, det räcker inte riktigt till 240 liter 40 ºC vatten (underförutsättning av perfekt skiktning vid störtavtappning). För tillverkning av 50 ºC om brinet är 0 ºC får du ut 7Kw från pumpen. Då klarar den att värma 4 liter kallvatten/minut till 40 ºC (30 graders höjning). Om ditt badkar rymmer 400 liter vatten + badande så klarar pumpen det precis om du tappar med 10liter/min = under 40minuter!

Vill du tappa fortare måste du köra elpatronen (9kw till, totalt 16kw). Men det är ju 4ggr så dyrt som att köra VP:n.

Har du ett badkar som tar mer än sådär 260-280liter vatten + badande, ska du nog ha en acktank, där du i lugn och ro och energieffektivt med VP:n kan tillverka så mycket varmvatten du behöver. Glöm inte att resten av huset drar en del värme från tanken också, speciellt under vintern, för uppvärmaning och annat tappvarmvatten.

En acktank för 5.000:- skulle du då tjäna igen på 125m3 50 ºC vatten tillverkat med VP:n istf elpatronen.
Om ditt badkar är pÃ¥ 500 liter och du badar 2 ggr  i veckan (hälften VP tillverkat, hälften elpatron) tar du igen investeringen pÃ¥ 4 Ã¥r vid ett elpris som idag. Har du mindre kar eller badar mer sällan blir det naturligtvis längre payofftid.

Utloggad ivtmartin1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #7 skrivet: 30 september 2006, 20:52:52 »
Nisken, saken är ju den, att efter många timmar (minst 10 timmar) utan en droppe varmvattenförbrukning så var vattnet fortfarande endast ljummet i kranarna, inte i vp'n. Enligt vp'ns styrsystem är varmvattnet 52 ºC när vp'n värmt klart, öppnar man luftningsventilen så varmvatten kommer ut direkt från beredaren kan detta stämma, då det vattnet var betydligt varmare än i kranarna.

Det är inga bekymmer att fylla badkaret som rymmer 380 liter på uppskattningsvis 10-15 minuter, fullt ös på vattnet. Vp'n stänger av efter några minuter när badet är fyllt och varmvattnet i beredaren är uppvärmt igen, verkar funngera utmärkt. Det mystiska är ju efteråt, när vattnet i kranarna inte håller samma temp som vattnet i beredaren, inte ens många timmar efter badkaret är tömt och glömt och inga andra förbrukare har nyttjats.

Observera att när jag stängt den manuella ventilen och magnetventilen på badkaret, så är vattnet i kranarna normalvarmt igen. Den lösningen kom jag på efter jag frågat här.

Det är detta fenomenet jag inte kan förstå. Men man kanske inte ska ta ut glädjen i förskott, Lösningen på problemet verkar minst sagt underlig för min del. Men huvudsaken att det fungerar igen. Men en förklaring hade ändå suttit fint ändå.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #8 skrivet: 30 september 2006, 20:57:54 »
Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2006, 08:52:49 »
Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödet

Det har jag funderat på oxå, som jag uttryckte i mitt förra mess....det statiska trycket är ju lika i varm och kallvattenkretsarna (de matas ju bägge från vattenverket, men det dynamiska är lägre i varmvattenkretsen, då den passerer fler ventiler, rör och en varmvattenberededare.

Om magnetventilen styr både varm och kallvatten i badkaret och är felkonstruerad eller felkopplad, kan man tänka sig att den i stängt läge låter kallt vatten möta varmt vatten, när man öppnar en varmvattentapp någon annanstans i huset sjunker trycket i varmvattenkretsen, som då fylls på med en del kallvatten via den stängda magnetventilen.
Den tanken går väl att verifiera.

Öppna magnetventilen och spola i nån närliggande varmvattenkran (handfatet i badrummet t.ex.) tills du får hett vatten.
Lägg handen på varmvattenröret nära badkaret - slå sedan om magnetventilen till stängd med fjärren - du bör om misstanken veriferar - känna hur kallvatten sprider sig i varmvattenröret och rätt snart drar ner tempen på varmvattnet du hela tider spolar i handfatet.

Visar det sig vara så, så är nästa steg att göra om övningen, men med den "manuella" blandaren på badkaret helt stängd. Om magnetventilen ligger efter blandarventilen, så kan den ju inte orsaka sammanblandning före blandaren om blandaren är stängd.

Blir resultatet således OK med den manuella blandaren stängd, oavsett magnetventilens läge och "ljummet i handfatet", bara när den manuella blandaren är öppen och magnetventilen stängd. Så får man nog anse att orsaken är verifierad.

Hur Ã¥tgärdar man det i sÃ¥ fall? Enklast genom att stänga  den manuella blandaren när man inte ska bada. En magnetventil skulle kunna tänkas fÃ¥ spader av nÃ¥n nättransient och/eller fel i styrelektroniken och plötsligt öppna när ni är bortresta.....med dryga vattenräkningar eller värre - översvämningar som följd.

Blir kul att höra vad martin kommer fram till.





« Senast ändrad: 01 oktober 2006, 19:00:12 av Nisken »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2006, 10:46:22 »
Svenske kocken hade ett mycket bra tips - följ upp det!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2006, 12:14:25 »
Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödet

Skall/bör det inte sitta backventiler i kranen sÃ¥ att detta inte kan ske?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2006, 15:55:32 »
Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödet

Skall/bör det inte sitta backventiler i kranen sÃ¥ att detta inte kan ske?  Sc:,h


Jo det ska det, men dom kan gå sönder. Hände en släkting till mig i våras med samma ungefär samma fenomen som följd.

Utloggad ivtmartin1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2006, 18:25:49 »
Lösningen på problemet verkar vara att kallvattnet går bakvägen och gör vattnet ljummet som både svenske kocken och Nisken nämner, helt klart den mest logiska förklaringen. Och enligt Niskens recept, verkar detta kunna verifiera sig också. Tack för det, mycket imponerande snabba och kunniga svar.

Sen kan man ju fundera på varför detta sker, igenkalkade rör kan det inte vara, allt är bytt och nytt, men som sagt ventiler, beredare m.m. kan ju göra trycket svagare i varmvattenledningen.
Den bästa lösningen är absolut att helt enkelt stänga den manuella blandaren på badkaret av flera anledningar.

Men kan ändå inte motstå intresset av att kanske lösa detta med eventuellt backventiler på kall och varmvatten ledningen till badkaret. Men visst ska man ändå stänga blandventilen manuellt så man slipper lita på magnetventilen, det måste jag hålla med om.

Vet någon en lämplig backentil man kan använda till detta?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Ljummet varmvatten
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2006, 13:34:09 »
när jag flytta in i mitt hus hade jag en blandare som bara gav jumet vatten, en röris hade dömt ut blandaren & säljaren på pekade deta.
jag gjorde rent silen som sitter i mynningen på blandaren, den som gör att strålen blir luftblandad & mjukare.
efter detta så kom det varmvatten, även här trycktes aktså kalvatten in baklänges, vilket även hördes om man lyssna på varmvaten beredaren
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!