Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lilla coolixen fel  (läst 22403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #15 skrivet: 02 januari 2012, 16:27:52 »
Såna billiga energimätare kan visa stort fel på energi/effekt när man mäter på annat än rent resistiva laster som t.ex. kokplattor och värmeelement. Effektfaktorn räknas inte med korrekt om enbart skenbara strömmen mäts. Finns många trådar om det, bl.a. på www.byggahus.se. Satsa på en pålitlig energimätare som även klarar mäta motorer/pumpar/kompressorer/lysrör etc på ett riktigt sätt. Tyvärr svårt att se på kartongen. Själv går jag på om det står att de har 5W som lägsta mätbara effekt = inte så bra modell, men de modeller som klarar mäta effekter ner till 0,5W eller mindre och visar effektfaktorn i displayen är något att ha.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #16 skrivet: 02 januari 2012, 21:06:01 »
Just den clasolsonmätaren som det länkades till mäter faktiskt riktig hyffsat på knölig ström - någon här i forumet (paxmax?) hade kikat i den och funnit ut att den har en riktig elmätarkrets i sig - elmätare som kan både visa Watt och VA samt kan visa PF (power factor) är goda kandidater till att ha en riktig elmätarkrets i sig - tyvärr så är det väldigt svårt att se det på förpackningen och helst skall man provköra och leta i menyerna och se om både Watt och VA typer upp samt PF (som är mellan 0 och 1) innan köp - det fins många som är designmässigt ser bra ut med stora blanka displayer mm. men som mäter uselt - och så har man den omvända som i nämnda clasolson-mätaren för 99:-...


Om spänningen varierar så mycket som du säger så har du problem med matningen - har du gått runt alla dina säkringar som du har tillträde till och känt om de är varma - bottnarna kan vara helt sönderbrända om det har suttit en dålig dragen säkring och det har stått och joxat med små, små ljusbågar mm. pga. glapp under lång tid - i regel när man upptäcker detta så är säkringarna så varma att man bränner sig på dessa...

saker att ocksÃ¥ kolla är alla eventuella kopplingsdosor  mm. pÃ¥ vägen att dom inte verkar varma - ligger man pÃ¥ strömmar av 10-15 Ampere även under ganska kort tid sÃ¥ är det inge bra om en kopplingsdosa blir varm - en brandrisk kort sagt.

« Senast ändrad: 02 januari 2012, 21:33:44 av xxargs »

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2012, 22:01:29 »
Just den clasolsonmätaren som det länkades till mäter faktiskt riktig hyffsat på knölig ström - någon här i forumet (paxmax?) hade kikat i den och funnit ut att den har en riktig elmätarkrets i sig - elmätare som kan både visa Watt och VA samt kan visa PF (power factor) är goda kandidater till att ha en riktig elmätarkrets i sig - tyvärr så är det väldigt svårt att se det på förpackningen och helst skall man provköra och leta i menyerna och se om både Watt och VA typer upp samt PF (som är mellan 0 och 1) innan köp - det fins många som är designmässigt ser bra ut med stora blanka displayer mm. men som mäter uselt - och så har man den omvända som i nämnda clasolson-mätaren för 99:-...


Om spänningen varierar så mycket som du säger så har du problem med matningen - har du gått runt alla dina säkringar som du har tillträde till och känt om de är varma - bottnarna kan vara helt sönderbrända om det har suttit en dålig dragen säkring och det har stått och joxat med små, små ljusbågar mm. pga. glapp under lång tid - i regel när man upptäcker detta så är säkringarna så varma att man bränner sig på dessa...

saker att ocksÃ¥ kolla är alla eventuella kopplingsdosor  mm. pÃ¥ vägen att dom inte verkar varma - ligger man pÃ¥ strömmar av 10-15 Ampere även under ganska kort tid sÃ¥ är det inge bra om en kopplingsdosa blir varm - en brandrisk kort sagt.

Har inga kopplingsdosor utan tar nu strömmen till pumpen direkt från proppskåpet/elcentralen inne i huset då det sitter ett uttag precis under som då är obelastad .
Har kollat alla proppar i proppskåpet för inkommade ström inga som är varma eller som har gått och mätte även upp faserna och hade 3 faser in med 405 v
problemet är nog hos vattenfall att dom inte kan leverera tillräckligt med effekt i nätet men inge jag vet bara vad jag tror och jag hoppas jag får svar av dom då jag mailat dom för inte skall det vara så att ju mer effekt man tar ut desto lägre volt får man
Just nu har jag 232 v men tar jag å kopplar på en värmare som drar 2kw sjunker spänningen till 218 v och lägger jag på 3 kw sjunker den till 211 v men den varierar från tillfälle till tillfälle man testar å de var väl därför det gick att köra pumpen en 10 min idag då den fick tillräcklig effekt för att starta men sen ca 10 min inn i uppvärmingen så gick spänningen ner å den bröt då kompressorn spänningen föll då till runt 200 -210 om jag minns rätt .
mvh/bjorsa

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2012, 22:07:54 »
Såna billiga energimätare kan visa stort fel på energi/effekt när man mäter på annat än rent resistiva laster som t.ex. kokplattor och värmeelement. Effektfaktorn räknas inte med korrekt om enbart skenbara strömmen mäts. Finns många trådar om det, bl.a. på www.byggahus.se. Satsa på en pålitlig energimätare som även klarar mäta motorer/pumpar/kompressorer/lysrör etc på ett riktigt sätt. Tyvärr svårt att se på kartongen. Själv går jag på om det står att de har 5W som lägsta mätbara effekt = inte så bra modell, men de modeller som klarar mäta effekter ner till 0,5W eller mindre och visar effektfaktorn i displayen är något att ha.
Nu kommer jag inte ihåg vad min kostade då den kptes för många år sedan men är säkert en sån där som man inte kan riktigt lita på men den ger ju en hint om vad som sker i alla fall .
Vart kan man köpa en som är tillförlitlig att mäta kompressorer ?
mvh/bjorsa

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2012, 22:22:54 »
Ok det var bra att veta att den ClasOhlssonmätaren faktiskt är ok. En annan bra modell jag tänker på är Kjell's och kostar 149kr: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058#ProductDetailedInformation Ladda ner och läs manualen under fliken Support så ser man tydligt vad den ska klara.
« Senast ändrad: 02 januari 2012, 22:50:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2012, 13:26:24 »
Är det någon som vet hur lång tid en kompressor skall dra mer effekt under uppstarten ?
Min hinner bara att gå ca 4 sek innan den bryter å då är volt nere på 203 men läste nu av mätaren och den börjar på 926w sen raskt upp till 3570 å då har volten sjunkit ner så pass att den bryter ibland hinner den att nå runt 4500 w men hur lång tid skall uppstarten ta tänkte ifall det är så att min kompressor kärvar ?
mvh/bjorsa

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2012, 14:45:20 »
Det är väl endast nÃ¥gon eller nÃ¥gra hundradels av en sekund.. 

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2012, 14:52:37 »
Testade nu min andra coolix den jag plockade ner i tro att det var fel på den och även den drar upp 4500 w enligt mätaren och på den sjönk spänningen till 192 v sen bröt den och då efter ca 3-5 sek försök .
Att uppstarten blir längre är nog pga spänningsfallet och troligen är det väl inget fel på bägge två coolixar utan felet är den låga effekten på nätet för att bägge två pumparna skulle ha exakt samma fel vore ju lite konstigt men inget e ju omöjligt förutom att få svar av vattenfall då :-)
mvh/bjorsa

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2012, 14:58:01 »
Har du testat att använda en annan fas?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2012, 15:29:19 »
Det är väl endast någon eller några hundradels av en sekund..

Nja, vi har ju egentligen två olika anledningar till den höga startströmmen. Dels den som är "magnetiskt" relaterad, på samma sätt som tillslagsströmstöten för en transformator, och den går nog över på några enstaka perioder av nätspänningen (alltså mindre än 1/10 sekund). Men sedan kommer strömmen att vara uppskattningsvis 2-5 gånger det normala värdet tills kompressormotorn har hunnit accelerera de roterande delarna till normalt varvtal, och det kan nog ta en halv eller en sekund. Längre tid ju lägre nätspänningen är och ju högre mottryck kompressorn ska försöka starta mot.

Det kan nämnas att sådana där startproblem enligt min erfarenhet aldrig uppstår i samband med avfrostning, då fyrvägsventilen har slagit om och utjämnat allt mottryck i systemet innan kompressorn ska starta. Men när en on/off-värmepump har stått stilla några minuter av temperaturregleringsskäl kan det vara svårt att komma igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2012, 17:23:10 »
En gång testade jag hur många watt min COOLIX 3810 drog vid start och en tid därefter.
Mätaren var en sådan här från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240

Förutsättningarna var:
- första start på morgonen efter att ha stått still hela natten
- +6 graders utetemperatur
- trågvärmaren bortkopplad

Värdena avser:
sekunder efter start - effektförbrukning i watt
0 - 309
5 - 517
10 - 608
15 - 646
20 - 716
25 - 724
30 - 724
60 - 769
90 - 837
120 - 924

Per L
« Senast ändrad: 03 januari 2012, 17:28:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 09:44:03 »
Min drar upp till 4500 w men svårt att säga under hur lång tid dels så hinner den aldrig starta då den bryter och gör det nu vid 203 v men när jag tittar på energimätaren så börjar den först på runt 900 sen klättrar den uppåt så när den nått 3500-4500 kanske det gått 1-2 sek och på 3400-4500 kanske 1 sek för att sen bryta .
Nu var vattenfall här igår å mätte men kunde inte hitta felet så dom skall hit idag igen med annan mätutrustning och när jag lägger på en 4200 w på uttaget som sitter vid centralen så sjunker spänningen ner till då när han var här 217 v tidigare 212 v men den sjönk även så längre bort där han mätte så han kunde utesluta att det var fel på våran ledning in i huset i alla fall utan felet ligger längre bort .

En sak som är konstigt är att om jag testar ett gäng element/värmepistol/hårfön inviduellt så har dom sammanlagt en effekt på 6141 w men närjag kopplar in alla på samma uttag så visar energimätaren 4237 w och spänningen sjunker då till 212 från 233 v säkringen håller dock borde man inte få ut dom där 6141 w och att säkringen går har där 10 a och huset har 16 a in
mvh/bjorsa

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 12:43:29 »
Bra att Vattenfall var där och mätte elnätet, då kommer de att ordna så förimpedans, kortslutnings- och jordslutningströmmar osv hamnar inom rimliga värden. Tyvärr kan det väl ta några dagar om det varit stora skador i elnätet och under tiden bör man vara extra försiktig med det elektriska hemma. Använd jordfelsbrytare överallt det är möjligt. Undvik använda långa förlängningsladdar.

När det gäller effekt är det viktigt att komma ihåg att "märkeffekt" som står på apparaten är högsta tillåtna värde och detta får aldrig överskridas. Normalt ligger därför den verkliga förbrukningen lägre, kanske kring 90% av märkeffekten. Sedan sjunker effekten med kvadraten på spänningen, dvs sjunker spänningen med 10% så sjunker effekten nästan 20%. Om du läser 6141W på apparaterna kan den normala effekten alltså vara runt 5500W. Sjunker sedan nätspänningen 10% pga hög förimpedans i elnätet så blir det ca 80% av detta kvar, dvs kring 4400W.

Gamla vanliga porslinssäkringar har sedan, på gott och ont, förmågan att klara stor överlast under många minuter särskilt om de är kalla. Vid stora kortslutnings- och jordslutningsströmmar är de å andra sidan bra på att snabbt lösa ut och skydda resten av elnätet i huset.

Kan vara fel på kompressorerna så motorskydden löser ut. Om det är garanti skulle jag tagit med den ena till butiken och provat där om det inte är för långt att åka dit. Är ju snabbkoppling på dem.
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 13:01:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2012, 15:15:25 »
I dag testade jag med ovan nämnda mätare vad maximala effektförbrukningen var på min COOLIX 3810W vid start.
Det var knappt -5 grader ute och pumpen hade stått still i flera veckor.
Strax efter starten kollade jag och den angav 1370 watt som maxförbrukning. Denna förbrukning består under så kort tid att man inte hinner läsa av den.
Någon sekund eller så efter starten drar den enligt ovan dvs runt 300-350 watt.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2012, 12:21:41 »
I dag testade jag med ovan nämnda mätare vad maximala effektförbrukningen var på min COOLIX 3810W vid start.
Det var knappt -5 grader ute och pumpen hade stått still i flera veckor.
Strax efter starten kollade jag och den angav 1370 watt som maxförbrukning. Denna förbrukning består under så kort tid att man inte hinner läsa av den.
Någon sekund eller så efter starten drar den enligt ovan dvs runt 300-350 watt.

Per L

Ok då måste jag ha fel på bägge mina pumpar då min mätare visar mellan 3500-4500 w som maxeffekt sen stänger den ner då spänningen sjunker till 194 v och min mätare är en äldre clasolson mätare å hittade manualen till den här http://www.ondico.se/files/manuals/20013_IB_SE.pdf

Testar jag vÃ¥ran spänning i huset genom att belasta 16 a 3 fas uttag med en byggcentral som ger 16 a 230 v med 1 hÃ¥rfön och en värmepistol som sammantaget drar 3500 w (uppmätt med energimätare) sÃ¥ sjunker spänningen frÃ¥n 230 v till 207 v och man fÃ¥r ut ca 3000 w konstant och en topp pÃ¥ 3050 w och dÃ¥ vi har 2,5 kvadrat frÃ¥n proppskÃ¥pet till 3 fas uttaget och sen en 2,5 kvadrat till byggcentralen sÃ¥ borde väl man kunna fÃ¥ 230 v och 3500 w utan spänningsfall  ?

Hos mig så sjunker spänningen på 1 sek när jag sätter på pumpen och det kanske går än snabbare men mätaren visar först 230 v sen direkt ner till 207 och sen ner till ca 194 v och sen när jag läser av maxeffekt så är den på mellan 3500 w och 4500 w och om jag förståt rätt så skall ju en kompressor dra betydligt många ggr mer än märkeffekten vid start och att den syns så tydligt på min mätare kanske är att spänningen faller och på så vis förlängs startögonblicket men inge jag vet bara funderingar hur som helst värme har vi i alla fall då vi har pelletsbrännare till pannan så nu eldas det :-)
mvh/bjorsa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!