Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av innerdel vid högt i tak  (läst 17829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
Placering av innerdel vid högt i tak
« skrivet: 21 november 2012, 14:47:32 »
Hej,
jag har precis beställt FUJITSU NOCRIA 14 LBC. Jag har tänkt att använda den för att primärt värma ett stort rum med högt i tak, 3.44 m, och undrar då hur högt på väggen jag skall placera den. När jag läser instruktioner står det nära taket men det är ju under förutsättning att man har normal takhöjd. Min är ju ganska långt ifrån det. Vad är då optimalt? Jag tänker att jag vill ju inte ha all värme uppe vid taket så jag borde tjäna på att inte sätta den så högt. Eller tänker jag fel? Jag rådfrågade installatören men han var inte så hjälpsam utan menade på att de installerar den där jag vill ha den. Så nu frågar jag er istället. Det är lite viktigt för mig att veta i förväg var den hamnar för jag kommer att tilläggsisolera och regla upp väggen nu innan installationen.

Jag har också två ställen som jag funderar på att sätta den på. I första hand stället som är grönmarkerat och i andra hand stället som är blåmarkerat på skissen. Vad tror ni om det? Jag tänker mig som sagt att det är salen som först och främst ska värmas eftersom mitt energibehov är störst där. Men jag vill förstås gärna få nytta av den i övriga huset om det är möjligt också.


Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #1 skrivet: 21 november 2012, 18:53:44 »
Tänk på att du ska komma åt maskinen hyfsat lätt för att kunna göra service.
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #2 skrivet: 21 november 2012, 21:11:20 »
Ja vid taket vill jag inte ha den. Men frågan är vad som är optimalt under det? 2 m upp, kan det vara en bra höjd?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #3 skrivet: 22 november 2012, 05:11:56 »
Optimalt för att värma är under fönstret vid A och noll höjdskillnad till utedel med tre meter rörlängd. :)

Bästa kompromiss som jag tror, vid B och höjd ca 2-2,30. Optimalt är så låg höjdskillnad mot utedel som möjligt samt under fem meter rör. Värmen kommer att gå till taket iaf men pumpen blir effektivare om innedelen kan gå kallare.
Om du sätter den vid B kommer du att kunna ställa vingarna så att du styr utblåset en aning mot dörren för en bättre cirkulation ut till de andra delarna av huset.
Enda nackdel med att sätta Nocrian lågt är att den kan flåsa på ordentligt (940m³/h) om man kör på fläktläge fyra. Min egen sitter bredvid ett fönster på höjd 2,10 till underkant, 2,8 meter rör mellan delarna samt höjdskillnad 1,80 med en halvmeter rör utomhus.

Manualen som ligger här kan ge dig lite mer att grunna över: http://www.hetluften.se/home?page=shop.getfile&file_id=181&product_id=1256&option=com_virtuemart&Itemid=1 den innehåller lite uppgifter om luftflöde o kastlängder, avgiven effekt vid olika temperaturer samt rörlängder o höjdskillnader mm.

Edit; Inte vet jag varför forumet envisas med att döpa om min s/v png pÃ¥ 5,78kB till jpg??? LÃ¥t vara dÃ¥.  dontknow
« Senast ändrad: 22 november 2012, 05:45:29 av JEB »

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #4 skrivet: 22 november 2012, 20:34:00 »
Tack sÃ¥ hemskt mycket!  tummenupp
Under fönstret får den tyvärr inte plats, fönsterna är gigantiska men B skulle vara ett mycket bra läge för då skulle utomhusdelen sitta på baksidan av huset och där skulle den inte störa någon. Där jag själv funderade på är sämre på det sättet då utomhusdelen skulle hamna på framsidan. Enda nackdelen som jag kan se med placeringen B är att jag tänkte ha teven där men jag kan tänka om angående det. En annan fundering som har dykt upp är att jag förmodligen borde skaffa mig en takfläkt, eller kommer pumpen lyckas sprida värmen bra på egen hand?

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #5 skrivet: 22 november 2012, 20:44:37 »
Eller nu måste jag rätta mig själv, den skulle faktiskt få plats under fönstret men den skulle då hamna väldigt nära golvet. Så frågan är vad som då är bäst, så nära golvet vid A eller är det ändå B? Så här ser rummet ut:

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #6 skrivet: 23 november 2012, 05:23:05 »
Gillar högt i tak o gamla hus! Blev nyfiken sÃ¥ jag var inne o kikade pÃ¥ resten.  tummenupp

Du ska ju ha en ugn där med! Kanske tv o ev soffa kommer att stå närmare ugnen? Sen kommer du vilja kyla på sommaren? Mina pumpar går iaf konstant året runt.
DÃ¥ hade jag nog planterat Nocrian 229,33cm upp och pÃ¥ B 228,33cm frÃ¥n bortre yttervägg. Det ger dessutom en geometrisk harmoni med 2/3 av väggens höjd samt 2/3 av väggens längd.  ;)
Skämt åsido, där någonstans kanske? Oavsett hur man gör blir det alltid en kompromiss. Du kommer iaf inte att vilja ha Nocrian blåsandes på dig i soffan t ex.

Någon takfläkt behövs inte så länge du inte tänkt stänga av Nocrian. Det motsatta kanske inträffar, att du vill dra ner fläkthastighet när du tittar på tv. Men det kommer du nog inte ha tid med på ett tag! ;)

Edit; Jo, det går inte att dela luftflödet på Nocrian, ett helt spjäll. Det kan då bli bättre att sätta innedelen lite off center som jag funderade på nu o ställa spjället in mot rummet/dörren.
« Senast ändrad: 23 november 2012, 05:26:51 av JEB »

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #7 skrivet: 23 november 2012, 18:58:25 »
Måste verkligen tacka för den tid du lagt ned! Otroligt snällt av dig, själv hade jag ju liksom inte en aning om var jag skulle göra av den. Med den placeringen du föreslår nu blir den inte i vägen alls, teven hade jag mycket riktigt tänkt ha närmare murstocken.

Jag gillar ocksÃ¥ gamla hus och föll pladask för detta. Fast jag visste nog inte riktigt vad jag gav mig in pÃ¥. Förut hade jag ett liv, nu har jag ett skolhus  ;) Men det blir förhoppningsvis bra när det blir färdigt och det är ju huvudsaken. Men som du ocksÃ¥ tänkte, det där med tevetittande behöver jag nog inte bekymra mig sÃ¥ mycket om  ;)

Jag är också jätteglad att slippa ha en takfläkt för sådana är ju inte direkt snygga. Så det låter bra. Men vad tror du om värmespridningen i resten av huset, kommer nocrian att göra någon nytta där eller blir det bara marginellt?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #8 skrivet: 24 november 2012, 05:40:57 »
Ingen fara, sitter ändå bara o slösurfar med morronkaffet på morgnarna. :)

Man behöver ca tvÃ¥ graders skillnad mellan tvÃ¥ rum för att fÃ¥ en bra självcirkulation genom en dörröppning. Du har tre till kök o samma till sovrum. Fördelen du har är storleken pÃ¥ dörrarna i hallen. Ska jag chansa sÃ¥ bör du kunna hÃ¥lla 18 grader i kök o sovrum om du hÃ¥ller 21-22 vid huvudhöjd i salen vid temperaturer som det är nu.  dontknow
Vad det blir i verkligheten hänger mycket på hur välisolerat du får det, om det fungerar att ställa vingarna för bättre cirkulation genom dörren osv.

Att Nocrian kommer att bidra tvivlar jag inte på. Är det något som den är duktig på så är det att flytta luft. Det är en av anledningarna till att jag köpte den. Här är det 130m³ på bv med halvmeters ytterväggar av sten, ingen övrig isolering. Alltid på max, fläktläge fyra och ingen eco knapp intryckt. Börvärde 21. Förra vintern gjorde vi av med 20 småsäck pellets. Ingen övrig tillskottsvärme.

Letar du efter gamla ventiler osv titta hos någon byggnadsvårdsbutik. Själv har jag hittat en del hos http://www.qvarnarp.com/ där jag varit o rotat några gånger bland deras begagnade grejer. Sen kan man hitta gamla 50-60 tals handtag/trycken oanvända i kartong osv. Om man nu tycker sånt är kul? ;)

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #9 skrivet: 25 november 2012, 13:30:20 »
Tack för den länken, det var en ny sida faktiskt. Tidigare har jag handlat av http://www.byggnadsvardsbutiken.se och http://www.nackabyggnadsvard.se. Man vill ju gärna att även detaljerna ska passa in i stilen  :) Ska bli spännande att se hur det gÃ¥r för Nocrian sedan. Jag uppdaterar här sÃ¥ fort jag har fÃ¥tt chansen att testa den och se utfallet. Ã…terigen, tack för hjälpen!  :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #10 skrivet: 25 november 2012, 14:30:40 »
Montera inne/ytterdel där det blir snyggast och mest diskret.

Ytterdel bör helst döljas för daglig insyn.
Trots allt är det en fattigmanslösning när man inte kan ha billig centralvärme.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Ann-Sofie

  • Gäst
Ann-Sofie
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #11 skrivet: 25 november 2012, 21:18:18 »
Sådant bryr jag mig inte ett dugg om, jag har inget behov av att framstå som rikare än vad jag är. Jag skäms verkligen inte över att ha en luftvärmepump, så för min del är det viktigare att den hamnar där den gör mest nytta.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #12 skrivet: 25 november 2012, 21:31:57 »


Se gärna nästa avsnitt av Äntligen hemma, där Martin Timell bygger ett rött skydd i trä.....över utedelen.

"Det är ju ingen inredningsdetalj, som man vill se", M Timell.

Jag har flera luftvärmepumpar och ingen är vacker att se varje dag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #13 skrivet: 25 november 2012, 22:09:17 »
Sådant bryr jag mig inte ett dugg om, jag har inget behov av att framstå som rikare än vad jag är. Jag skäms verkligen inte över att ha en luftvärmepump, så för min del är det viktigare att den hamnar där den gör mest nytta.
det gör du rätt i Ann-Sofie, bry dej inte om rocas, han har aldrig haft någon riktig luftvärmepump. han har bara några billiga hårblåsar från kina som endast är avsedda att användas som ac.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av innerdel vid högt i tak
« Svar #14 skrivet: 25 november 2012, 22:13:03 »
Fattigmanslösning? Det tycker jag inte.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!