Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.  (läst 7142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har inte riktigt fått rätt på inställningarna på min panna ännu. Får elda som en galning i braskaminen för att få det varmt och skönt och känner väl att det inte borde behövas så därför tänkte att ni experter kanske kunde hjälpa till?

Bor på ca 90 kvm. Golvvärme på bottenplan och två element på ovanvåningen. Har också en tillbyggnad med ytterligare tre element. Golvvärme är satt högt (?)(26 grader, är det högt?), elementen på max. På morgonen när man stiger upp är det ca 18 grader i huset vilket vi tycker är för kallt. Ute är det -3 grader.

Har pillat runt lite med inställningar och så här är det inställt för tillfället:

På displayen står det: ECOAIR: 49 grader

Inställningar ECOAIR:

Rumsgivare drift: utan
kompressor tillåten
Max effekt Elpanna: 6.0 kW
Temperatur Elpanna: 41 grader
Elp Nedre: Tillåten
temp nedre elp: 45 grader
SHUNT fördröjd: 180min
huvudsäkring: 20A
FRAML TEMP (vid -15 ute) 50 grader
Värme från vid utetemp: 20 grader
Max tillåten framl temp: 72 grader
min tillåten framl temp: FRÅN
Nattsänkning: NEJ

KOMPR (markerad) FLÄKT (markerad)
ELP   0.0  +  0kW

DIAGNOS:
H.GAS 97 grader UTE: -3 grader

FRAML: 38 grader
BÖRVÄRDE: 40 grader

ELPANNA: 49 grader
BÖRVÄRDE: 47 grader

ELP NEDRE: 45 grader
BÖRVÄRDE 45 grader

VÄRMEPUMP: 45 grader
BÖRVÄRDE: 55 grader

LOGG:
KOMPR STARTER SENAST 24h: 13 h 19 min
KOMPR STARTER SENAST 24h: 26 st

Varmvatten i duschen är ok. Det räcker precis till att duscha. Ska man bada så höjer jag tillfälligt.

Verkar det vara nåt fel?
Vad bör jag ändra för att få upp värmen?

Helst av allt skulle jag ju vilja att kompressorn gick dygnet runt och att inte elpannan gick alls. Är det ens möjligt?

Tacksam för all hjälp och idéer, snart är veden slut...


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Höj huskurvan, är det enkla svaret. Höj den 3-4 grader och se vad som händer.
Är det konstant temp på golvvärme oavsett temperatur ute?

Temp nedre elpanna anger vilken temp det ska vara i nedre pannan när det är för kallt för EcoAir, så höj den till 55 eller nåt sånt.

Vad har du ställt in för Min utetemp? Med kurva 50 kommer EcoAir stoppa på för hög VPin redan vid 12-13 minus, och höjer du kurvan till 54 så stoppar den ännu tidigare.

Tillägg: Att kompressorn bara går 13 h per dygn visar att den inte har några som helst problem att producera den värme ni än så länge begär, så alltså kan ni begära mer! Höj huskurvan, öka golvvärmen, så ska du se att det blir varmare.
« Senast ändrad: 03 januari 2016, 15:16:13 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2016, 15:15:23 »
Det som ligger närmast till hands, är väl att öka innetempen lite grand. Alltså höj golvvärmen någon grad och öka framledningen vid "-15 ute" till 55 grader.

Det normala är att öka eller minska värmekurvan tills man är nöjd. De övriga inställningarna ser normala ut.
Nedre pannan kan du sätta till 60 grader, tempen gäller elpatronen och den kan bara gå in om pumpen spärras.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så hemskt mycket för era svar!
Jag höjer golvvärmen till att börja med. Räcker inte det så höjer jag vid "-15 ute" några grader.

Men om kompressorn nu bara går 13h, så tycker man ju att det är onödigt att elpannan värmer tappvattnet. Går detta att komma undan på något sätt?

förresten, Vi förbrukade 1407 kWh tot i december. Är ett hushåll på två vuxna och ett spädbarn. Låter det ok? Det har ju varit väldigt varmt i december i skåne.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2016, 16:29:14 »
Det låter väl bra, jag förbrukade 1600 kWh under dec i blekinge.
Om du vill kan du testa med att sätta övre pannans elpatron till 0 kW, och se hur pumpen klarar sig på egen hand.
Sedan kan du koppla in 1,5 kW till att börja med om det behövs och sedan ytterligare 1,5 kW och så vidare tills du är nöjd.

Jag har min elpatron nollad under sommarhalvåret och sedan kopplar jag in 1,5 kW eller 3,0 kW november - december - januari - februari och sedan brukar jag nolla den i mars igen.
Har man elpatronen lagom lågt ställd när det blir kallt, kan pumpen gå längre utan att stoppas av för hög returtemp. Då tar framledningen vatten från övre pannan och returnerar till undre pannan där pumpen höjer temperaturen någon grad och sedan höjer elpatronen ytterligare någon grad innan vattnet skickas ut. Det gäller att hindra övre pannan att nå sitt börvärde genom att strypa effekten på elpatronen. Det här är till för dom som är intresserade av att leka lite med värmen, det sparar några hundratal kilowatt-timmar under året.

Läs gärna om hur EcoEl EcoAir funkar under CTC luft/vatten, om du vill veta mer.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Men om kompressorn nu bara går 13h, så tycker man ju att det är onödigt att elpannan värmer tappvattnet.
- - -
 Vi förbrukade 1407 kWh tot i december.

Varför tror du att elpatronen går en massa?
Om ni har normal förbrukning av hushållsel så ligger ni på ca 500 kWh/månad. Om kompressorn går 13 tim per dygn så blir det ca 30 kWh per dygn, vilket blir ca 900 på en månad.
900+500=1400

Tillägg: Mitt hus drog knappt 2000 kWh i december
« Senast ändrad: 03 januari 2016, 17:12:47 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era inlägg.

Nu är det lagom varmt i huset. 19 - 19.5 grader!

Har satt elpatronen till 1,5 kW.

En sista fråga bara: Under loggen så står det:

KOMPR SENAST 24h: 24 h 0 min
KOMPR STARTER SENAST 24h: 0 st

Är det ok? Då verkar den ju gå konstant, eller?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ja, det innebär att den går konstant.

Vad har du satt Min Utetemp till?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Menar du min tillåtna framledningstemperatur? Den står på "FRÅN"

Annars har jag satt 52 grader vid -15 och av vid 20 grader.

Hittar ingen inställning som heter precis "min utetemp" så jag hoppas att det var något av detta du menade.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sidan 42 i manualen till EcoZenith i250.

Där hittar du under Inställningar Min Utetemp

"Denna meny innebär inställning av den utomhustemperatur då kompressorn inte längre tillåts vara i drift. När värmepumpen stannat så måste utomhustemperaturen minst vara 2 °C varmare än inställt värde för att ge startsignal. Lägsta utomhustemperatur för start är -18 °C."

Det beror på din huskurva hur långt ner i utetemp som din VP kan gå. Det styrs av VPin. Om du tittar i manualen för EcoAir så finns det ett diagram som heter "Arbetsområde" som visar max VPut som EcoAir teoretiskt kan leverera. EcoAir stannar när VPin är 7 grader under det värde som visas i figuren vid respektive utetemperatur, men samtidigt sjunker ju diffen mellan VPin och VPut, så i realiteten blir det så att när värdet i figuren är exv 57 så stannar EcoAir när VPin är 50, men då är VPut inte 57 utan bara typ 54. Så med huskurva 50 tvivlar jag på att du kan ha lägre värde än -18 eller nåt sånt, och med nya EcoAir är väl standardinställningen ännu kallare?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bifogar bilden på menystrukturen från manualen.

Hittar inte "Min Utetemp" i inställningar på vare sig pannan eller i manualen. Inte heller något om"arbetsområde". Jag har en äldre variant, kan det vara det? Hittar du motsvarande i den bifogade bilden?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det borde definitivt finnas nånstans. Det ska finnas en del med låsta inställningar, kanske där? Fortsätt leta...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2016, 19:30:59 »
min utetemp, ligger under de vanliga inställningarn, typ temp resp effekt på elpatrnerna precis under Inst husparamear, på min V3
« Senast ändrad: 05 januari 2016, 20:01:06 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testade att gå in i inställningarna med kod. Där fanns bara tre ytterligare val.

Värmepump maxtemp: 55 grader
Värmepump min temp: 35 grader
sommardrift: 16 grader

Allt annat syns i bilden på menystrukturen jag bifogade så det verkar som att det ni letar efter inte finns. Har bifogat en bild på pannan.

Vad skulle inställningen jag letar efter ändra?



Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2016, 09:54:50 »
Det står något om kompressor avstängd -10 under diagnos, kan den vara fast inställd på att stänga av vid -10 grader ?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 216
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!