Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft  (läst 13074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne_78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har lite svårt att få klart för mig vad som gäller vid en installation av värmepump luft/luft.
Vad krävs av företaget för att få installera en luftvärmepump?
Måste företaget vara ackrediterat av Swedac?
Måste installatören vara certifierad? Om ja vilken typ av certifiering?

Många frågor på en gång hoppas någon vet.
« Senast ändrad: 13 juni 2005, 14:13:43 av danne_78 »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2005, 00:41:34 »
Eftersom ingen svarar så skriver väl jag vad jag tror.

Akreditering: detta görs av företag som skall arbeta med värmepumpar p.g.a. att det ingÃ¥r gas i aggregaten som inte är bra för miljön. Akrediteringen avser inte  montören utan företaget. Akreditering behövs inte för privatpersoner, man kan alltsÃ¥ själv montera värmepump bara man inte gör det företagsmässigt Ã¥t andra.
Det betyder t.ex att om man jobbar som montör i ett akrediterat företag i 20 år så kan man inte starta ett företag och montera värmepumpar (ansluta gasen) utan att akreditera företaget.

Certifiering: Jag antar att du menar t.ex iso 9001 och dyl. Dessa certifieringar är dokumentation av hur företaget uför saker och ting, det kallas kvalitets
-säkring men är ingen garanti för kvalitet utan man kan göra nästan hur som helst bara det är dokumenterat enligt iso 9001 och viktigast av allt att man satt in det i pärmen.
Självklart vill nog inget företag dokumentera att dom gör ett jobb på felaktigt sätt så nån nytta gör det kanske fast jag är inte imponerad.

Instalatören certifierad: Nej i princip kan ett akrediterat företag anställa vem som helst och skicka ut honom / henne att montera värmepumpar.

Nu får vi se om jag har fel.
M.V.H
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2005, 06:21:35 »
Det är dessutom så korkat bestämt att även om du arbetat i 10 år med att montera luft/luftvärmepumpar kan du inte bli ackrediterad som eget företag, för att montera luft/luft-värmepumpar.

För att bli ackrediterad i så hög klass att du som egen företagare kan montera en luft/luft-värmepump måste du i minst 3 år ha arbetat yrkesmässigt med kyl/värmeanläggningar med mer än 50 kilos gasmängd i sig. En luft/luft-värmepump innehåller ~1 kilo gas.

När man sätter sig in i regelverket för ackreditering ser man att det hela i princip är upplagt för att man bara skall kunna ärva ett företag, eller kanske som familjemedlem kunna knoppa av ett företag från det redan befintliga. Ackrediteringen är dyr, bökig och innehåller för stringenta krav för att det skall uppmuntra till en sund konkurrens i branschen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Fråga uppkommer om kraven på behöriget. Avser dessa endast yrkesmässig installation? Det är inte omöjligt att privatpersoner inte omfattas av lagregleringen.

Utloggad lindeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2005, 01:51:27 »
Ackreditering är ngt som företaget som jobbar yrkesmässigt med kyla får av swedac när dom uppfyller deras krav på företaget det är olika krav på olika stora företag men det gäller främst rutiner för hantering och anmälan av köldmediehantering samt krav på utrustning och regelbunden provning av dessa !
Certifierad skall den vara som på ett kylföretag leder arbetet och sköter administeringen gentemot myndigheterna

En certifiering är i princip en tredagarskurs i svensk kylnorm (tjock bok) kursen kostar 8000:-( sen kostar den 3500:-att fÃ¥ ut  och  med den i handen samt erfoderlig praktik kan man ansöka om att ackreditera sitt kylföretag det kostar ca 10000:- / Ã¥r  dÃ¥ ska man ha all utrustning som krönta vÃ¥gar  osv osv godkända manometerställ listan kan göras lÃ¥ng och dyr sen krävs en godkänd lödarprövning som skall förnyas var tredje Ã¥r 
Så inte behöver man ärva ett kylföretag det är bara att sätta igång

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2005, 06:30:34 »
Citera
Så inte behöver man ärva ett kylföretag det är bara att sätta igång

Citera
För att bli ackrediterad i så hög klass att du som egen företagare kan montera en luft/luft-värmepump måste du i minst 3 år ha arbetat yrkesmässigt med kyl/värmeanläggningar med mer än 50 kilos gasmängd i sig. En luft/luft-värmepump innehåller ~1 kilo gas.


Hur skulle det gå till för mig att fixa 3 års erfarenhet av detta utan att antingen ha arbetat i ett företag som har den typen av uppdrag eller att ha en "bulvan" som står för ackrediteringen.

Om jag vill köpa mig en liten montagebil och installera små värmepumpar mot privathushåll är det omöjligt med de gällande reglerna om man saknar tidigare arbete i branschen. I vart fall om man vill ackreditera sig.
Det är just praktiken som är problemet, en ackreditering borde kunna fås enbart efter utbildning + rätta grejerna.


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2005, 12:55:27 »
Och om du skall bli elinstallatör. Bara att köpa en montagebil och materialet på Coop och börja instalera. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #7 skrivet: 05 juli 2005, 13:20:21 »
Hm vad menar du, skulle det vara samma regler för installation av el som för värmepumpar ?
Vad jag förstår är det stor skillnad.
Messer

Utloggad Piteå

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Pajala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i kedjehus- offert frÃ¥n leverantörer önskas!
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #8 skrivet: 19 september 2005, 15:39:33 »
Om man råkar ha ett företag, får man sälja vidare pumpar till slutkund köpta t ex från Citcop?
Har funderingar på att köpa en pump var tillsammans med mina grannar i vårat kedjhusområde.
Våra hus har direktverkande el och har 2 våningar om vardera 60 kvm. Husen är byggda 1978.

Ungefärlig medeltemp för Piteå 1961-1990 enl. SMHI

Jan -11, Feb -11, Mars -6, Apr +3, Maj +10, Jun +12,Jul +15, Aug +13, Sep +8, Okt +3, Nov -4, Dec -8

-Leverantörer, ge oss en bra offert!

Utloggad Piteå

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Pajala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i kedjehus- offert frÃ¥n leverantörer önskas!
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #9 skrivet: 19 september 2005, 15:52:37 »
Hittade detta angÃ¥ende ackreditering. FÃ¥ se om PiteÃ¥ eller omnejd  har nÃ¥gon 36 veckors kurs att erbjuda via AMS.

Länk till certifieringsföretag: http://www.incert.se/Docs/MANBIL44.pdf
Har funderingar på att köpa en pump var tillsammans med mina grannar i vårat kedjhusområde.
Våra hus har direktverkande el och har 2 våningar om vardera 60 kvm. Husen är byggda 1978.

Ungefärlig medeltemp för Piteå 1961-1990 enl. SMHI

Jan -11, Feb -11, Mars -6, Apr +3, Maj +10, Jun +12,Jul +15, Aug +13, Sep +8, Okt +3, Nov -4, Dec -8

-Leverantörer, ge oss en bra offert!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 16:03:52 »
Jo Piteå
Här är vad som gäller privatpersoner.
http://slussen.biz/nyheter/kyla/SeNyheter.asp?nyh_Id=10074
Kort version:  frÃ¥n Köldmediekungörelse. Förordningen gäller den som bedriver yrkesmässig verksamhet, vilket har till följd att det är endast dessa som omfattas av krav pÃ¥ ackeditering/certifiering. Det innebär att man som privatperson fÃ¥r utföra installation och service av dessa produkter.

Du kan sälja hur många CITCOP VP du vill men får inte installera dom utan giltig behörighet. Däremot får dina kunder installera själv.

Lycka till!  ;)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Behörighet vid installation av värmepump luft/luft
« Svar #11 skrivet: 19 september 2005, 16:31:56 »
Lite mer info om ackreditering och luft-luft värmepumpar.
Naturvårdsverket skriver på: http://www.naturvardsverket.se/dokument/fororen/cfc/cfcdok/pdf/varmepump.pdf
Och hänvisar till Swedac som i sin tur hänvisar till naturvårdverket på sina sidor om ackreditering:
http://www.swedac.se/
"Kontrollföretag för kylanläggningar
SWEDAC ansvarar för föreskrifter och bedömning av de företag som får utföra kontroll, installation och reparation av kylanläggningar. SWEDAC ackrediterar kontrollorgan typ C på kylområdet (enligt STAFS 2002:4, SS EN ISO/IEC 17020)

Ackrediteringen ger behörighet för kontroll i följande klasser:

Klass 2.3 omfattar mobil kyla
Klass 3.1 omfattar mobil kyla och stationär kyla med köldmediefyllning upp till 50kg
Klass 3.2 omfattar mobil kyla och stationär kyla med köldmediefyllning över 50kg.

Naturvårdsverket föreskriver ackreditering som kontrollform för kylföretag. Grund för ackrediteringen är Naturvårdsverkets köldmediekungörelse."

Och godkända företag finns pÃ¥  http://195.67.113.213/index_ie.asp

Kontentan är att naturvårdsverket och Swedac vill att Swedac är kontrollmyndighet för kylFÖRETAG.
Vill du PERSON certifiera dig, se på tex: http://www.incert.se/ och se var du kan ta proven.
Klass 2.2 klarar nog de flesta som är intresserade.

Lycka till!



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!