Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.  (läst 7147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Alltså. sämre kvalitet ger högre pris.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2005, 15:41:23 »
Hej pellep,

hur menar du?, skulle IVT och Thermia vara sämre än Nibe? Vad är de sämre på, det vore intressant att få detta belyst så att man så att säga inte hoppar i galen tunna.

/Djordano :-\

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Djordano,

skulle IVT och Thermia vara sämre än Nibe?

Mitt första val var en IVT pump. Den hade i stort sett allt det som jag hade som krav. Sen när jag fick veta priset så ändrade jag mig till Thermia. Jag har två jobbarkompisar som kör med diplomat så jag hade möjlighet att bekanta mig med den pumpen. Diplomatens funktioner var lite av en besvikelse(typ extra VV vid behov), så slutvalet föll på Fightern, som även plånboken var rätt tacksam för.
EviHeat pumpen kom jag mig aldrig för att granska desto noggrannare(förutom varmvattenberedarens storlek), och så var den också ett rätt okänt märke för mig.

Vilken av dessa som är bättre och sämre är nog svårt att säga. Det är nog upp till var och ens krav och känslor tror jag(och om frugan har något krav på färgen ;D) . Kanske Pellep har nån exakt fakta bakom det hela. Min Nibe har varit i drift 9 mån och nu skall kretskortet bytas ut pga något fel med extra VV funktionen :'(.

Varför då prisskillnaden är så stor fick jag aldrig något svar på...

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2005, 20:01:53 »
Hej Mosse och alla andra

Är det någon kunnig på detta forum som kan göra en översiktlig sammanställning/jämförelse mellan funktionerna samt vilka styrparametrar och reglerområden det finns i styrdatorn på de mest frekventa märkena, jag tänker då på Nibe, IVT, Thermia och CTC.

Jag skulle vara jättetacksam för en sådan sammanställning eftersom tillverkarna själva inte skriver så mycket om detta och likaså säljarna/installatörerna inte förklara på ett begripligt sätt.

Jag tror att det finns fler än jag själv som skulle tycka att en sådan jämförelse vore bra.

Hoppas någon plockar upp denna boll, jag har försökt att dela med mig av den kunskap jag har iform av förfrågansunderlag och avtalsförslag.

Tack på förhand

/Djordano

PS. Jag glömde att nämna att detta är ju också en faktor att bedöma när man skall välja värmepump, dvs hur bra och enkelt det är att trimma in den mot de egna driftsförhållandena. DS.
« Senast ändrad: 16 augusti 2005, 20:05:10 av Djordano »

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2005, 21:18:44 »
Jag har sett att det är en hel del som har laddat dokumenten som jag har publicerat, är det ingen som har några synpunkter på dem? Speciellt avtalet vore intressant för egen del att få kommentarer på, då jag snart skall till att beställa vp-anläggning.

/Djordano

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
Vi är stumma i ren beundran... :D
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag är ny här.. och kanske blind?
Var/hur laddar jag ner ditt dokument?
/P.
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag är ny här.. och kanske blind?
Var/hur laddar jag ner ditt dokument?
/P.

Ja, det undrar jag också!

Utloggad Stigge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag är ny här.. och kanske blind?
Var/hur laddar jag ner ditt dokument?
/P.
Jag med ! Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!