Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högsta varmvattentemperatur F750 ?  (läst 3873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« skrivet: 31 augusti 2012, 13:00:12 »
Jag skulle vilja köra upp temperaturen på varmvattnet till max under dagtid och undrar då hur man gör detta.

Hade tänkt att schemalägga "tillfällig lyx" till mellan ca 12:00 - 16:00.

Var ni vad Max varmvattentemp är om man kör på bara kompressor?
Om man även aktiverar säg 1000w på elpatronen, kan man komma högre då?

Min tanke är att låta en solcellsaläggning mata huset med el och eftersom jag räknar med ett stort överskott dagtid så är det bättre att låta FLVP gör mer jobb då.
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2012, 13:16:43 »
Max med kompressor är 53-55 °C.
Elpatronen hjälper bara kompressorn så länge tempen är lägre sedan stannar kompressorn och elpatronen får jobba själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2012, 14:20:30 »
Citera
Min tanke är att låta en solcellsaläggning mata huset med el
FÃ¥r man göra sÃ¥? Trodde att man först var tvungen att sälja egen produktion till ett kraftbolag för en billig penning och sedan köpa tillbaka  dyrt den el man har behov av själv. Att "nalla" av egen kraftproduktion är ju inte tillÃ¥tet för vindkraftanläggningar.

Någon som kan bringa klarhet i frågan?

mvh

PS snart kommer det väl någon form av omvänd energiskatt på värmepumpar, dvs schablon-skatt på den el man undviker att behöva
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2012, 19:51:56 »
FÃ¥r man göra sÃ¥? Trodde att man först var tvungen att sälja egen produktion till ett kraftbolag för en billig penning och sedan köpa tillbaka  dyrt den el man har behov av själv. Att "nalla" av egen kraftproduktion är ju inte tillÃ¥tet för vindkraftanläggningar.

Någon som kan bringa klarhet i frågan?

mvh

PS snart kommer det väl någon form av omvänd energiskatt på värmepumpar, dvs schablon-skatt på den el man undviker att behöva

Vad jag vet så kan man själv bruka den el man själv tillverkar, men inte den el som tillverkas i ett elkraftverk som man är delägare i. Skillnaden är om man är hel- eller delägare, en helägare kan nalla hur mycket han vill, men inte en delägare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2012, 20:54:47 »
Är det inte bättre att köra normal temp på vv och sälja ström på dagen och köpa tillbaka den på kvällen elpatron har ju cop 1 och vp kanske 3 inte blir väl elen 3 gånger så dyr att köpa tillbaka eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2012, 23:04:32 »
FÃ¥r man göra sÃ¥? Trodde att man först var tvungen att sälja egen produktion till ett kraftbolag för en billig penning och sedan köpa tillbaka  dyrt den el man har behov av själv. Att "nalla" av egen kraftproduktion är ju inte tillÃ¥tet för vindkraftanläggningar.

Någon som kan bringa klarhet i frågan?


Nja, det är tvärtom.
Det är efter att huset har mättat sitt behov som elen går "baklänges" och säljs till allt från spotpris -4 öre (sämsta avtalet jag har hittat) upp till fasta priser på runt 1.50kr/kwh.

Ideen är att man kopplar solcellerna till en växelriktare och den kopplas därefter direkt till elskåpet som du har hemma. Med tanke på att elen alltid tar den kortaste vägen så vet jag inte hur det skulle gå till att först sälja och därefter köpa tillbaka. Detta är jag rätt säker på att det även gäller vindkraftverksel då det kopplas på samma sätt.

OFF TOPIC
Är krambriw samma krambriw som skriver en massa pluggins till evenghost ??
« Senast ändrad: 31 augusti 2012, 23:28:52 av Valleb »
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2012, 23:18:39 »
Är det inte bättre att köra normal temp på vv och sälja ström på dagen och köpa tillbaka den på kvällen elpatron har ju cop 1 och vp kanske 3 inte blir väl elen 3 gånger så dyr att köpa tillbaka eller ?

Det kan vara så under förutsättningen att det är samma pris när man köper och säljer elen. Det kan vara "svårt / ta tid" innan man hittar en elleverantör / köpare där man kan matcha ihop det på det sättet.

Det kan helt klart bli mer än 3ggr dyrare att köpa elen beroende på vilka avtal man har.

Ex:
Eon (som är min nätägare, med det sämsta avtalet) köper el för spotpris -4öre (avdrag) + ca 5öre (för att man inte "sliter" på deras ledningar) vilket gör att det i praktiken är spotpris.
I juli månad har spotpriset periodvis varit extremt lågt. Har för mig att jag såg siffror på runt 10öre(?) medan mitt köppepris från Telge energi legat på:

58,89 öre/kWh inkl. påslag, elcertifikat energiskatt och moms
till detta tillkommer elnätsägarens kostnader på ca 20 (?) öre/kWh

Så man kan säga att beroende på omständigheter så kan jag sälja el för 10öre kwh och köpa tillbaka för 79öre kwh.

Givetvis  :'( sÃ¥ är det mest aktuellt under sommarmÃ¥naderna och det är ocksÃ¥ där överproduktionen är som högst.
Under vintern kan det mycket väl vara det omvända, fast där är det nog inte sÃ¥ stor chans till överproduktion om än lite kanske :) 

PS! Eons spotpris är timbaserat.
« Senast ändrad: 31 augusti 2012, 23:31:18 av Valleb »
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2012, 08:25:09 »
Citera
Är krambriw samma krambriw som skriver en massa pluggins till evenghost ??

Ja det är jag,  a:gl
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Högsta varmvattentemperatur F750 ?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2012, 13:46:09 »
Ja det är jag,  a:gl

  tummenupp RESPEKT   tummenupp RESPEKT  tummenupp  RESPEKT   tummenupp RESPEKT  tummenupp  RESPEKT   tummenupp RESPEKT 

Började nyligen med EV och en Tellstick DUO och har lärt mig en hel del genom att följa dina inlägg och har enoom nytta av dina plugins !!
« Senast ändrad: 02 september 2012, 13:48:21 av Valleb »
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!