0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur många m2 av dina 240m2 är det golv värmen täcker ?
Du har 10 kW värmepump, man brukar säga minst 25 liter/kW så då är 300 liter bästa valet.
För att kunna räkna mer exakt på hur du gör bäst så behöver vi veta deltaT över golvvärmen, och flöde/deltaT över radiatorkretsen.
Vad händer egentligen i förslaget med separat cirk.pump för raddarna om termostaterna stryper på dem alla samtidigt, känner cirk.pumpen av det och stannar eller kommer den "gå varm" eller liknande?
OM du kan tänka dig att (som jag) köra helt termostatlöst så kan man lika gärna koppla som du föreslår, om man kan få till flödet så att det stämmer överens med det av tillverkaren rekommenderade totala flödet över värmeväxlaren, ca 800 liter/timme.Har du någon aning om flödet över radiatorerna?För att kunna räkna mer exakt på hur du gör bäst så behöver vi veta deltaT över golvvärmen, och flöde/deltaT över radiatorkretsen.
kopplar du den som arbetstank tappar man ingen ekonomi ,vi tillverkar samma temp efter vad DUC (värmepumpens regler dator) räknat fram .det som händer är attdet tar lite längre tid till nästa start , tillverkad temp lagras i tanken och fördelas på övriga ytor , finns ingen nackdel med det du kommer ha ca 275 liter i timmen i det man kallar för primärkrets till golvvärmeshunten .så ditt dimensionerande flöde är 487 liter i timmen koppla med en Tank och som arbetstank . Med vänlig hälsning cocacola
Det blev inkoppling med ny 300 liters arbetstank och med en extra separat cirk.pump för radiatorerna. I sammanhanget kändes det som den mest trygga lösningen då jag inte vill behöva ändra installation under kommande 15 år, och det är dyrt att anlita rörisar så lika bra att köra på det mest flexibla direkt. Lägger ut pris och artikelnr om någon annan har liknande planer.Köpte en Nibe UKV 300 Utjämningstank för 8500kr, rsk 6861942 samt 2 st cirk.pumpar Wilo Stratos Pico 25/1-6 -130 á 2625kr, rsk 5761398. Hade kunnat ta en storlek mindre för raddarna men den cirk.pumpen var bara 200kr billigare så kändes bättre att ha likadana om ngn går sönder.Egentligen ville jag istället för Nibe ha en Boröpannan Ackumulatortank TIP-320L/A, rsk 6137055 eller en Bosch Ackumulatortank STH 300l, rsk 687541. Båda skulle bara kosta runt 5000kr. Bosch var mest intressant då den har anslutningarna ovanpå tanken istället för på sidan som på Nibes och Borös (vilket tar plats runt om) . Men bara Nibe fanns på lager och rörisen hade bara tid nu eller först i slutet av januari, så blev att bita i det sura äpplet.Förutom förändring till arbetstank så har jag även bestämt mig för att ansluta ett vattenbatteri till kommande FTX-aggregatet som körs direkt på köldbäraren från borrhållet, sk frikyla. På sommaren kyler den inluften och på vintern skall den gå in och värma när uteluften är för kall och förvärmning behövs. I vanliga fall går ju en eftervärmare med elslingor in men detta vill jag undvika. Skulle dessutom kunna ha ett vattenbatteri som eftervärmare som körs på radiatorslingan men vet inte om jag kan motivera kostnaden. Tror tyvärr att vi inte har råd med det perfekta systemet - även om det är lockande... Så här blev systemdesignen till slut. Stort tack för all återkoppling ni gett!
Borde inte cirkpumpen för radiatorerna sitta innan förgreningen radiatorer/golvvärme för att säkerställa adekvat tryck in mot shunten?
Hur har du kommit fram till 275 liter till golvvärmen? (Tycker det låter extremt lite flöde)Förutsätter inte det att man vet skillnaden mellan behovet av framledningstemp vid DUT till både golvvärme och radiatorer, samt vilken deltaT man räknat med över golvvärmen vid DUT?Om man räknar med 55/45 till radiatorerna och 45/38 till golvvärmen vid DUT så borde det väl inte behöva shuntas bort mer än ca 30% av flödet (1200 X 0.7 = 840 l/h)
Hej!Om du helt vill stoppa interna värmebärarpumpen på en Thermia så måste det kopplas om rent elektriskt.Enkast är ett relä som bryter manöverspänningen till värmebärarpumpen som styrs av kompressorn eller köldbärarpumpen.
Hade idag kontakt med Thermia-supporten. De säger att jag skall flytta ut den interna framledningsgivaren och sätta på framledningen efter tanken. Interna CPn kommer gå på lägstavärdet, testar att sätta tillbaka på 30%.Verkar väl rimligt, eller vad tycker ni?
Liten fråga som jag vill testa och se om kan lösas innan min röris kommer i morgon bitti. Värmesystemet har varit urkopplat sedan igår morse men idag blev inkoppling av arbetstanken mot VP samt radiatorkretsen helt klara. Ikväll kopplades även elen till cirk.pumparna in. VP har under kvällen också jobbat upp tempen på varmvatten och arbetstanken. Jag har ca 1 bar i expansionskärlet.När jag försöker få igång radiatorkretsen genom att starta cirk.pumpen samt lufta arbetstanken samt radiatorerna så verkar jag inte få ur luft som är över pumpen. Efter att ha testat att kort stänga framledningen vid fördelaren och efter ca 10 sek sätta på och repetera detta flera gånger samt lufta själva pumpen så lyckas jag ändå inte. Till slut stängde pumpen av sig och varnade för torrkörning pga luft. Några tips?
De svarade följande "Buffertank är enbart för att man använder sig av en extern laddning så som pellets, kamin, olja eller annan typ av laddning av värme så man kan kontrollera värmen i tanken."