Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 38050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #75 skrivet: 14 januari 2011, 10:34:36 »

Som jag kan tyda dina uträkningar sÃ¥ ligger vattentemp ut pÃ¥ +1,2. Trodde inte det var möjligt efter jag fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga förslag pÃ¥ andra lösningar. Har du  sett en sÃ¥n installation  fungera i verkligheten?  Det stÃ¥r köldbäraretemperatur ( medel) 4,2 sÃ¥ jag misstänker att det kan bli lägre än sÃ¥ pÃ¥ vintern.

Kalkylprogrammens "Ã¥rsmedeltemperatur" är en lömsk sak. Är det ett vägt eller ovägt medelvärde. Sommartid kan KBin bli över 10 grader. Hur räknas det? Är det vägt med antalet drifttimmar eller  kalendertidsmedelvärde? När det gäller markslingor pÃ¥verkar ocksÃ¥ förläggningsdjupet hur temperaturen varierar över Ã¥ret.

Som jag ser det måste det till mätningar. Ur den synpunkten är årets vinter bra, värre än så här kan det väl knappast bli.

Sen finns det en sak till. Skulle jag vara beslutsfattare i kommunen skulle jag resonera så här: Jaha, den här Gaia vill alltså gräva ner en markslinga och fylla den med vatten. Det låter som ett högriskprojekt. Det är stor risk att den kommer att frysa igen. Och då kan jag ge mig fan på att Gaia i lönndom kommer att hälla sprit i vattnet för att få det att fungera så den anläggningen vågar vi inte godkänna. Han får köpa en luft/vattenvärmepump som alla andra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #76 skrivet: 14 januari 2011, 10:40:58 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #77 skrivet: 14 januari 2011, 10:53:52 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)
Det krävs mycket mindre pumpeffekt för 2 X 500 meter än för 1 X 400 meter.
Flödesmotståndet minskar kvadratiskt med 2 parallella slingor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #78 skrivet: 14 januari 2011, 11:00:06 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)

0,36 0,34 bar. Räknade av gammal vana med 30 % sprit i stället för rent vatten.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 11:02:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #79 skrivet: 14 januari 2011, 11:13:02 »
Det är väl i själva VP (förångaren?) som risken för isbildning är som störst? VP är ju "van" vid att langa
ut minusgrader i slingan. Hur är det med VP som är gjorda för grundvattenvärme? De måste ju hantera
färskt vatten utan att det fryser...

Dessutom kan det bli värre förhÃ¥llande en annan vinter. Det kan bli lika kallt och INGEN snö  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #80 skrivet: 14 januari 2011, 11:22:56 »
Hur är det med VP som är gjorda för grundvattenvärme? De måste ju hantera
färskt vatten utan att det fryser...

De matas hela tiden med vatten som håller i stort sett årsmedeltemperaturen. Det är inte cirkulerande vatten som kyler av marken. I Gaias fall skulle en värmepump som matades med grundvatten ha ca 8 grader in och då är det inget problem att få det att fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #81 skrivet: 14 januari 2011, 11:30:52 »
@Roland: Jo, det klart att temperaturen på vattnet in ligger högre vid användning av grundvatten,
men har inte en grundvattenVP koll på att temperaturen i förångaren är över fryspunkten?

Det är ju i förångaren som vattnet möter de lägsta temperaturerna, inte ute i jordslingan. Om de
lägsta temperaturerna var ute i slingan så skulle vi ju inte utvinna någon energi.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #82 skrivet: 14 januari 2011, 11:45:58 »

Som jag ser det måste det till mätningar. Ur den synpunkten är årets vinter bra, värre än så här kan det väl knappast bli.
No ja, men det är också lömsk med så mycket snö på marker som isolerar :). Normalt brukar vi ha bar mark vintertid och något tjäle.
Ang smyggande förbrukning av spritt så monterar man provuttag på varje slinga där vem som helst kan ta ett prov till analys som jag ska betala - blir kommunen nöjd?
Du har rätt att +medeltemp är ingen garanti att det blir + hela året. Slangdjup 1.2-1,5 bör kanske räcka?

Nu tänker jag som vedeldare:
Vatten är det ekonomiskt och tekniskt bästa värmeförflyttare som finns. Alla tillsatser orsakar att blandningen blir trögflyttande i låga temp och pumpen får jobba extra för det.
Kollektorvätskor kom in i bilden dels för att spara på slaglängden/ tomtytan eller brunnens djup och dels för att utnyttja pumpens möjlighet att jobba med nerkylda värmeförflyttare i kalla länder.
Nu vill jag att min pump jobbar med + gradiga media sÃ¥ jag kan köra med rent vatten. Det känns som att baka pumpens utveckling tillbaka till stenÃ¥ldern :). Kan förstÃ¥ att ni som är inställda pÃ¥ optimalisering  tycker det är helt tokigt.
Det kan ge negativa men kanske också positiva effekter. Högre kollektorvätsketemp ger något högre COP och det blir ingen fryst mark runt slangen ( bra eller dåligt?). Kanske pumpens storlek kan minskas i min vattenfylld installation?
Jag har lärt mej en hel del av era svar och nu ser jag bara den viktig hinder du pÃ¥pekar. Det är frÃ¥gan om man kan hÃ¥lla vatten i jordvärmeslangen pÃ¥ rätt  sida av nollan :). Jag tycker det är intressant att försöka ....
gaia

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #83 skrivet: 14 januari 2011, 12:23:47 »
@Roland: Jo, det klart att temperaturen på vattnet in ligger högre vid användning av grundvatten,
men har inte en grundvattenVP koll på att temperaturen i förångaren är över fryspunkten?

Det är ju i förångaren som vattnet möter de lägsta temperaturerna, inte ute i jordslingan. Om de
lägsta temperaturerna var ute i slingan så skulle vi ju inte utvinna någon energi.

Det brukar finnas en temperaturgivare som stänger pumpen när utgående vattentemperatur blir för låg.

Det är helt riktigt i förångaren det fryser men det spelar ingen roll var det fryser. Det blir stopp i cirkulationen i alla fall med risk att Gaia häller sprit i köldbäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #84 skrivet: 14 januari 2011, 12:36:10 »
Det spelar stor roll för plånboken var det fryser, även om det i båda fallen
slutar att fungera...

I ena fallet blir det reparationer på VP, i andra fallet tinar proppen av sig själv.

Det räcker inte med att mäta temp. på utgående vatten, det kan vara pågående
isbildning i förångaren även om vattnet som kommer ut är strax över 0!

Hur vore det med en liten frostskyddad slinga inomhus som vi kan ha full koll på
som vi kör ner till 0 grader och sedan växlar mot vattenkretsen i separat VVX.
Då fryser det inte någonstans, så länge som inkommande är över 0. Om inkommande
närmar sig 0, så är det ändå ingen idé att köra VP. Då kör vi bara CP för att hindra
ispropp i slingan...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #85 skrivet: 14 januari 2011, 15:11:35 »
sobris, din idee med extra slinga blir en säkerhetsslinga att man ligger på rätt sida av nollan och det är det som verkligen behövs här.

Undrar om man inte skulle kunna uppnÃ¥ samma resultat genom att byta köldmedia i pumpens krets. NÃ¥got annat medie som inte kyler förÃ¥ngaren sÃ¥ mycket .... ammoniak? eller hur man nu ska göra för att omvandla ett frysskÃ¥p till kylskÃ¥p :). Kanske  pumpens verkningsgrad gÃ¥r förlorad?
gaia

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #86 skrivet: 14 januari 2011, 15:18:23 »
0,36 0,34 bar. Räknade av gammal vana med 30 % sprit i stället för rent vatten.

500 meter 40 PEM slang med 30 liter/minut ger 9,5 meter tryckfall utan strypningar såsom böjar inräknade...hur räknade du?

http://www.rinkabyror.se/?pages/help/pemslang.aspx
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #87 skrivet: 14 januari 2011, 15:36:57 »
Problemet är att du vill kunna koka köldmediet till ånga även vid KBin på
nästan noll grader. Det innebär att det måste vara lägre temperatur än noll
i förångaren annars får du ingen energi överförd. När köldmediet kokar så
går det åt energi och den hämtas från det nollgradiga vattnet och det är detta
gör att förångaren kommer att frysa sönder om du kör färskvatten direkt på VP.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #88 skrivet: 14 januari 2011, 15:55:47 »
Räknade med 4,3 kW uttagen effekt och deltaT 3 grader vilket ger ett flöde pÃ¥ 0,35 L/s. FÃ¥r 0,66 bar när jag räknar med 0,5 L/s. I bägge fallen 35,2 mm innerdiameter.  

Tillägg: Rinkabys tabell kan gälla slang med 10 bars arbetstryck som har tjockare väggar. 35,2 mm är slang för 6 bar.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 16:04:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #89 skrivet: 14 januari 2011, 16:34:58 »
I Rinkabys tabell är det PN 10. 40mm-slangen har 32,6mm innerdiameter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!