Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 02 oktober 2019, 23:13:30 »

Har också råkat ut för samma fenomen nu. Igår försvann all förbrukningsstatistik från appen. Ganska irriterande när det funkat klockrent ganska exakt ett år. För det är väl inte meningen att det ska nollas efter ett år antar jag?
Vore skönt att få en lösning på detta.
Vår ser er gick ner pga över belastning.
Dock så är besparingen samma som innan 👌
Skrivet av: Mcc81
« skrivet: 02 oktober 2019, 18:28:36 »

Har också råkat ut för samma fenomen nu. Igår försvann all förbrukningsstatistik från appen. Ganska irriterande när det funkat klockrent ganska exakt ett år. För det är väl inte meningen att det ska nollas efter ett år antar jag?
Vore skönt att få en lösning på detta.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 01 februari 2019, 18:07:16 »

Nu ser det fint ut med loggningarna sedan internetförbindelsen återställts, inga tappade datapunkter. Att den drar mindre mellan 22 - 05 beror på att det brukar eldas en kakelugnsbrasa vid 20-tiden + nattsänkning till 18 grader, bra jämn värme i kåken och inga fler rapporterade oväntade driftsstopp.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 31 januari 2019, 00:36:21 »

Den dagen någon maskin skulle stanna p.g.a. att appen/wifi modulen skulle vara orsaken till det tar vi tag i en utredning.
Bra. Det är vad jag förväntar mig.

Att det finns oro eller konspirationsteorier om att något sådant skulle kunna inträffa måste bearbetas av de som har denna oro. Vi kan inte dra igång utredningar för att någon tror att det finns ett problem, det fungerar inte på det viset.

Ingen mer än du har nämnt att det skulle handla om "konspirationsteorier". Vad jag har talat om är att det finns tecken som tyder på fel i programvaran, populärt benämnt som "buggar". Detta eftersom att den enda gång vi observerat att aktuell värmepump Daikin xrh40 betett sig märkligt - i detta fall stängt av sig helt - är vid ett tillfälle där vi samtidigt sett att förbrukningsdataloggningen inte har fungerat fullt ut pga bristande internetkontakt. Jag rapporterar endast vad jag observerar och det är upp till mera tekniskt insatta att tolka mina observationer tillsammans med andras observationer för att hitta lösningar. När dataloggningen har fungerat bra har även pumpen presterat klockrent, det är andra sidan av våra observationer.

Som du säkert förstår har jag inget som helst behov att "bearbeta" någon "oro", detta har du fabricerat i ditt eget sinne och jag väljer att helt bortse från denna del i dina kommentarer. Det enda jag är intresserad av är att det ska produceras lösningar på de problem som användare inkl jag själv rapporterar.

I övrigt håller jag på och ser hur lagringen av förbrukning sker och återkommer i den frågan när jag har svar. /
Mvh
D

Bra, jag ser fram emot en förklaring hur dataloggningen sker.

Ska även säga att jag uppskattar din närvaro på detta delforum, tro inget annat... :-)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 30 januari 2019, 11:43:41 »

Det vore värdefullt med litet input i denna tråd från någon som har nära kontakter med systemleverantören Daikin.

Behövs info om hur det är tänkt att det ska fungera, blir lätt litet hopplöst när användare lämnas ute i kylan med gissningar om vad som ev kan fungera. Omstart, ja "good luck" med det.

Det finns absolut noll information om hur, när data överförs från en användare och hur de säkras. Inte heller finns det någon info om hur ev bristande datalänkar via Internet kan påverka värmepumpens beteende, se andra trådar i detta ämne där det finns befogade misstankar att bristande Internetkontakt kan orsaka felaktigt beteende från värmepumen - typ driftstopp.

Dags att styra upp detta nu som jag ser det, agera. Nu.

Den dagen någon maskin skulle stanna p.g.a. att appen/wifi modulen skulle vara orsaken till det tar vi tag i en utredning.
Att det finns oro eller konspirationsteorier om att något sådant skulle kunna inträffa måste bearbetas av de som har denna oro. Vi kan inte dra igång utredningar för att någon tror att det finns ett problem, det fungerar inte på det viset. I övrigt håller jag på och ser hur lagringen av förbrukning sker och återkommer i den frågan när jag har svar. /
Mvh
D
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 30 januari 2019, 00:11:32 »

Det vore värdefullt med litet input i denna tråd från någon som har nära kontakter med systemleverantören Daikin.

Behövs info om hur det är tänkt att det ska fungera, blir lätt litet hopplöst när användare lämnas ute i kylan med gissningar om vad som ev kan fungera. Omstart, ja "good luck" med det.

Det finns absolut noll information om hur, när data överförs från en användare och hur de säkras. Inte heller finns det någon info om hur ev bristande datalänkar via Internet kan påverka värmepumpens beteende, se andra trådar i detta ämne där det finns befogade misstankar att bristande Internetkontakt kan orsaka felaktigt beteende från värmepumen - typ driftstopp.

Dags att styra upp detta nu som jag ser det, agera. Nu.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 28 januari 2019, 22:16:06 »

Stängde av wifi modulen några timmar idag, har precis startat den igen för att se om de blir någon skillnad.

Skrivet av: tobbew87
« skrivet: 25 januari 2019, 19:15:02 »

Jo det är så det är, hon tycker det är viktigt att ha koll på förbrukningen och då duger det inte att loggade förbrukningsdata plötsligt kan försvinna hipp som happ. Inte för att det gjort det hittills för oss som sagt men tydligen för andra.

men om din svärmor eller vem som du nu förespråkar inte har problem så finns det ju inge problem. när man får problem så får man ta det då. tydligen inte nog med folk på detta forum som har problem när det inte kommer mer uppgifter. sen när saker ska kopplas upp mot servrar mm så uppstår det problem då och då. ganska självklart. är det super noga att få ut exakta uppgifter mm be henne köpa en logger 2020 då ser hon ju det mesta och lite till. eller billigare alternativ en voltcraft. kör själv med voltcraft och daikins app. fungerar bra.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 25 januari 2019, 18:53:30 »

Ja har man köpt till en modul kan jag förstå att man vill att det ska fungera  tummenupp
Betalar en hyresgäst för driften kan jag förstå att det är lättare att få fram rätt uppgifter enkelt [...]

Jo det är så det är, hon tycker det är viktigt att ha koll på förbrukningen och då duger det inte att loggade förbrukningsdata plötsligt kan försvinna hipp som happ. Inte för att det gjort det hittills för oss som sagt men tydligen för andra.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 januari 2019, 08:19:08 »

Ja har man köpt till en modul kan jag förstå att man vill att det ska fungera  tummenupp
Betalar en hyresgäst för driften kan jag förstå att det är lättare att få fram rätt uppgifter enkelt men annars förstår jag inte det ”viktiga” med att logga en luftvärmepump, men alla har vi våra olika intressen  :)

Förhoppningsvis har daikin snart bra svar till er
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 25 januari 2019, 01:04:33 »

Ja en anledning att jag köpte med wifidelen var just pga loggningen, å när inte den fungerar som man tänkt så är det helt klart en miss.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 25 januari 2019, 00:39:39 »

Daikin har varit inne och läst tråden så du lär snart få svar
Låter som hela värden rasar samman om inte förbrukningsdatan finns  :)

Nej såklart rasar inte min värld samman men du måste förstå att det är "trist" minst sagt om man skulle tappa all förbrukningsstatistik om man nu betalat för wifi-modul och de funktioner som finns i appar vad gäller uppföljning.

Har som sagt inte själv sett problemet men tydligen är det andra som har ett bekymmer med detta. Vill veta vad det beror på och hur jag kan göra för att inte stöta på detta problem framöver. Viktigt för mig att kunna följa upp energiförbrukning på aktuell pump.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 24 januari 2019, 23:59:00 »

Daikin har varit inne och läst tråden så du lär snart få svar
Låter som hela värden rasar samman om inte förbrukningsdatan finns  :)
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 24 januari 2019, 23:51:48 »

Varför tappar vissa användare av aktuell värmepump och wifi-modul alla förbrukningsdata ibland?

Jag vill ha ett utförligt svar från den som verkligen vet hur detta system fungerar, Var lagras data, när lagras data. hur överförs data och när? Vad jag vill veta är givetvis vad jag måste göra för att försäkra mig om att förbrukningsdata verkligen sparas över tid, viktigt för mig.

Jag väntade ett snabbt svar från kunnigt folk. Frågan är väldigt välbeskriven... vad är svaret?

Nu är det dags att leverera svar på enkla frågor från de som måste veta.

Förstår inte att det kan vara så svårt att berätta hur det kan komma sig att användarnas förbrukningsdata kan raderas, inte heller att berätta hur man som användare kan försäkra sig om att detta inte händer.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 24 januari 2019, 11:50:50 »

Så här såg det ut idag när jag vaknade, skulle den dragit 7.3 kw  på 2 h skulle säkringen flygit. Vattenfalls energywatch har registrerat 2.3 kw på hela hyset mellan 0 och 2 t.ex

Så såg det ut i mitt fall också när jag kopplade in wifi-adaptern mot husets nätverk efter några dagar, den hade alltså inte varit online innan dess. Förbrukningsdata verkar alltså lagras lokalt i pumpen tills de läses av i 2-timmarsintervaller och lagras på något obestämt ställe X, där sedan appen hämtar och visar dessa lagrade förbrukningsdata. Frågan är då var detta ställe X finns och hur man kan se till att data inte kan försvinna därifrån vilket tycks ha drabbat vissa användare.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 24 januari 2019, 08:36:14 »

Så här såg det ut idag när jag vaknade, skulle den dragit 7.3 kw  på 2 h skulle säkringen flygit. Vattenfalls energywatch har registrerat 2.3 kw på hela hyset mellan 0 och 2 t.ex

Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 januari 2019, 23:38:49 »

Men jag vill inte att vi tappar huvudfrågan.

Varför tappar vissa användare av aktuell värmepump och wifi-modul alla förbrukningsdata ibland?

Jag vill ha ett utförligt svar från den som verkligen vet hur detta system fungerar, Var lagras data, när lagras data. hur överförs data och när? Vad jag vill veta är givetvis vad jag måste göra för att försäkra mig om att förbrukningsdata verkligen sparas över tid, viktigt för mig.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 januari 2019, 23:33:55 »

Gå in på Verisure.se och läs på smarta hemmet tror jag det är angående panasonic ihop med Verisure.
Eller googla på verisure panasonic så bör du hitta samma sida.

Om det nu är detta besvarar funderingarna vet jag inte  :)

Jo jag vet att Verisure har moduler som ska funka med en del Panasonic-modeller. Men då har man ju skaffat en kommunikationsmodul som ska vara verfierad i aktuellt larmsystem att vara betrodd med dylik kommunikation, jag förstår att detta är möjligt att fixa inga problem med det alls.

Det jag inte förstår är hur man kan skapa dylika direktkopplingar med Verisure's larmcentral utan speciell Verisure-certifierad hårdvara och i detta fall inte mot en viss skara av Panasonic-pumpar utan mot aktuella Daikin-pumpar. Låter smått magiskt och jag är idel öra.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 januari 2019, 23:17:07 »

Gå in på Verisure.se och läs på smarta hemmet tror jag det är angående panasonic ihop med Verisure.
Eller googla på verisure panasonic så bör du hitta samma sida.

Om det nu är detta besvarar funderingarna vet jag inte  :)
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 januari 2019, 22:49:14 »

Värmepumpen är uppkopplad via en modul som anslutits till innedelens kretskort. Sedan ansluts den till Verisure som vilken komponent som helst, lika enkelt som en smartplug eller Yale doorman. Värmepumpen får en egen ikon i Verisure appen. Där sköts alla inställningar och man ser förbrukning timme för timme en vecka tillbaka, månadsvis. Kan se förbrukningen ett år tillbaka.
Det har aldrig krånglat.

Ok, jag tolkar detta som att du på något vis lyckats lägga till värmepumpens wifi-modul som en komponent i Verisure-appen och att detta ersätter Daikin Controller-appens funktionalitet? Eller är det som vi har det att du har en Verisure-app som sköter det larmrelaterade, och har Daikins app som styr och bevakar värmepumpen?

Att värmepumpen skulle accepteras som en komponent i Verisure-systemets eget nätverk över anslutna larmkomponenter (rörelsegivare, kamerakomponenter, vibrationsgivare, rökdetektorer etc) låter verkligen mysko och jag har mycket svårt att tro detta skulle vara möjligt varken tekniskt eller säkerhetsmässigt. Men om du säger att det är så det funkar så kan jag inte säga emot.

Tyvärr har jag inga möjligheter att kolla detta eftersom den superavancerade wifi-uppkopplade Caldo XRH40 finns på ett helt annat ställe än där vi har Verisure's larmanläggning. Hemma i stan har vi alltså Verisure's larmsystem uppkopplat via bredband (hängslen & livrem fiber & GSM), ute i stugan med Caldo xrh40 ligger den uppkopplad via wifi mot ett lokalt trådlöst nätverk av traditionellt snitt med trådlös router mot en bredbandsanslutning.

Larmanläggningens central (Verisure) är helt oberoende av om våra diverse wifi-nät och routern fungerar eller ej, kommunikationen mot Verisure-servrarna sker direkt via bredbandsanslutningen (och om denna skulle fallera så sker det via GSM-nätet).

En typisk modern trådlös lamanläggning använder helt andra kommunikationsprotokoll, frekvenser och krypteringar än vad som tex en värmepump använder via sin wifimodul mot det lokla nätverket.

Så som sagt jag förstår inte riktigt vad det är du beskriver i hur du löst det vad gäller värmepumpens kopplingar mot Verisures larmsystem. Berätta gäna mer om detta, väldigt intressant!
Skrivet av: perra83
« skrivet: 23 januari 2019, 21:25:43 »

Jag förstår inte riktigt hur du menar att din VP är uppkopplad. Du säger att den är uppkopplad mot Verisure? Vi har en Verisure-anläggning och dess larmcentral är uppkopplad dels mot fastighetens bredband, dels via GSM-nätet. Värmepumpen är uppkopplad mot det lokala wifi-nätet (en router) som i sin tur är uppkopplad mot fastighetens bredband. Två parallella system som inte har med varandra att göra i vårt fall.


Värmepumpen är uppkopplad via en modul som anslutits till innedelens kretskort. Sedan ansluts den till Verisure som vilken komponent som helst, lika enkelt som en smartplug eller Yale doorman. Värmepumpen får en egen ikon i Verisure appen. Där sköts alla inställningar och man ser förbrukning timme för timme en vecka tillbaka, månadsvis. Kan se förbrukningen ett år tillbaka.
Det har aldrig krånglat.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 januari 2019, 20:54:28 »

Inte en gång att min har tappat info på över 1,5 år men då är den uppkopplad mot Verisure. Stänger jag av pumpen registreras även en viss förbrukning. Först när jag bryter strömmen helt gnäller appen att den inte har kontakt med pumpen.
Daikin få ta lite lärdom därifrån för det fungerar 100%:igt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att din VP är uppkopplad. Du säger att den är uppkopplad mot Verisure? Vi har en Verisure-anläggning och dess larmcentral är uppkopplad dels mot fastighetens bredband, dels via GSM-nätet. Värmepumpen är uppkopplad mot det lokala wifi-nätet (en router) som i sin tur är uppkopplad mot fastighetens bredband. Två parallella system som inte har med varandra att göra i vårt fall.

Förklara gärna mer om hur du kopplat upp det i ditt fall.

Det jag lade märke till vid uppkopplingen av wifi-modulen mot det lokala wifi-nätet och appen - skedde efter ca en vecka efter att VP driftsattes - var att det fanns förbrukningsdata från och med driftssättningen av pumpen veckan innan. Detta tyder på att förbrukningsdata lagras lokalt i pumpen/wifi-modulen, och överförs via wifi till appen när tillfälle finns.

Vi har aldrig stängt av VP sedan driftsättning så jag vet inte om det skulle vara detta som kan göra att förbrukningsdata försvinner (vill inte testa i onödan...). Tidigare inlägg talade om att det fanns serverproblem för ca ett år sedan som ev kunde orsaka dataförluster.

Så det vore väldigt bra om någon kunde klargöra när, var och hur data lagras och hur man på bästa sätt kan säkerställa att de inte försvinner i onödan.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 23 januari 2019, 07:32:31 »

Inte en gång att min har tappat info på över 1,5 år men då är den uppkopplad mot Verisure. Stänger jag av pumpen registreras även en viss förbrukning. Först när jag bryter strömmen helt gnäller appen att den inte har kontakt med pumpen.
Daikin få ta lite lärdom därifrån för det fungerar 100%:igt.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 22 januari 2019, 17:23:18 »

Jag har inte sett problemet men är intresserad av att veta hur detta kan hända. Låter konstigt att all förbrukningsstatistik skulle försvinna bara för att man stänger av pumpen eller att wifimodulen tappar anslutningen någon gång.

Någon som vet får förklara detta... en stor del av själva vitsen med appen är ju just att lagra undan statistik och följa upp.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 19 januari 2019, 23:49:43 »

2 dagar nu har appen tappat statistik har provat nollställa appen, rensat cache och installerat om appen samt stängt och startat om pumpen med brytaren, även startat om routern.

Som idag visar den 0 i förbrukning under totalt 6 h

Det har hänt enstaka tillfällen förut också
Skrivet av: raptus
« skrivet: 29 september 2018, 14:58:20 »

Min  mistet data i forbindelse at den ble avslått med fjernkontroll i forbindelse med filterrengjøring.
 >:(
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 januari 2018, 09:20:04 »

Daikin startade om servrarna p.g.a. inrapporterade driftsproblem, därav tappet igår.

/D
Skrivet av: herr_ozzie
« skrivet: 26 januari 2018, 07:30:00 »

Igår tappade min statistik igen,, Men nu vet jag ej vad detta kunde bero på!
Skrivet av: VarmOchGod
« skrivet: 06 januari 2018, 18:13:14 »

Även vi har tappat statistiken. Vi har skrivit om det och andra samtidiga problem i en annan tråd på forumet. Jag tror det har samma grundorsak.

Andra tråden:"Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet" https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66053.15
Skrivet av: herr_ozzie
« skrivet: 06 januari 2018, 17:24:56 »

Jag har dålig täckning vid routern.
Men hade varit roligt att veta om det beror på tappen på statistik eller något annat.
vet ej namn på adapter just nu heller.

Ingen mer som tappat statistik på sin då?
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 06 januari 2018, 15:45:50 »

Herr_ozzie hur är wifi signalen för dig? Känns spontant som dålig wifi. Till veckan kommer jag kunna kolla min också. Har full täckning i hela huset så då kan ja kolla om de blir samma problem för mig.

Vet ej namn på adaptern än men uppdaterar då ja vet..
Skrivet av: herr_ozzie
« skrivet: 06 januari 2018, 07:22:31 »

När jag  läste detta så kollade jag min adapter.
Min hade också tappat.
Den tappade på natten 180104 som det ser ut som.

Haft min i cirka 1,5 månad och har xr40.

Fått reda på något?
Vet att min sitter i gränslandet hur långt wifi når här hemma, men hoppas den inte tappar statistik bara för den kan tappa wifi isåfall.
Skrivet av: Danne.F
« skrivet: 04 januari 2018, 17:24:24 »

Hej.
Jag har en ca 2 månader gammal Daikin XR 30 med wifiadapter.

Två gånger hitils har wifiadaptern tappat förbrukningsstatistiken och börjat från noll igen.

Vad kan vara fel?
Känns lite lönlöst att ha förbrukningstatistik i appen om man inte kan ha kvar den nängre än några veckor.
Adaptern heter BRP069A41

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!