Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Man blir ju inte klok pÃ¥ vad som gäller  (läst 16516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2015, 19:47:11 »
Med payofftid så menar jag självklart att anläggningen har betalt sig själv då.
T.ex. helt olika hur man räknar när man köper bil.
Att köpa värmepump istället för vedpanna eller flispanna är att köpa sig komfort och ledigt, och till på köpet spara pengar.

Jag har gjort en kalkyl som skulle kunna indikera vad en ny värmepump för mig skulle kunna kosta och spara.
Har räknat med ett 15 års lån, 3% ränta, och 130 000 kr i kostnad efter ROT.
Livslängd 15 år.
Reslutat:
Payoff-tid 5 år, total besparing 390 000 kr
Vinst efter att man räknat av alla kostnader för lånet, ca 260 000 kr.
(Jämför med direktverkande el)
Nedanstående kalkyl räknad med elpris 1.10 kr.
Om elpriset är 90 öre istället blir vinsten ca 190 000 kr.

Kostnaden för elen är knappast 1,1 tyvärr, snarare 1,6-1,8. Glöm inte att det är inte bara är bolaget du köper el av som vill ha pengar. Även den som äger sladden skickar fakturor som baseras på förbrukningen. Och sen är det s.k. fasta avgifter på fakturorna som man måste ta med också och slå ut över dom kw som man köper under året.

Om man inte tar med alla kostnader är det väldigt lätt att få allting att se bra ut, och även att få allting att bli väldigt fel i slutändan.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2015, 19:54:35 »
En VP kostar ca 50 000:- att köpa och byta vedpanna kostar nog ungefär lika som att byta VP.
Och man ska inte räkna med längre livslängd på en vedpanna än 25 år, visst kan dom hålla längre eller kortare tid precis som en VP.
Den initiala kostnaden skiljer inte så mycket en panna ska ha ett vedförråd, skorsten och en VP ett borrhål.
Vedeldare måste betala några tusenlappar till sotaren varje år.
Jag eldade tidigare med ved ca 25 m2 låt säga att jag betalade ca 7500:- för hela årsbehovet. men då måste jag lägga rätt många timmar på att hantera veden.
bortser man från mina kostnader för såg mm.mm så kostar mig "värmen" med ved minst (sotare+ved) ca 10 000:-. Min kostnad för elen till VP ligger på ca 8-9 000:-
då har jag INTE räknat med min egen arbetsinsats å den är svår att prissätta, men ska du leja in mig kostar jag ca 400:-/timme + moms och vedhanteringen tar mellan 40 och 60 timmar plus den tid jag får lägga på bära och aska ur samt städa allt skräp.
Jag eldade tidigare med ved och skulle inte komma på tanken att återgå till det. Det kostade mig mer att elda med ved samt tog många timmar av tråkigt arbete att ålla huset varmt. Och skulle man åka bort var det ren elvärme som gällde i en eller en par veckor.

Att elda med ved är inget alternativ för mig, har gjort det tillräckligt i livet, som jag skrev tidigare så betalar man för bekvämlighet också, det är jag medveten om och gör det gärna.

Kostnaden för en vp är enligt all installatörer jag pratat med bra mycket mer än 50kkr. Själva vp kanske kostar det om man köper från en firma som säljer maskin utan installation. Men sen ska den installeras också, och beroende på hur duktig man vill vara på att följa lagar så får man inte göra det själv om man inte har riktig utbildning i dom olika momenten.

En vedpanna (eller vilken panna som helst för den delen) får du lätt installerad för bra mycket billigare än dom priserna dom ger mig för vpinstallation (utbyte efter t.ex. 20 år, räknar inte med nytt borrhål då)

Kostnad för den initiala installationen säger jag inget om självklart kostar det att borra, om du vill jämföra den mot kostnad för att bygga skorsten, vedförråd osv (vilket ändå redan finns i dom flesta hus där någon form av panna är aktuellt) Det är utbytte av vp detta handlar om.

45kkr för en vp och 5kkr för installation klagar jag inte på. Men runt 75kkr för hela kalaset, och framförallt det faktum att dom inte kan informera om att man måste punga ut med så mycket efter bara 20 år, DET är felet. Man kan dessutom räkna med att om 20 år så räcker inte 75kkr, då har allting höjts ännumer och kvalitén har blivit ännu sämre.


Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2015, 19:59:24 »
Tillbaka till ursprungsfrågan igen, dvs hur länge en vp håller innan man måste byta ut den, eller reparera "för mycket".

Har någon här sett några riktig uppgifter från en tillverkare som vågar säga hur länge deras saker håller? Eller ännu hellre om någon har sett någon statistik på hur länge pumpar i verkligheten håller tills husägaren väljer att byta ut den?

Är det 20 år som gäller, som vi skrivit här, eller är det någon annan siffra som är mer trovärdig?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2015, 20:06:40 »
Att elda med ved är inget alternativ för mig, har gjort det tillräckligt i livet, som jag skrev tidigare så betalar man för bekvämlighet också, det är jag medveten om och gör det gärna.

Kostnaden för en vp är enligt all installatörer jag pratat med bra mycket mer än 50kkr. Själva vp kanske kostar det om man köper från en firma som säljer maskin utan installation. Men sen ska den installeras också, och beroende på hur duktig man vill vara på att följa lagar så får man inte göra det själv om man inte har riktig utbildning i dom olika momenten.

En vedpanna (eller vilken panna som helst för den delen) får du lätt installerad för bra mycket billigare än dom priserna dom ger mig för vpinstallation (utbyte efter t.ex. 20 år, räknar inte med nytt borrhål då)

Kostnad för den initiala installationen säger jag inget om självklart kostar det att borra, om du vill jämföra den mot kostnad för att bygga skorsten, vedförråd osv (vilket ändå redan finns i dom flesta hus där någon form av panna är aktuellt) Det är utbytte av vp detta handlar om.

45kkr för en vp och 5kkr för installation klagar jag inte på. Men runt 75kkr för hela kalaset, och framförallt det faktum att dom inte kan informera om att man måste punga ut med så mycket efter bara 20 år, DET är felet. Man kan dessutom räkna med att om 20 år så räcker inte 75kkr, då har allting höjts ännumer och kvalitén har blivit ännu sämre.



Varför fÃ¥r man inte installera vp själv  ? Jag har gjort det utom elen och jag bröt inte mot nÃ¥n regel vad jag vet. HÃ¥ller med om att en vedpanna av bra kvalitet troligtvis hÃ¥ller längre än en vp med dÃ¥ fÃ¥r man räkna med att byta keramik för den hÃ¥ller inte 20 Ã¥r och väldigt mÃ¥nga vedpannor är av dÃ¥lig kvalitet sÃ¥ där kan man inte räkna med 20 Ã¥rs livlängd. Men det spelar ju mindre roll hur bra vedpannor är eftersom vi är för lata för att elda och dÃ¥ är det inget alternativ. Jag tycker faktiskt 20 Ã¥r är rätt lÃ¥ng tid hur länge hÃ¥ller tex en elpanna/oljepanna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2015, 20:22:25 »
Men sen ska den installeras också, och beroende på hur duktig man vill vara på att följa lagar så får man inte göra det själv om man inte har riktig utbildning i dom olika momenten.
Visst kan och får man installera själv, det har jag gjort.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2015, 20:23:57 »
Varför fÃ¥r man inte installera vp själv  ? Jag har gjort det utom elen och jag bröt inte mot nÃ¥n regel vad jag vet. HÃ¥ller med om att en vedpanna av bra kvalitet troligtvis hÃ¥ller längre än en vp med dÃ¥ fÃ¥r man räkna med att byta keramik för den hÃ¥ller inte 20 Ã¥r och väldigt mÃ¥nga vedpannor är av dÃ¥lig kvalitet sÃ¥ där kan man inte räkna med 20 Ã¥rs livlängd. Men det spelar ju mindre roll hur bra vedpannor är eftersom vi är för lata för att elda och dÃ¥ är det inget alternativ. Jag tycker faktiskt 20 Ã¥r är rätt lÃ¥ng tid hur länge hÃ¥ller tex en elpanna/oljepanna ?

hmm, det kanske inte gällde mark/berg -värmepumpar. Men luft/luft och luft/vatten får man inte pilla med pga köldmediet, jag blandade kanske ihop det lite.
För att fylla på glykolblandningen i slangen så behöver man någon maskin för tryckets skull väll? Den lär man hyra. Men jag inser att det är bra mycket billigare än 25kkr


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2015, 20:32:19 »
Annars kan man köpa en http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731071/

För att använda att pumpa in vätskan i collectorslangen menar du?
Är det inte svårare än så + att ansluta rör till element och vv in och ut så blir det svårt att förstå varför installatören ska ha ca 25kkr för att installera den.
Vad kostar vätskan? Man köper koncentrerad glykol och späder ut med vatten va? Borde inte vara så dyrt?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2015, 20:40:38 »
Spriten finns ju redan i borran så det går inte åt många liter vid vp byte 10 liter sprit + 20 liter vatten lär räcka bra så har man lite marginal vid rundpumpningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2015, 20:43:00 »
Spriten finns ju redan i borran så det går inte åt många liter vid vp byte 10 liter sprit + 20 liter vatten lär räcka bra så har man lite marginal vid rundpumpningen.

Tackar.
Det är bl.a. sånthär som visar varför forum är bra. Så man inte är i händerna på firmorna som vill roffa åt sig massa pengar i onödan :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2015, 20:43:39 »
Kostnaden för elen är knappast 1,1 tyvärr, snarare 1,6-1,8.
Min rörliga kostnad för elen har i snitt under de tre senaste åren varit 1 kr/kWh. De fasta kostnaderna saknar intresse, el i huset vill man ju ändå ha och jag har lägsta anslutningseffekt det går att ha i en villa, 16A.

Tillbaka till ursprungsfrågan igen, dvs hur länge en vp håller innan man måste byta ut den, eller reparera "för mycket".
Här pÃ¥ forumet har det förekommit inlägg frÃ¥n ägare av värmepumpar som har gÃ¥tt sedan 80-talet. Sen kan man ha otur och fÃ¥ en som totalhavererar dagen efter det att garantin har gÃ¥tt ut. MotfrÃ¥ga: Hur mÃ¥nga Ã¥r till planerar du leva? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2015, 20:46:50 »
Min rörliga kostnad för elen har i snitt under de tre senaste åren varit 1 kr/kWh. De fasta kostnaderna saknar intresse, el i huset vill man ju ändå ha och jag har lägsta anslutningseffekt det går att ha i en villa, 16A.
Här på forumet har det förekommit inlägg från ägare av värmepumpar som har gått sedan 80-talet. Sen kan man ha otur och få en som totalhavererar dagen efter det att garantin har gått ut. Motfråga: Hur många år till planerar du leva?

Även om du har vissa fasta kostnader för övriga elförbrukare i huset så betalar du avgifter till nätägaren som baseras på hur många kw du förbrukar, det måste du räkna in i pumpkostnaden om du vill räkna rätt. Sen om du skippar faktureringsavgift och andra fasta kostnader som inte baseras på förbrukning är av mindre vikt.

Ang livet så lär det bli 1-2 byten av vp.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2015, 20:48:29 »
Annars kan man köpa en http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731071/

Klockren, en sådan skall jag beställa omgående ifall man får nåt strul med KB tummenupp

Till TS, min första värmepump höll i 15 Ã¥r och gick helt utan problem tills det blev problem med freonläckage.  FÃ¥r ofta känslan att det är lite lotteri , en del gÃ¥r länge, en del fÃ¥r problem efter nÃ¥t /nÃ¥gra Ã¥r. Kanske har fel , men efter att följt detta forum i mÃ¥nga Ã¥r tycker jag att tex kompressor ras verkar ha minskat.   

Man fÃ¥r väl även räkna med att en framtida vp kommer garanterat ha bättre verkningsgrad jft dagens.  Min Ã¥rsförbrukning sjönk c 1500-2000kWh efter bytet för 5 Ã¥r sedan, dels i kombination med fönsterbyten där jag beräknar vp besparing till 6-700kWh, resten i form av bättre verkningsgrad. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2015, 21:10:52 »
Tillbaka till ursprungsfrågan igen, dvs hur länge en vp håller innan man måste byta ut den, eller reparera "för mycket".

Har någon här sett några riktig uppgifter från en tillverkare som vågar säga hur länge deras saker håller? Eller ännu hellre om någon har sett någon statistik på hur länge pumpar i verkligheten håller tills husägaren väljer att byta ut den?

Är det 20 år som gäller, som vi skrivit här, eller är det någon annan siffra som är mer trovärdig?

Jag skulle nog vilja säga att det till största delen är slumpen som avgör om en bergvärmepump håller i 10 år eller 40 år. Den som är händig och beredd att fixa en del småfel själv (t ex kärvande växelventil, byta en och annan cirkulationspump, fixa till små el- och elektronikfel som t ex elektrolytkondensatorer, tempgivare, kontaktorer) har nog inga problem att hålla sin anläggning igång så länge han lever. Men den som måste anlita en avlönad hantverkare för vartenda litet bekymmer och kanske inte ens vill befatta sig med att trimma in värmekurvor mm själv, kanske gör en bättre affär om han byter ut sin värmepump då och då.

Sen finns det ju också många fall där man av andra skäl måste byta värmepump i förtid. T ex om man bygger ut huset, om familjesituationen ändras och kräver mer duschvarmvatten, om det blir problem med borrhålet eller problem med någon myndighet eller grannar gör att man måste ändra på saker. Till sist får man ju inte glömma att läget på energimarknaden, myndighetssubventioner mm kan fälla det sista avgörandet ibland. I ett läge där hantverkstjänster är billiga och elen dyr kanske det är mer intressant att byta värmepump i förtid än när det är tvärt om.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2015, 21:39:49 »
Jag har varit konstruktör i 25 Ã¥r och det skulle förvÃ¥na mig mycket om man har ett mÃ¥l pÃ¥ livslängd mer än 10 Ã¥r för värmepumpar. Har man tur gÃ¥r dom längre, men ibland otur? Byta en billig del och köra 10 Ã¥r till är absolut inget man vill. 
De som gör för bra saker fÃ¥r aldrig sälja nytt.  Storebro svarvar och Ã…kerman grävmaskiner gjorde saker med väldig lÃ¥ng livslängd och gick med tiden i konkurs, när marknaden var mättad. De stora värmepumpstillverkare har garanterat inte tänkt göra den tabben, vilket jag tror en del där ute redan noterat.
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!