Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt pÃ¥ övervÃ¥ningen!  (läst 7269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
För varmt på övervåningen!
« skrivet: 23 oktober 2009, 09:21:19 »
Hej!

Mina svärföräldrar har installerat deras Daikin på ungefär samma sätt som MGkea har gjort se bild nedan. De upplever att det blir någorlunda med värme på bottenvåningen men för mycket värme på övervåningen där de sover. Har nån som har på liknande sätt provat att tagit bort sparklisterna som finns monterade mellan trappstegen? Blev det någon skillnad? De har en veckotimer som man kan använda sig av men de har inte satt sig in i det ännu. (jag tänkte kolla i deras manual någon gång) Jag tror att det skulle kunna hjälpa om man kunde styra pumpen så att de har 22 grader på dan sedan går den ner till tex 19 en timme innan det är dax att gå o lägga sig.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 10:07:51 »
Har de provat köra värmepumpen med luftriktaren fast inställd snett nedåt åt höger (sett från värmepumpen) och med fläkten på fast läge, hastighet över medelfart, typ läge 3-4 av 5 möjliga (vet inte hur många steg de har på fläkten)
Högre luftflöde och en optimal riktning på luftriktaren borde kunna kasta ut mer värme på markplanet.

Hur ser trappen ut där uppe?

De som har spalje även uppe brukar "bygga vägg" där för att få upp mer värme till övervåningen, Om de har vägg, kanske de skulle kunna bygga spalje...
Med vägg får man en höjdskillnad på trappa/vägg som gör att den kallare luften närmast golvet rinner nedför trappen, och den varmare stiger upp över väggen/räcket på sidan av öppningen i golvet.
Med en helt öppen trapp (spalje på sidan även uppe) får man mer av ett "luftlock" som minimerar luftväxlingen uppe/nere.

Förstår du hur jag menar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 13:38:57 »
Hej!


De kör på 3 av 5.


Förstår nog inte riktigt vad du menar...
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2009, 13:45:34 »
Oj, det var minst sagt lik hur det ser ut hemma hos mig.

Jag hade turen själv att intervjua grannar med trapp-placering som hade fått exakt samma problem med för mycket värme uppe. Alltså såg jag till att få min placerad över dörren istället med påföljande problem att jag får upp lite väl lite värme....

Veckotimern är lysande för detta, enkelt att ställa den för att automatiskt gå ner på kvällen och sedan värma upp lagom till frukosten. Se upp bara så inte det finns element på där nere som "kickar" in när tempen sänks då tappar man ju mycket av besparingen,

Försök givetvis först med lite olika inställningar ala Rickards förslag det vore ju det allra bästa sättet att lösa det hela.

Aah förstod nu att bilden va från MGKea. Spelar ingen roll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 13:53:46 »
Hej!


De kör på 3 av 5.


Förstår nog inte riktigt vad du menar...

Där uppe brukar man ju ha nåt fallskydd på sidan av trappen, så man inte kan kliva rakt ut i trappen från sidan och falla rakt ned.
Är där vägg så kommer man att få en stor luftväxling då den kalla luften rinner nedför trappen, och den varma nedifrån åker upp över väggen/fallskyddet.
Är där spalje så får man inte lika stor luftväxling mellan planen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 14:03:55 »
Ok då förstår jag.

När man har kommit upp en bit i trappan så finns bara väggar på var sin sida om trappan. Dvs trappräckena finns monterade direkt mot väggen på höger o vänster sida.

AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2009, 14:10:31 »
Hej igen.


För ett Ã¥r sedan installederades pumpen och med instruktionerna att den skulle monteras över dörren. Han provade o sÃ¥g att den var lite för hög och rekommenderade dÃ¥ att ha den enligt bilden. De frÃ¥gade honom om man skulle fÃ¥ ut värmen bra pÃ¥ bottenvÃ¥ningen o han menade att den skulle göra det.  De glömde frÃ¥ga om värmen pÃ¥ övervÃ¥ningen....

För sent att göra något åt placeringen...jag tror att man borde prova med veckotimern. Idag har man vinklat spjället nedåt och åt höger mot ytterdörren.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2009, 15:31:06 »
Lycka till,

jag tror ni kommer lyckas få det bra med veckotimern, krävs lite trial and error för att få tempen att gå ner lagom tills sovdags pga värmetrögheten i huset men det är bara att prova.

Om jag dyker på någon granne med pump i trappan i helgen ska jag fråga hur de kör så kanske jag kan komma med något annat tipps.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2009, 15:47:27 »
Hej Mats GBG,

Kanon tack så mycket.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2009, 20:44:18 »
Hej

Jag har en trappmonterad maskin liksom väldigt många av mina grannar i samma hustyp. Vi har vår värmepump lite lägre placerad än de flesta, ca 1,30 över golvnivå bottenplan. Innerdelen blåser mellan stegen i trappan. Mina erfarenheter efter 5 år är:

- Ju lägre fläkthastighet och desto högre tempinställning (temp utblåsluft), desto mer värme upp på övervåningen. Och vice versa.

Nu föll det sig så att jag efter 2,5 år tröttnade på att värmekapaciteten var för liten så att vi installerade en maskin till, denna maskin sattes lågt istället för ett element på bottenplan. Trappmaskinen ser till att det blir varmt på ovanvåningen så den körs ofta på lite lägre fläkt så värmen verkligen kommer upp.

Så min rekommendation är: Höj fläkten, rikta utblåset snett så att det blir en U-formad luftrörelse i luftfickan i trappan (in från vänster, ut till höger om du förstår vad jag menar).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2009, 16:37:54 »
Hej igen,

Pratade med en granne idag med sin pump i trappan. Han var fortfarande inte helt nöjd men hade fått till det ganska bra tyckte han med exakt de inställningar som både Rickard och Gano har föreslagit. Sedan fick de vara noga med att stänga badrumsdörren på ovanvåningen för att inte få för mycket "drag i självdraget" och därmed skorstenseffekt upp till ovanvåningen. Låter inte så kul att behöva begränsa ventilationen på det viset....

Tycker det verkar som om ni får köra bästa möjliga inställning och sedan få till det sista lilla med veckotimern.

Bara och prova sig fram.... Lycka till.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2009, 21:08:06 »
Hej!

Jag kommer att rekomendera dom att höja fläkten ett snäpp. Samtidigt har kan de stänga dörren till sovrummet. Men annat sätt är att sätta upp ett draperi högst upp i trappan, öppningen är ju bara en trappbredd bred. Vad tror ni tror ni om draperi?

AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2009, 21:42:45 »
Citera
Vad tror ni tror ni om draperi?

Ja, kanske det. Borde ju kunna testas enkelt genom att spänna upp ett lakan eller filt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt på övervåningen!
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2009, 07:58:11 »
Drapperi tror jag på, det skulle kanske även kunna fungera med att bygga ned en "vägg" från tak och typ 40 cm ned just i öppningen till trappen, det borde kunna få stopp på en inte obetydlig del av luftväxlingen markplan/övervåning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 687
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!