Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny vara i butiken, Kul 3-fas elmätare visar momentanvärde.  (läst 22947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny vara i butiken, Kul 3-fas elmätare visar momentanvärde.
« Svar #30 skrivet: 04 februari 2013, 13:22:36 »
SÃ¥ lÃ¥nga tider tillbringar man sällan vid en Bosch värmepump  tummenupp

HEHE, näe, efter Energimyndighetens test vill man väl helst glömma att man har en Bosch?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Känns som det blir ett köp av en 3-fas för din skena och inkapsling så kan jag sätta den bredvid proppskåpet där 3fas slangen kommer till/från VP.
Den är för klen så tillskottet går som en doppvärmare på speed nu när det är kall vinter.
Tänkte att det är bra att logga vad systemet drar per år den dagen VP havererar och vi byter till en större. Då vet man ju bättre vilken pump man kan tänkas behöva :)
Vart la jag nu numret till elkillen....  :-\
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Köpte 1 fas mätaren som kopplat till mitt nya projekt att förbättra ventilationen och Ã¥tervinna en del a la Flm men hur som helst sÃ¥ stÃ¥r det i shopen att den ska visa förbrukning i watt men den visar i ampere spelar ingen roll för mig men bara sÃ¥ ni vet. Nu läser Rickard säkert det här och ändrar i shopen sÃ¥ det blir rätt. Kom pÃ¥ en sak till effektfaktor vad är det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nej, det stämmer inte, den visar momentaneffekt i följande format XX.XX
Om det går 730 W så visar displayen 00.73 kW

Den visar ÄVEN ampere, volt, frekvens och effektfaktor.

Effektfaktorn är ett mått på förskjutningen av spänning och ström (om jag fattat det rätt)
En kompressor har som regel inte högsta strömförbrukningen när spänningen är som högst, men det har en resistiv belastning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hade helt missat att den visar momentaneffekt i kw trots att jag letat Sc:,h men ampere blir mera exakt när man mäter så låg förbrukning som jag gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag vill härmed erkänna att jag tagit mig vatten överhuvudet i Hammarbyhamnen samtidigt som jag knöt pÃ¥ mig betongskorna.  help 2st 3-fas och en ny 1-fas mätare beställd!  tummenupp (och 100 st DS18B20 pÃ¥ ebay, en LEDpuls-detektor till fasadskÃ¥pet, en drös krympslangar pÃ¥ rulle, ett par 1-wire räknare, en Raspberry Pi och en otalig mängd expansionskort och RJ12-patchpaneler för att bygga ett micro-LAN jag aldrig kommer ro i hamn och färdigställa... ...undrar vad jag glömt...)   .,;-   dontknow

Tack för de kul-iga mätarna och "värsting" mätaren, rÃ¥kade ha 18 st platser toma pÃ¥ DIN-skenorna, S0-utgÃ¥ngarna kommer bli en skänk frÃ¥n ovan!   tummenupp  Bara vänta pÃ¥ posten dÃ¥...
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Bjornsson

  • Gäst
Bjornsson
SV: Ny vara i butiken, Kul 3-fas elmätare visar momentanvärde.
« Svar #36 skrivet: 21 april 2013, 06:29:42 »
Vad menas med backspärr?
Loggar den inte strömmen som går åt fel håll eller släpper den inte genom strömmen som går åt fel håll?

Har en solanläggning och vill kunna mäta strömmen jag köper, för den nya mätaren jag fick ger puls vid både import och export så mina loggar blir ju knas när jag exporterar el.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Vad menas med backspärr?
Loggar den inte strömmen som går åt fel håll eller släpper den inte genom strömmen som går åt fel håll?

Har en solanläggning och vill kunna mäta strömmen jag köper, för den nya mätaren jag fick ger puls vid både import och export så mina loggar blir ju knas när jag exporterar el.
Backspärr betyder att den bara mäter åt ett håll. Mätare utan backspärr som inte är gjord att mäta åt båda hållen adderar energierna(import+export)
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Köpte 2 st i våras (och 1st för 1-fas), inte inkopplade ännu men hyfsat snart. Jag har precis fått igång ett 1wire-nät, avser nyttja pulsutgången för att logga elförbrukningen. 1wire gillar 5V, 12-27V från pulsutgången (enl info på webshop, medföljande dokumentation nämner inget) är kanske lite i mastigaste laget.

Tänker jag rätt om jag pÃ¥stÃ¥r att jag mellan min 1wire-räknare och plint 20(+) pÃ¥ elmätaren behöver löda pÃ¥ ett motstÃ¥nd i serie?  Sc:,h Ngn som gjort detta och vet vilket motstÃ¥nd som krävs? 12-27V är ju ett rätt brett spektrum om man skall försöka "hitta" ett lämpligt motstÃ¥nd...  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!