Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 38051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2011, 11:35:58 »
Pjotor2009: Jag är också inne på den idén att man växlar markslingan till en liten lokal brinekrets i pannrummet.
Man kan även kombinera uteluft och markslinga i t ex en Thermia Atria och enbart utnyttja markslingan då det verkligen behövs.

Toprunner: Har man en extra VVX på kalla sidan kan man i princip ha vad som helst för frysskyddsmedel i slangen oavsett vad värmepumpens förångare är konstruerad för.
Salt är trots allt en ganska korrosiv kemikalie.
I valet mellan att ha värmepump eller inte så är kanske en extra VVX trots allt värt det.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2011, 11:36:37 »
Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.

Det måste vara en fel i kalkylen. Troligen skall 3 W/m vara 3 W/m*K som är bergets värmeledningsförmåga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2011, 11:47:11 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #33 skrivet: 13 januari 2011, 11:47:28 »
Det måste vara en fel i kalkylen. Troligen skall 3 W/m vara 3 W/m*K som är bergets värmeledningsförmåga.

Tack. Då lärde jag mej nått nytt idag också :)
Denna info kom från min VVS-installatör...
Vet du var i energikalkylen man ser hur mycket berget återladdar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #34 skrivet: 13 januari 2011, 11:54:07 »
Det gÃ¥r ju vattenledningar under mark och  vatten aldrig fryser även om den stÃ¥r stilla i en oupvärmt vattenrör. VÃ¥r kranvatten kommer in genom källare och hÃ¥ller nog ca 10 grader  pÃ¥ vintern. Om jag lägger min slang pÃ¥ samma djup....
funderar bara  ...
-om man inte kyler vatten i pumpen under nollan  och  hÃ¥ller utgÃ¥ende temp pÃ¥ fex 3+ sÃ¥ bör det ju vara möjligt att hÃ¥lla vatten flyttande i en nergrävd slang.
Om nu vatten in hÃ¥ller 10 grader sÃ¥ kan man ju plocka fex  3 grader och släpa ca 7-gradig tillbaka. FrÃ¥gan är bara hur lÃ¥ng slang och vilken pump  kan jobba med sÃ¥na villkor? Jag vet inget om pumpar och därför kan jag inte fÃ¥  ihop det. Ska snacka med installatörer men vill fÃ¥ lite kött pÃ¥ benen för att inte blir idiotförklarad :).

Vattenledningar ligger på frostfritt djup, därför fryser de inte. En värmepump kyler av marken så den skapar en zon med tjäle kring slangen.

Jag tror inte kallvattnet är +10 grader. Här är det +5. Högsta årsmedeltemperaturen i Sverige (Bjärehalvön) är lite över +8 grader. Det är också vad marktemperaturen blir när man kommer ner ca 10 meter i marken. Det är svårt att nå högre temperatur vintertid än årsmedeltemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #35 skrivet: 13 januari 2011, 11:54:35 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Pottaska eller kaliumkarbonat har använts en hel del i värmepumpar, framförallt förr om åren.
Gör ni något speciellt för att det inte ska vara aggressivt i systemet? Är det någon skillnad på värmeväxlar etc i system som detta används i?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumkarbonat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #36 skrivet: 13 januari 2011, 12:01:37 »

Toprunner: Har man en extra VVX på kalla sidan kan man i princip ha vad som helst för frysskyddsmedel i slangen oavsett vad värmepumpens förångare är konstruerad för.
Salt är trots allt en ganska korrosiv kemikalie.
I valet mellan att ha värmepump eller inte så är kanske en extra VVX trots allt värt det.

Vad jag svarade på var brine/vatten vvx och minusgradig brine kan frysa ner vatten likväl som en förångare kan det.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2011, 12:03:37 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Å f-n, trodde inte pottaska skulle godkännas? Isåfall är det ju att föredra. Har du kollat ammoniak löst i vatten ? Det borde ju kunna godkännas om pottaska gör det.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #38 skrivet: 13 januari 2011, 12:05:25 »
Vad jag svarade på var brine/vatten vvx och minusgradig brine kan frysa ner vatten likväl som en förångare kan det.

Ok, håller med. Jag misstolkade dig lite m a p COP försämringen pga en extra värmeväxling.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #39 skrivet: 13 januari 2011, 12:09:19 »
Vet du var i energikalkylen man ser hur mycket berget återladdar?

Det brukar aldrig anges. Det som brukar anges, i den mÃ¥n det anges nÃ¥got utöver medeltemperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare, är värmeuttag per meter borrhÃ¥l, W/m, och värmeuttaget (kWh/(m*Ã¥r)).  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #40 skrivet: 13 januari 2011, 12:17:16 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Om du löser pottaska i vatten så får du asklut som är enormt korrosiv så det gäller att värmeväxlare och kopplingar tål lösningen. Sen är frågan hur bra asklut är för naturen?

Är det någon som sett något nytt när det gäller betain (trimetylglycin)? I de tidiga produkterna hade man en del tillsatser som gjorde det miljövänliga frysskyddet miljöovänligt. Hur det är numera har jag ingen koll på men kan vara värt att kolla upp.

bl.a Thermera tillverkar frysskydd med betain http://www.thermera.com/Files/Thermera%20brochure%20Swedish.pdf
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #41 skrivet: 13 januari 2011, 12:26:15 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.
risk för korrosion, inget jag vill medvetet hjälpa till
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #42 skrivet: 13 januari 2011, 12:34:39 »
En ispinne, eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #43 skrivet: 13 januari 2011, 12:49:25 »
Hej
Går det inte att värma brine med hjälp av solpaneler
och värmeväxlare så att det inte blir minusgrader?
Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #44 skrivet: 13 januari 2011, 12:51:38 »
Hej
Går det inte att värma brine med hjälp av solpaneler
och värmeväxlare så att det inte blir minusgrader?
Mvh

Jo, men det funkar ju bara när det är soligt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!