Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor utan fläkt?  (läst 25080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #15 skrivet: 03 december 2010, 10:42:27 »

Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...

Vad tror du om en sån här?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #16 skrivet: 03 december 2010, 11:20:49 »

Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...

Vad tror du om en sån här?


Nej.

Problemet är att det är moderna 4-tråds fläktar. varvtalsregleringselektroniken sitter i fläkten, för att reglera varvtalet skall man skicka in en 25kHz fyrkantsvåg på en kabel där pulsbreddsförhållandet bestämmer hastigheten.

Fläkten har en skyddsfunktion som gör att avsaknaden av denna hastighetsstyrsignal gör att fläkten går på full fart, vilket jag har utnyttjat...

Försöker man reglera hastigheten genom att sänka spänningen så kommer elektroniken att försöka hålla varvtalet uppe tills man kommer till en nivå då den helt enkelt stänger av (En liten hastighetsreglering kan man få till i intervallet 7,5-9V, men eftersom elektroniken försöker hålla uppe varvtalet så drar den potentiellt sett mer ström med minskad spänning och det kanske kan skada nånting i längden).

http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #17 skrivet: 03 december 2010, 11:39:21 »

Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...

Vad tror du om en sån här?


Nej.

Problemet är att det är moderna 4-tråds fläktar. varvtalsregleringselektroniken sitter i fläkten, för att reglera varvtalet skall man skicka in en 25kHz fyrkantsvåg på en kabel där pulsbreddsförhållandet bestämmer hastigheten.

Fläkten har en skyddsfunktion som gör att avsaknaden av denna hastighetsstyrsignal gör att fläkten går på full fart, vilket jag har utnyttjat...

Försöker man reglera hastigheten genom att sänka spänningen så kommer elektroniken att försöka hålla varvtalet uppe tills man kommer till en nivå då den helt enkelt stänger av (En liten hastighetsreglering kan man få till i intervallet 7,5-9V, men eftersom elektroniken försöker hålla uppe varvtalet så drar den potentiellt sett mer ström med minskad spänning och det kanske kan skada nånting i längden).

http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pdf

Dimmern jag länkade till är ju en pulsmodulator. Kanske inte rätt frekvens för att använda PWM-tråden, men motorn borde reagera? Spänningen förblir ju densamma.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #18 skrivet: 03 december 2010, 11:51:33 »
Jo, iofs... Många PWM-nätaggregat har ju en glättning på utgången för att utsignalen skall bli en någorlunda fin likspänning som varierar med pulsbredden, men det du länkade till är kanske simplare än så eftersom den är avsedd att kopplas till dioder.
Dessutom bukar dom flesta (vad jag har förstått) ligga på en frekvens på drygt 20kHz för att man inte skall uppfatta störande ljud ifrån dom.

Det kan vara värt att prova... Å andra sidan är det inte så svårt att slänga ihop en oscillator med en 555'a. Då kan man ju desutom styra pulsbredden med en termistor...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #19 skrivet: 05 december 2010, 05:40:34 »
Det kan vara värt att prova... Å andra sidan är det inte så svårt att slänga ihop en oscillator med en 555'a. Då kan man ju desutom styra pulsbredden med en termistor...

Pretty please med socker pÃ¥, släng ihop tvÃ¥!  studs

Har du kvar fläktarna i drift? Har du nåt mer att säga om effekthöjningen? Ljudnivån? Kalla golvet?
Jag har ett underdimensionerat C22 3000x300 element som jag mÃ¥ste antingen befläkta eller byta ut mot ngt klumpigare (C33). Vi (hon) har svÃ¥rt att bestämma oss för vilken väg jag ska vandra.  :-\
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #20 skrivet: 05 december 2010, 09:56:39 »
Det kan vara värt att prova... Å andra sidan är det inte så svårt att slänga ihop en oscillator med en 555'a. Då kan man ju desutom styra pulsbredden med en termistor...

Pretty please med socker pÃ¥, släng ihop tvÃ¥!  studs

Har du kvar fläktarna i drift? Har du nåt mer att säga om effekthöjningen? Ljudnivån? Kalla golvet?
Jag har ett underdimensionerat C22 3000x300 element som jag mÃ¥ste antingen befläkta eller byta ut mot ngt klumpigare (C33). Vi (hon) har svÃ¥rt att bestämma oss för vilken väg jag ska vandra.  :-\

Jo fläktarna jobbar på. Visst brusar det lite, men jag har sänkt framledningen till hela huset ca 2 grader vid -15, så jag är nöjd. Med lite temperaturberoende varvtalsstyrning kommer det att bli ännu bättre.
Vi har haft ett par dar med varmare väder (bara 8-10 minusgrader) då har jag ställt ner matningsspänningen till 9V, och det blir en markant ljudskillnad. Jag har dock inte kollat hur det påverkar värmeeffekten.
Enligt mina mätningar så blir delta-T ganska precis dubbelt så stor med fläktarna igång på max, så jag antar att radiatorns uteffekt fördubblas.

Edit: Det kalla golvet 'löste' jag genom att stänga en ventil bakom kyl/frys. Jag får öppna den till våren...
« Senast ändrad: 05 december 2010, 10:00:06 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #21 skrivet: 18 december 2010, 13:25:01 »
Du har inte testat att vända luftflödet över huvud taget? Vore intressant att höra vad som förändras i mätningarna isf. och hur. Även om du upplever värmekomforten annorlunda vore intressant.

Kanske halva flödet uppåt, och halva nedåt? En avgränsning måste vara enkel att utföra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #22 skrivet: 18 december 2010, 13:56:52 »
Du har inte testat att vända luftflödet över huvud taget? Vore intressant att höra vad som förändras i mätningarna isf. och hur. Även om du upplever värmekomforten annorlunda vore intressant.

Kanske halva flödet uppåt, och halva nedåt? En avgränsning måste vara enkel att utföra.

Nej, men det skall bli runt 20 minus igen till veckan. DÃ¥ kan jag experimentera lite.  *vinkar*
« Senast ändrad: 18 december 2010, 13:58:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #23 skrivet: 18 december 2010, 14:03:07 »
Skall bli spännande att följa Thumbsup

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #24 skrivet: 17 augusti 2011, 21:02:11 »
Hej hej.
Hur går det med fläktarna. Ändringar innan vinter?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #25 skrivet: 17 augusti 2011, 21:38:01 »
Inget hittills... Just nu ligger dom nerpackade i väntan på säsongen. Med lite tur snor jag ihop en temperaturstyrd pulsbreddsmodulator...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #26 skrivet: 17 augusti 2011, 23:07:33 »
Tror du inte att du blir tvungen att strypa alla andra raddar pga just den med fläktarna ska ha för hög verkningsgrad?
Fast å andra sidan ökar pumpens COP om du minskar värmeuttaget? Eller?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #27 skrivet: 18 augusti 2011, 06:47:55 »
Den sitter sist på ena slingan, så det är inget stort problem att tempen ändras på just den radden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #28 skrivet: 20 augusti 2011, 17:36:42 »
Har själv provat med en typ paxfläkt i källaren som blåser underifrån, funkar också rätt bra att få ut mer värme med.
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 17:40:03 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Fläktkonvektor utan fläkt?
« Svar #29 skrivet: 29 november 2011, 12:56:08 »
Läste denna lite halvdöda tråd - jag installerade en "Elementfläkten" för något år sedan. Läste då på lite för jag undrade varför de vill ha fläktarna under elementet. Slutsatsen som jag kan verifiera är att golven blir varmare om man fäster fläktarna under radiatorn och blåser upp golvets kalla luft via radiatorn. Dessutom blir värmeväxlingen effektivare då golvets kalla luft ger en bättre värmeväxling mot radiatorn.
Tänkte bygga en egen variant mot ett konvektorelement i garaget. Har någon koll på några effektiva billiga fläktar? Om de finns i 230V så är det extra bra.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!