Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka L/V mt vedpanna?  (läst 4477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Docka L/V mt vedpanna?
« skrivet: 18 december 2014, 08:20:03 »
Ska koppla in L/V mot vedpannan,tänke bara göra som så.Koppla den i serie mot returen,och min tanke var att då kan man elda utan at koppla ur L/V pumpen då returvattnet aldrig bir så vamt och när elden slocknat går den över på pumpen?Är jag helt ute och cyklar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2014, 23:26:32 »
Hej!
Har du ingen acktank?
Man kan koppla in värmepumpen i serie före shunten till pannan, men du måste ju ha nån styrning till värmepumpen som slår av den när det blir för varmt inne.
En standardlösning är en rumstermostat som styr värmepumpen.

Har du däremot en acktank så är det smidigare att koppla värmepumpen direkt på denna med en termostat som känner av värmen i acktanken som får styra värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2014, 05:52:29 »
Hej och tack för svaret
Nej ingen Acktank,men naturligtvis så finns det en rumstermostat också.Jamen då blir det att koppla in den så vill bara göra en enkel installation.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2014, 22:29:36 »
Stackars LVVP  :'( Hoppas den var billig  tummenupp Har svÃ¥rt att tro att VP mÃ¥r sÃ¥ bra av att inte ha en acktank eller volymtank att jobba mot
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2014, 22:52:12 »
Ska koppla in L/V mot vedpannan,tänke bara göra som så.Koppla den i serie mot returen,och min tanke var att då kan man elda utan at koppla ur L/V pumpen då returvattnet aldrig bir så vamt och när elden slocknat går den över på pumpen?Är jag helt ute och cyklar?

Jag har exakt en sådan lösning......vp styrs av rumstermostat...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2014, 08:37:41 »
Stackars LVVP  :'( Hoppas den var billig  tummenupp Har svÃ¥rt att tro att VP mÃ¥r sÃ¥ bra av att inte ha en acktank eller volymtank att jobba mot
Det finns väl massor med installationer som går direkt mot rad systemet som går ok fast visst blir det bättre med en tank både för vp och vedpannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2014, 13:53:29 »
Jag har kopplat in min jordvärmepump i serie med ved/pelletspannan vilket har fungerat hur bra som helst.
Har dragit returvattnet in till pumpen och vattnet ut från pumpen leder jag in i botten på pannan (vilket gör att pannan fungerar som volymförstorare i systemet)

Efter värmepumpsinstallation har jag dock blivit så bekväm att jag aldrig eldar i pannan längre, utan endast myseldar i vår braskamin för att det är roligt :)
(ekonomiskt sätt torde det vara bättre att sälja veden och enbart låta pumpen gå, dock inte lika mysigt)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2014, 18:06:31 »
Jag har också blivit bekväm, men vedpannan är bra när man vill bli av med hushållssopor...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #8 skrivet: 26 december 2014, 05:52:31 »
Jag hoppas att du skojar? Man eldar inte hushållssopor i en vedpanna, då den helt saknar någon form av rökgasrening vilket gör att du släpper ut en massa dioxiner och andra otrevligheter alldeles utanför farstukvisten på dit hus.
Bryr du dig inte om din och dina medmänniskors hälsa så kanske du bryr dig om att det även produceras en massa saltsyra i rökgaserna vid avfallsförbränning vilket inte din panna och skorsten mår särskilt bra av...
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2014, 12:55:56 »
Tror inte rocas menar hushÃ¥llssopor som batterier och hÃ¥rdplast  :) Eldar nog som jag, kartonger, reklam och julklappspapper i pannan  tOOmten
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Docka L/V mt vedpanna?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2014, 13:11:05 »
Tror inte rocas menar hushÃ¥llssopor som batterier och hÃ¥rdplast  :) Eldar nog som jag, kartonger, reklam och julklappspapper i pannan  tOOmten

....och bananskal....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!