Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n frÃ¥nluftsvärmepump till Fjärrvärmeväxlare  (läst 4449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hej

Jag har en IVT 633 frånluftsvärmepump.
Problemet är att den producerar på tok för lite värmetappvatten för vår familj. Varmvattnet räcker för 20 minuters duschande. Inte mycket för en familj på 4 pers. Det är nog inget fel på den utan den har bara 145L tank och det verkar gå åt. Jag värdesätter varmt tappvatten mer än ekonomin i en frånluftsvärmepump och undrar därför hur man kan ändra detta.
Huset värms upp via fjärrvärme.

Alt 1: Är det möjligt att konvertera IVT 633 till att använda fjärrvärme när den eget tappvatten är slut? (istället för elpatron)

Alt 2: Kan man sälja sin IVT 633 och byta den till en fjärrvärmeväxlare?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Först: Alt 0: Felsöka och kolla nuvarande värmepump ordentligt så den fungerar som det ska.

Och så kan man tänka sig Alt 3: Koppla en elvattenberedare i serie efter värmepumpen inställd på en lämplig temperatur så den oftast inte gör så mycket i vanliga fall men toppar upp temperaturen när det behövs (== när varmvattnet börjar ta slut).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Alt 0

Flertalet hus här i området har exakt samma problem. Installatörerna har varit och felsökt och det är inget fel på IVT'n i sig. Den är helt enkelt inte dimensionerad efter tappvattenåtgången.


Alt 3: Låter helt klart intressant. Dock får man offra ganska mycket utrymme om man ska ha en extra beredare.
Är det något man kan göra själv? För det låter relativt enkelt.

Önskar fortfarande svar på
Alt1
Alt2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Vad jag kan se så går det inte att konvertera IVT 633 till att värma varmvattnet med fjärrvärme på ett enkelt sätt.
Jag tror inte heller grejerna är sÃ¥ lättsÃ¥lda pÃ¥ blocket.  :'(

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hmm okej det var trist.

Alternativ 3 då.
Hur pass svårt är det att seriekoppla en extra varmvattenberedare?
Och vad är det för automatik som gör att beredare nummer 2 vet att varmvattnet i beredare 1 håller på att ta slut?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Inget svårt alls, man kör in varmvattnet från IVT633 in i kallvattenanslutningen på el-VVB:n.
El-VVB:n bör ha en fungerande blandningsventil, som då ställer in hur mycket varmvatten som kommer direkt från IVT633 respektive el-VVB.
När det kommer kallt vatten från IVT633 så kommer blandningsventilen justera så att den tar vattnet från el-VVB:n istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte från frånluftsvärmepump till Fjärrvärmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 04 september 2013, 07:47:07 »
Inget svårt alls, man kör in varmvattnet från IVT633 in i kallvattenanslutningen på el-VVB:n.
El-VVB:n bör ha en fungerande blandningsventil, som då ställer in hur mycket varmvatten som kommer direkt från IVT633 respektive el-VVB.

Tyvärr tror jag inte det finns någon blandningsventil som fungerer så.

Blandningsventilen kommer att ta allt sitt varmvatten från elberedaren och när den känner att det blir för varmt kommer den att försöka kyla med varmt vatten från IVT633.
Har man otur kan man alltså få ut mycket varmare vatten i kranarna än de 55°C som blandningsventilen har som maxtemperatur med risk för skållning som följd.

För att bibehålla den säkerheten som blandningsventilen är satt att sköta får man bygga om en smula så att blandningsventilen matas med kallvatten samtidigt som man matar elberedaren med varmvatten från IVT633.
har beskrivit detta i en annan tråd som jag skall försöka hitta.


Här är den gammla posten jag skrivit om ämnet (hela tråden kan vara för övrigt vara intressant att läsa)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43097.msg425540#msg425540

öppna PDF dokumentet
« Senast ändrad: 04 september 2013, 12:48:04 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu har jag ju kopplat på detta viset så jag vet hur det funkar.
Blandningsventilen tar i princip allt vatten från "kalla" sidan, dvs IVT 633 så länge som det kommer varmvatten därifrån.
När varmvattnet från IVT 633 börjar tryta så blandar den in mer vatten från el-VVB.
Men du har rätt i att det inte går att få ut kallare vatten än vad man får ut från IVT 633.
Men vattnet från IVT 633 skållar man sig inte på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byte från frånluftsvärmepump till Fjärrvärmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 05 september 2013, 07:23:48 »
Det stämmer att funktionen blir som du säger

Men vattnet från IVT 633 skållar man sig inte på.
Är du säker på det?

Betänk att man kan få en tredjegradens brännskada och vid en varmvattentemperatur på
65°C tar det ca 1 sek
57°C tar det ca 5-10sek
52°C tar det ca 90sek (1,5min)
50°C tar det ca 300sek (eller 5min)

bara så man vet vilka risker som finns innan man kopplar varmvatten till kallvattenintaget på blandningsventilen

Temperarturer och tider hämtade från sida 8 i följande dokument
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf

Kopplar man däremot som jag gjort blir funktionen den samma fast man skjuter in det (förvärmda)varma vattnet i beredaren istället
Elberedaren kommer inte att starta så länge den matas med varmt vatten och samtidigt bygger man inte in en risk i systemet.
« Senast ändrad: 05 september 2013, 07:30:26 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man vill vara helt säker kan man sätta dit en till blandningsventil efter som matas med riktigt kallvatten.
Men hos mig funkar det bra, får inte ut mer än 50 °C i kranen närmast värmepumpen, trots 60 °C i VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 494
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bränskador med värmepump är en ickefråga frågan är snarare kan man få det varmt nog med värmepumpen?
Sätt en vvc pump som cirkulerar vattnet mellan tanken och värmepumpen för att undvika elpatron går in som kan ge brännskador.
Det bör räcka med 50 liter till.
Jag skulle säga gör T anslutningar på inkommande och utgående från IVT mellan tanken och ventilerna och sedan inga ventiler på extratanken.
En vvc pump som håller ständig cirkulation och massor av isolering för rörledningarna.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Min F1245-12 ger så varmt VV, även i ekonomiläge, att man nog kan få brännskador. Det ångar om kökskranen om man tappar VV efter en VV-körning.

Får nog montera en blandningsventil till denna. Den installerades av en IVT-installatör, och jag vet inte avsaknaden av blandningsventil är en indikation på IVT:s VV?

Min Stiebel-Eltron ger aldrig så varmt VV. Dock ger ju solfångarna rejält hett VV, så där har jag satt in en blandningsventil.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!