Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 38049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #60 skrivet: 13 januari 2011, 16:39:39 »
Propylenglykol är godkänd som livsmedelstillsats, och används flitigt i fabriksgjorda muffins t.ex.
I och för sig lätt att förväxla med den giftiga etylenglykolen.
Salt finns i olika typer, socker borde också fungera. Du ska ju inte frysskydd för -15 utan bara några grader så inte växlaren fryser sönder om man kör för hårt.
Annars kan ju vatten som rör sig bli flera minusgrader innan det fryser, så en liten värmepump som går hela tiden borde klara några minusgrader ut, utan att frysa.
Men ditt problem var väl egentligen borrtillstånd från kommunen? Gräva behövs väl inget tillstånd för? Markslinga med propylenglykol ?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #61 skrivet: 13 januari 2011, 17:11:08 »
Plutus, du har inte läst vilken stor hinder jag har :). Jag bor på en vattenskyddsområde och inom primär zon så det kan inte bli värre än så ... måste ha tillstånd och dessutom överbevisa beslutsfattarna på miljökontoret att min anläggning är ingen hot mot kommunsns driksvatten. Borrning går bort för jag kan inte skaffa bevis att ingreppet inte orsakar skador ( inte ens en geolog kan garantera det).
Enda chans är att gräva ner en slang fylld med kommunalt vatten - klockrent lösning :).
Har stor tomt så plats finns för överdimensionerad slinga utan kemikalier.
gaia
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 17:33:46 av gaia »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #63 skrivet: 13 januari 2011, 17:32:56 »
För att det skall fungera mÃ¥ste effektuttaget per meter slinga vara mycket lÃ¥gt och slingan lagd över ett omrÃ¥de som är mÃ¥nga gÃ¥nger större än vad som normalt används för markvärmeslinga till samma pumpeffekt.  
Tack Roland! Nu är hoppet tillbaka :). LÃ¥ng slinga och lÃ¥ngsam flöde känns som  ett steg Ã¥t rätt hÃ¥ll . Har stor tomt och ca 2000m2 fritt att gräva ner slang. Räcker det?
Kan inte omvandla dina data till värmeuttag per dygn men om jag tar 5 W som max uttag per meter slang sÃ¥ är jag pÃ¥ 2400m ( 6 slingor) kollektorslang och 12kW/timme.  Kan det stämma? Klarar jag mej pÃ¥ plussidan om in till pumpen är +5 ?
gaia

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #64 skrivet: 13 januari 2011, 19:03:14 »
Kan inte omvandla dina data till värmeuttag per dygn men om jag tar 5 W som max uttag per meter slang sÃ¥ är jag pÃ¥ 2400m ( 6 slingor) kollektorslang och 12kW/timme.  Kan det stämma? Klarar jag mej pÃ¥ plussidan om in till pumpen är +5 ?
gaia

VÃ¥gar inte ha nÃ¥gon uppfattning om det gÃ¥r att fÃ¥ +5 in. Förslag: GÃ¥ ut i trädgÃ¥rden och slÃ¥ ner en järnstÃ¥ng nÃ¥gon meter i marken. Stoppa sedan ner en termometer och mät. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #65 skrivet: 13 januari 2011, 19:26:24 »
Kan du inte prova att söka tillstånd för coca-cola som köldbärare, vore kul att se om miljökontoret räknade det som hälsovådligt :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #66 skrivet: 13 januari 2011, 19:30:28 »
Kan du inte prova att söka tillstånd för coca-cola som köldbärare, vore kul att se om miljökontoret räknade det som hälsovådligt :-)

Se till att den är avslagen för inte vill dom väl ha kolsyrat dricksvatten i kranarna om det börjar läcka
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #67 skrivet: 13 januari 2011, 19:34:15 »
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #68 skrivet: 13 januari 2011, 20:56:02 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #69 skrivet: 13 januari 2011, 23:22:10 »
Carl N, det ser mycket snyyygt ut :).
Som jag kan tyda dina uträkningar sÃ¥ ligger vattentemp ut pÃ¥ +1,2. Trodde inte det var möjligt efter jag fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga förslag pÃ¥ andra lösningar. Har du  sett en sÃ¥n installation  fungera i verkligheten?  Det stÃ¥r köldbäraretemperatur ( medel) 4,2 sÃ¥ jag misstänker att det kan bli lägre än sÃ¥ pÃ¥ vintern. MÃ¥ste jag sätta ett spett i marken och mäta tempen nu pÃ¥ vintern enl Rolands förslag .... för säkerhets skull? Kan fÃ¥ en lurig resultat för sÃ¥ mycket och sÃ¥ tidig snö har vi sällan här :). Skulle det hjälpa att säkra plusgrader genom att förlänga slangen till fex 1500m? Som jag förstÃ¥r sÃ¥ har du en program som optimaliserar alla delar vid givna klimatvärden men jag har inget emot att lägga mer slang bara det minskar frysrisken pÃ¥ mitt planerade miljövänligaste kollektorvätska =  rent vatten.
 
Vill informera andra att :
jag har hittat pÃ¥ webben i tidningen BORRSVÄNGEN ett info om ett företag Pemtec AB som tillverkar "Miljökollektor" = en skyddsstrumpa för brunnar. Slangar läggs i en sluten plastpÃ¥se som fÃ¥ngar spill ifall olyckan händer. Enl artikeln  testat och typgodkänd av Svensk Prowningsanstalt.
 .... ifall fler pÃ¥ forum är intresserade av en läckage säker lösning.
gaia

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #70 skrivet: 13 januari 2011, 23:35:33 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Borde kanske delas upp på tre slingor om 330 meter för bättre flöde alternativt om "gaia" vill lägga mer slang så funkar nog 3x500 bra.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #71 skrivet: 14 januari 2011, 01:40:37 »
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.

Du måste skoja, området är en vattentäkt.

"Hej, ursäkta jag skulle vilja pumpa runt olja i marken på er vattentäkt."

Tror inte!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #72 skrivet: 14 januari 2011, 08:06:09 »
ja , utopiazz, 3x500m vore ju smidigt och  det kanske blir mer än det.

Carl N, jag ser nu att du har räknat bort förluster från min årsförbrukning men det har jag redan gjort själv. Dom 40000kW ska levereras av pumpen. Huset behöver mer än 1 km ... men som sagt plats finns. :)
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #73 skrivet: 14 januari 2011, 08:40:01 »
eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup
:) Ispinne går bort ,
 CO2 - slinga? har aldrig hört om, berätta mera
gaia

http://www.siriusab.se/ säljer värmepumpar med direktförångning (DX). Dvs man låter köldmediat cirkulera direkt ner i marken istället för att gå via en värmeväxlare till fryskyddat vatten.
Jag vet dock inte om man kan köra dom på CO2, eller om kommunen godkänner nåt annat möjligt köldmedia...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #74 skrivet: 14 januari 2011, 09:44:37 »
Tack för tipset purjo!
nu har jag läst om den .... gissar att koppar ej tillåtet i min mark och 9kW blir alldeles för lite :(
Dock är det en liten  smart pump för en som redan har en acktank ( som vi). Kanske köpa 2 st? ....funderar vidare :)
gaia
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 09:59:58 av gaia »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!