Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!  (läst 2530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AkgunFbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« skrivet: 02 februari 2012, 21:45:41 »
hej, det är så har att nu när det har blivit minus grader klarar inte min pump av att hålla börvärdet även med 6 kw el. Pumpen själv klarade inte ens av att hålla börvärdet ensam vid +2 grader! och nu när det är -11 klarar knappt 6 kw av att få upp tempen till bör värdet på pannan!

sÃ¥ här ser det ut  pÃ¥ inställningarna pÃ¥ min EcoEl som är tillkopplad med EcoAir. Har även en varmvattenbredare pÃ¥ 200 liter som är kopplat till ecoelen.

Huset är en trähus från 1947 som är dålig isolerad, men har vindisolering och har en yta runt 170 kv som behöver värmas upp..

Aktuell info:
ute C             -11
rum C            18.3 (20.0)
panna            42(60) Har satt denna värde pÃ¥ inställingar pÃ¥ 50
framledning    42(53)
panna nedre   41(52) Har satt denna värde pÃ¥ inställningar pÃ¥ 55
Hetgas C        96
kompr            Till
fläkt               hög
laddpump       Till
VP    in/ut C    38/42
ute vp C         -10
radiatorpump  till
eleffekt KW     6+0
Strömutag A    14(25)
shuntventilöppnar

Huskurva
lutning 50
justering 0


kan någon säga mig om dessa inställningar är bra? varför klarar inte pumpen av själv vid endast någon +grader utan tillskott av elpatron ? och nu när det är så här kallt klarar inte ens 6 kw av behovet för att komma upp i börvärdet? förra året klarade el patronen gott och väl vid 6 kw, och det var mycket kallare då.
Varmvatten beredaren installerades nu i somras, har det något med det att göra?


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2012, 22:41:31 »
Jag kan inte få det till något annat än att huset drar mer effekt än vad pumpen och övre patronen klarar av vid -11º ute.
Om du vill, kan du spärra pumpen i inställningsmenyn eller sätta upp "min utetemp" till -8º eller något sådant. Då får du in undre elpatron på 6 kW och det är nog mer än vad pumpen ger vid aktuell temp. Blir det då en klar förbättring, är det alltså pumpen som inte orkar med när det blir för kallt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2012, 22:53:53 »
En detalj som ser mysko ut, om det inte är felskrivet, är att börvärdet på nedre pannan är lägre än framledningens börvärde. Det borde väl antingen vara framledningen +5 eller det fasta värde som står i Inställningar?
Det som inte framgår är om shunten är öppen, eller om någon nyss duschat. Och vilken EcoAir är det? Och hur är den extra VVB:n kopplad till EcoEl?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2012, 23:02:06 »
En detalj som ser mysko ut, om det inte är felskrivet, är att börvärdet på nedre pannan är lägre än framledningens börvärde. Det borde väl antingen vara framledningen +5 eller det fasta värde som står i Inställningar?
Det som inte framgår är om shunten är öppen, eller om någon nyss duschat. Och vilken EcoAir är det? Och hur är den extra VVB:n kopplad till EcoEl?

titta i manualen ecoair sid 21.   -10° ute
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=30fa6479-395a-455c-a05c-bbd3b44e678e&MediaArchive_ForceDownload=true
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad AkgunFbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2012, 23:10:45 »


[/quote]j
Jag kan inte få det till något annat än att huset drar mer effekt än vad pumpen och övre patronen klarar av vid -11º ute.
Om du vill, kan du spärra pumpen i inställningsmenyn eller sätta upp "min utetemp" till -8º eller något sådant. Då får du in undre elpatron på 6 kW och det är nog mer än vad pumpen ger vid aktuell temp. Blir det då en klar förbättring, är det alltså pumpen som inte orkar med när det blir för kallt.

erp

Jag har ecoair 107
Har dragit ner min utetemp till -8 och nu har nedre pannans patron slagit och börvärdet för nedre panna stigit upp till 55.
Har även höjt patronen på övre panna till 7,5 och det har visat lite förbättring,

nu ser det ut så här:
ute -11
rum 18.9 (20.0)
panna 47 (60)
framlednin 46(53)
panne nedre 40(55)
hetgas (53)
komp spärrad -10
fläkt från
laddpump till
vp in/ut 40/40
ute vp -10
radiator pump till
eleffekt 7.5+6
strömuttaf A 24 (25)
Shuntventil
fördrk shunt   0

« Senast ändrad: 03 februari 2012, 00:06:30 av AkgunFbg »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2012, 23:23:57 »
titta i manualen ecoair sid 21.   -10° ute
Ah, det var ju det där med max VPut som stökar till det. PÃ¥ en vanlig 107:a är max VPut ca 52º vid -10. Jag kikar alltid pÃ¥ den övre kurvan, för PE.  tomte::
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad AkgunFbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2012, 00:05:03 »
Ah, det var ju det där med max VPut som stökar till det. PÃ¥ en vanlig 107:a är max VPut ca 52º vid -10. Jag kikar alltid pÃ¥ den övre kurvan, för PE.  tomte::

förstod inte riktigt vad du menar med det? vad ska man göra åt saken då?

det har blivit förbättring, pannan är 51 grader, men pannan går på enbart elpatron med 6.0+6 kw.
det kommer kosta mycket om det är så utan att pumpen hjälper till, vp in/ut är på 43/43 nu

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Blir inte tillräckligt varmt i pannan!
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2012, 09:00:55 »
"Min utetemp" är den nedre gränsen för när VP ska vara på. När det blir kallare spärras VP och då sköts värmen helt av elpatronerna. Att VPin/ut är samma beror ju på att VP:n inte är igång.

Min kommentar till Kullabackens kommentar var att jag glömt bort (igen) att när pumpens max VPut sjunker, så anpassas börvärdet i nedre pannan efter det. Börvärdet nere blir aldrig högre än vad VP faktiskt kan leverera.

Till erp, om inte elpatronerna heller orkar, då återstår väl bara att prata med elnätsleverantören och få uppsäkrat till ännu högre amperenivå? Fast 25 A tillåter väl ett uttag på ca 17 kW?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!