Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: cirkulationspump hastighet, varma sidan  (läst 6759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonskif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
cirkulationspump hastighet, varma sidan
« skrivet: 17 mars 2005, 06:45:08 »
Ämne har diskuterats mycket.. hittar inte svar..

Cirkulationspumpen "WIBE" höll ett år, nu är den bytt(håller inte pumpen  högsta hastigheten?).

 Thermia installatören som bytte pumpen tyckte att cirkulationpumpen skall vara pÃ¥ steg 2, dÃ¥ fÃ¥r jag en temperaturdiff pÃ¥ 8 grader (rumsgivaren visar 22, känns ändä lite kallt).

Tidigare körde jag cirkulationspumpen i läge  tre får jag en temperaturdiff på  6 grader mellan ut och ingående värmebärare, känns golvet skönt.

 Jag har läst forumet, om man har en IVT sÃ¥ är 7-10 grader temperatur skillnad ok, men mÃ¥nga säger att Thermia har ett annan styrning och optimala temperaturdiffskulle vara 6-7grader

Installatören ställde hastigheten också kalla sidans cirkulationpumpen till steg 3, nu har jag en temperaturdiff på  3-4 grader mellan ut och ingående in 0 grader ut -4.

Värmepumpen är ok, en Thermia Diplomat 8, golvvärme i tre våningar 106+106+86=298kvadrat, kurvan ställd på 26grader, plats södra Finland.

Vad säger experterna? Thermia Bertil?



Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2005, 06:51:15 »
6 grader tycker jag känns ok !!!

Blir det inte varmt på läge 2 så,,,,,,,,,kör på läge 3. huvuddunk

Du kanske behöver justera in slingorna i golvet ??
« Senast ändrad: 17 mars 2005, 06:53:04 av SILVER »
Din vän i nöden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2005, 06:51:20 »
Helt spontant tycker jag att 8 grader deltaT låter mycket i ett golvvärmesystem, jag skulle köra cirkpumpen på trean.

Du kan få liiite sämre COP på din anläggning om du har tempdiff under den nuvarnade, typ 1%, men blir komforten bättre så är det väl värt det.

Alternativt att du stryper om golvvärmeslingorna, I min värld kan man inte ändra cirkpumpshastigheten utan att justera om hela systemet.

Instrypningsvärdena för golvvärmen bör vara framräknade med ledning av det flöde och difftryck som cirkpumpen ger på en viss hastighet.
Kan du hitta information om vilka flöden och difftryck kalkylatorn använt så kan det ge dig en hint om vilken hastighet systemet är avsett att köras med.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2005, 12:33:59 »
Spontant känns det lite onödigt att strypa flödena för att köra pÃ¥ full hastighet pÃ¥ pumpen, lite som att gasa för fullt med bilen och justera hastigheten med bromsen.  :-\

Jag skulle ge mig på att justera strypningarna på golvvärmen istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2005, 14:02:19 »
På äldre rad syetm är det ofta ok, jag har inga strypningar! jag har tom borrat upp två ventiler för ökat flöde  *hehe* nån tyckte jag va extrem  ;)

Men på nyare rad. system och på golvvärme, kan man behöva strypning för att få jämna flöden till alla rad. o slingor.
Numer jobbar man ju med klena ledningar som ger olika flödesmotsånd pga av längd. Men i princip bör dom längsta slingorna vara helt ostrypta!! Detta för att kunna få ned värmekurvan maximalt.
Förr var det inget sånt trams då var det grova ledningar o ungefär samma motstånd över det hela.

På äldre rad. system ska man kolla noga på små raddar och på dom som ligger "nära" pumpen. Dom kan ha så stort flöde så det kortsluts (dåligt avkylt vatten går tillbaka till VP) Det är helt fel att ha så!

Men jag är på din linje fullt blås gärna uppborrat för bättre flöde  *hehe* *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jonskif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2005, 07:10:37 »
Tack, för svaren

Det är just precis som ni sa, jag golvvärme slingor klena och tätt, alla rum är uträknade med ett vis flöde, flödet går att ställä skilt på varje slinga, varje rum har thermostat förutom långa slingorna farstu, tvättrum, bastu, de har bara srypt flöde inte termostater alls.

Tänkte ringa installatören och frÃ¥ga vad dom har räknät med för flöde frÃ¥n värmepumpen.  MÃ¥ste man inte har större flöde dÃ¥ man använder lägre temperaturer dÃ¥ det är frÃ¥ga om golvvärme?

Ställde varma sidans cirkulationpump pÃ¥ läge tre, redan i idag efter 15 timmar känns  värmen bättre.

Va tror ni om mina gradminuter för start av VP och av tillskottet, har ställt kompressor start till  -85 för och -850 för start av el-patronen.

Hur stor skillnad är det att ställa värden  till  vp-start -99 och start av el-patronen -999.

Tack för hjälpen

Jonas




Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2005, 11:54:37 »
Citera
Hur stor skillnad är det att ställa värden  till  vp-start -99 och start av el-patronen -999.

Har man golvvärme kan man ha höga värden, thermia skrev faktiskt en kommentar förr, nåt i stil med att har man golvvärme välj då ca -100 för start av vp. Osåå stod det nåt att värdena inte bör ändras utam kunskap om hur detta förändrar funktionen.
Allt sånt är borttaget i dom nya intsruktionerna.

Marginell skillnad skulle jag påstå, speciellt när man har golvvärme. Golvet magasinerar mera värme än en radiator så tempen börjar inte svänga lika snabbt med golvvärme.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: cirkulationspump hastighet, varma sidan
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2005, 19:21:25 »
Håll bara koll så att framledningstempen inte blir för hög, du får ju längre gångtider om du ökar värdet för gradminutregleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!