Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?  (läst 4028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Vi har en CTC 107 Polar med en EcoEl. 107an verkar rökt så den måste bort. Vi bor i södra Dalarna. 1-plan med källare 206m2 totalt. Max framledning de senaste 10åren 54grader. Det är ett varmt hus. Vi myseldar samt eldar vid svinkyla haha.
Vi har haft en förbrukning på 16500kwh/år de senaste 3 åren.

Jag har fått in priser & lösningar. Här är några utav dom:

Behålla EcoEl, köpa CTC converter & Ecoair 410. För att få detta att fungera kommer det att kosta ca 70-75´Kr.
Det blir en hel del egenarbete för att få till detta såklart. Vilket är okej.

Mitsubishi SW75 komplett med innerdel med installation ca 90-95´Kr.
Inget eget arbete.

Daikin Ahlterma 75 komplett med innerdel och installation. ca 90´Kr
Inget eget arbete.

Så vad säger ni? Vilken väg hade ni gått och varför?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2020, 15:59:03 »
Ja har man tiden och är händig skulle jag inte tveka att uppgradera CTC med ny utedel när möjligheten finns till det via konvertern. Att spara 20 tkr är inte fel och storleken/kapaciteten på 410 låter bra. Innerdelen som är mycket av en elpanna håller förmodligen länge och det finns reservdelar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2020, 10:17:35 »
Jag är nog okej med de extra 20´om de andra pumparna verkar bra. Just nu känns Mitsu SW75 som ett riktigt bra alternativ.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SW75YAA med över 200kvm i Dalarna låter spontant kanske lite klent, SW100 kan vara ett alternativ beroende på hur kalla vintrar det blir framöver och hur mycket ni har lady och ork att elda.
Nu kanske förutsättningarna är körda i energiberäkningsprogrammet så SW75 är vettigast på årsbasis ändå.
Trådlös givare/mottagare tycker jag du ska kika på om det inte är med i offerten ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2020, 15:09:59 »
Hej TS, Jo jag körde kalkyler på Mitsubishis sida. SW100 var ca 150:- billigare på året så den går ju bort. Ska det bli någon skillnad att tala om så lär jag välja SWH80, där blev skillnaden ca 1000kr/år.

Men det tar 5-7år att spela in mellanskillnaden i pris. Vet inte om tycker det är värt det egentligen.
Vi har som sagt 16500kwh/år idag. Det känns som en rätt bra siffra för, eller?

Trådlös givare är med i offerten.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2020, 15:17:05 »
Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning på hur vår CTC 107 Polar kan ha levererat?
Vad av dessa 16500kwh kan den ha dragit?

Eller vad kan den ha jobbat med för COP, jag har svårt att veta vad vårt hus drar för att vara så säker som möjligt på kalkylen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2020, 15:28:29 »
Man brukar dra bort 5000 kWh/år för hushålls-el för en familj så då skulle er värmepump dragit ca 11,5 MWh/år. Sedan en årsvärmefaktor på knappt 3 Sc:,h. Då skulle värmebehovet vara drygt 30 MWh/år. Men hur mycket ved eldar ni per år?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hej TS, Jo jag körde kalkyler på Mitsubishis sida. SW100 var ca 150:- billigare på året så den går ju bort. Ska det bli någon skillnad att tala om så lär jag välja SWH80, där blev skillnaden ca 1000kr/år.

Men det tar 5-7år att spela in mellanskillnaden i pris. Vet inte om tycker det är värt det egentligen.
Vi har som sagt 16500kwh/år idag. Det känns som en rätt bra siffra för, eller?

Trådlös givare är med i offerten.

Ja det var ju ingen skillnad direkt , hade du räknat in dom kW som du eldar då ?

16500kWh inkl hushÃ¥lls el dÃ¥ antar jag ,  men beror pÃ¥ hur mÃ¥nga kubik ni eldar för att hÃ¥lla tillräcklig värme och om ni kommer fortsätta elda dÃ¥ jag gissar pÃ¥ att veden är snudd pÃ¥ gratis.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2020, 16:16:19 »
Kaminerna, ja. Jo vi eldar någon/några kvällar i veckan. Vi eldar inte för värme men för trivsel.
Vi har relativt svalt inne, 19,5 grader står pumpen på. Känns det ruggigt så eldar vi.

Köpte en 1,5m3 säck i höstas, den hade räckt om inte pumpen dött tror jag, men säg 2m3 om året så har jag räknat högt.
Nu eldar vi såklart mer.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2020, 16:19:23 »
Tror du verkligen att 107 polar orkat med en årsfaktor på 3?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2020, 16:30:04 »
Ok med 2 m³ ved om året tillförs huset ytterligare ca 2,5 MWh värme per år.

Årsvärmefaktorn beror lite på hur man räknar, med el-tillsatsen eller utan el-tillsatsen. Om man jämför CTC 107 PE med NIBE F2030-7 som jag har i kalkylprogrammet så blir årsvärmefaktorn 3,4 för själva värmepumpen men till det kommer en el-tillsats på uppåt 4000 kWh/år. Denna el-tillsats skulle man kunna minska med en kraftigare värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2020, 16:37:31 »
Bilder på historisk information.
Förbrukningen som nämns i kwh, är det totalt eller bara elpatronen??

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2020, 16:40:47 »
Det måste ju vara elpatronen som snittat knappt 3300kwh/år.
Det låter mycket, eller? Jag är van med bergvärme, där hade jag 10h/år för legionellakörning haha

Men budgeten räcker dessvärre inte till BV i dagsläget.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #13 skrivet: 25 mars 2020, 16:52:40 »
Jag gjorde om kalkylen, sa att huset drar 33.000kwh/Ã¥r. Det diffar fortfarande "bara" 1000kr/Ã¥r med SWH80.
Jag vet inte om det är värt att gå på den. Testade även att låta huset dra lite, vi upplever huset som väldigt varmt, bra isolerat. Vi har bra 3-glasfönster. Eldar vi så håller huset värmen länge trots att vi inte har sten eller dylikt i kaminerna.
Så jag lät huset dra 20.000kwh, då var det bara 500kr skillnad mellan SW75 & SWH80. Då är det verkligen inte värt att gå på annat än 75an.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny lösning för 90´, vilken verkar vettigast?
« Svar #14 skrivet: 25 mars 2020, 16:53:34 »
Ja elvärmen i kWh för elpatronen ser rimlig ut och bra att de skriver "kWh" dÃ¥ det annars kan vara oklart pÃ¥ mÃ¥nga modeller av värmepumpar. Bra att drifttiden pÃ¥ kompressorn ocksÃ¥ framgÃ¥r. Ser ocksÃ¥ ut att vara en normal drifttid per Ã¥r. Med luftvattenvärmepump fÃ¥r man räkna med viss el-tillsats men det gÃ¥r att minska den minst med hälften om man hittar optimal storlek pÃ¥ värmepumpen. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!