Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är passivhus en hÃ¥llbar utveckling i byggbranschen?  (läst 16168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2008, 19:07:04 »
Det jag reflekterar över är att de husen rimligtvis kommer att kräva massor av kyla för att vara drägliga att bo i sommartid.
Tror inte det är så stor ide att skippa värmen och införa kyla, inte annat än för att utjämna energianvändningen över året.
Självklart blir det en liten besparing, men man skall inte luras att tro att det inte kräver energi att hålla ett jämnt klimat i huset sett över hela året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2008, 19:45:44 »
Hej
Dessa hus har funnits i Göteborgstrakten Ã¥tminstone  i ca 5 Ã¥r. Läste en artikel där man intervjuade husägare och det var bara positiva erfarenheter. DÃ¥ skall man vara medveten om att Göteborg är väsentligt varmare än stora delar av Sverige.
Vore intressant att ta del av erfarenheter från norra Sverige , om det finns referenshus där?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2008, 07:14:29 »
hej
jag tror då stenhårt på iden..det är förmoligen det enda sunda sättet att byggahus på
å jag tror att i framtiden kommer 99% av husen att byggas så här

det är bara fördelar med dom + att dom bara är marginellt dyrare att producera än ett vanligt isolerat renstängsel

att ventilera bort värme sommar tid är knappast ett problem,det går bra
sen byggs ju husen med tanke på det...jag pratade med hans eek å han sa att den största skillnaden är faktiskt sättet att montera husen å vissa tekniska lösningar som tex att man med flit bygger så huset skuggas sommar tid då det är för mycket solinstrålning

husen är i princip bra mer isolerade å tätade för att ventilations agregatet ska funka bätttre å
det inte ska läcka ut energi på onödiga ställen som i tex fönster,dörrar å ventilations rör
byggsättet ställer lite högre krav på snickaren men är just inte nått dyrare än normalt

det är faktiskt ganska sunda ider å tankar det bygger på
jag tror å hoppas det kommer för att stanna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2008, 07:29:02 »
Det jag reflekterar över är att de husen rimligtvis kommer att kräva massor av kyla för att vara drägliga att bo i sommartid.

Bygger man rätt så ska sommarsolen (som står högt på himmeln) skärmas av medan vintersolen (som står lågt) kunna lysa in och värma huset. Mycket isolering gör även att temperaturen inne jämnas ut.

Däremot tror jag att komfortkyla kommer bli allt vanligare i alla hus i framtiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2008, 08:13:21 »
Naturligvis är det vettigt att bygga energisnåla hus, men jag tycker ändå det är märkligt att det ännu inte lyfts att kylbehoven kommer att bli påtagliga i den typen av hus, ser man på vår familjs energianvändning så skulle vi behöva ventilera bort ca 1 kW värme som tillförs av "hushållsel" - det går inte ventilera bort så mycket energi sommartid utan att köra med öppna dörrar...
Är det dessutom varmt ute kommer det dessutom inte att räcka med ventilation - folk kommer att kräva kyla!

För övrigt har vi ett "tapetserat renstängsel" med tak som skrärmar bort solinstrålningen när solen står högt, det är ändå olidligt varmt i vårt hus sommartid.
Vi bor ju dessutom i Norrbotten, jag kan knappt tänka mig hur varmt det skall bli i södra sverige sommartid i ett passivhus utan kyla. ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2008, 11:31:59 »
Hej

Rickard tror du inte ditt problem beror på dålig isolering så att värmen från solen kan ta sig in i huset?
Isoleringen fungerar väl åt bägge hållen.

MVH
Messer

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2008, 12:34:59 »
Är det bara jag som tycker nya hus ser ut som växthus?
Det kan ju inte vara särskilgt energi smart att ha fönster överallt.

Intresant om ftx diskussionen
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2008, 13:51:41 »
Hej

Rickard tror du inte ditt problem beror på dålig isolering så att värmen från solen kan ta sig in i huset?
Isoleringen fungerar väl åt bägge hållen.

MVH
Messer

Värmen kommer väl iofs in genom väggarna, men den mesta värmen kommer genom de fönster som trots allt släpper in solvärmen + den värme som våra elektronikprodukter, kyl, frys, mm mm tillför.
I "nya" vardagsrummet som jag byggde för ett par år sedan var det igår 28.5 grader varmt trots att ingen värme gick. Utetemp -3°
Kan väl tillägga att det är 8 fönster i det rummet - i söderläge, men .... solen stod inte speciellt högt på himmeln!

I dagarna börjar jag köra frikylan för att hålla nere tempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2008, 14:20:41 »
hej
rickard har du stängt av resten av värmen i kåken ?
det du fÃ¥r in av fönstren är ju ett + som du slipper betala för  >:D

har du sen ett takutstick på 1-2m framför fönstren kommer det att skuggas sommartid å inte alls generera en bråkdel av de värme det gör i dag
jag hadde samma problemi mitt vardags rum tills jag byggde altan + tak utanför
sen går det använda vardagsrummet

sen sÃ¥ brukar  lÃ¥g energi husen plocka all inluft genom ett inlufts system i marken
dvs all luft in i kÃ¥ken gÃ¥r genom 50m nergrävt rör .....kyler pÃ¥ sommaren Ã¥ värmer till luften pÃ¥ vintern  faktiskt riktigt smart och enkelt

men visst dom brukar få ventilera på sommaren för att få ut värmen,men i mitt sverge är sommaren bara en kort tid av dåligt skoterföre,resten av året så verkar det va lungt
med värme problemet,då gäller det mer att inte frysa till is

å de kan ju va så att du skulle tapetsera på renstängslet ett varv till med isolering
ett dåligt isolerat hur släpper in mer värme än ett välisolerat hus som nån skrev ovan

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2008, 11:19:06 »
Hej

Jag tyckte nog att det blev bättre inomhus efter vår tilläggsisolering, det blev stabilare temp. På sommaren brukar man ju ha några fönster öppna för att få in lite sval nattluft. När sedan solen kom fram under dagen så stoppade isoleringen värmen från att komma in i huset. Det hann helt enkelt inte bli varmt förrän dagen var slut. Det var värre innan vi isolerade, det kändes som om värmen strålade från vinden genom innertaket på andra våningen.

I fjol sommar satte vi upp markiser, och det gjorde också sitt till. Vi har sällan problem med för varmt inomhus, men det kan också bero på att vi har ganska låg hushållselsförbrukning. Skulle det knipa så kan jag dra på 2 AC-maskiner.....då blir det svalt på nolltid.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2008, 11:34:10 »
Tidigare bodde vi i ett radhus med bristfällig takisolering,då vart det olidligt hett på sommarkvällar på övervåningen.
Det vart en fördröjning av strålningsvärmen från taket och det kändes som man satt upp en strålningsgrill över en.
På landet däremot är det alldeles svalt mitt i sommaren,det huset är över hundra år gjort av stående timmer.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2008, 11:58:44 »
Har 10cm spÃ¥n pÃ¥ min vind och jag kan säga att det är hett som ett aphus i sovrummen pÃ¥ övervÃ¥ningen  fiR:
Viste jag att jag inte fick fukt problem på vinden skulle jag ösa på med isolering
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2008, 16:42:28 »
Hej

Begreppet passivhus är lite vilseledande, det antyder att man klarar sig helt utan värmesystem. Ett passivhus som byggs enligt de tyska normerna fungerar "passivt" i Tyskland. Ställer man samma hus i Norrlands inland så måste man tillföra värme.

Det är ju bara en glidande skala mellan hyfsat isolerat, välisolerat, lågenergihus och s k passivhus.

Jag tror att det är lite för dyrt att bygga passivhus idag, det kräver bl a fönster med U-värde på 0,7, det klarar man bara med ett kryptonfyllt 3-glasfönster med inre ruta av belagt lågenergiglas och ihåliga fönsterbågar fyllda med PUR-skum. Såna fönster är ju inte direkt billiga. När jag frågade efter kryptonfyllda fönster hos glasmästaren så sa han bara:

-Det gÃ¥r knappt att fÃ¥ tag i, och du vill inte se prislappen, det kan jag försäkra dej. Det mest prisvärda är argonfyllda 2-glasfönster med lÃ¥genergiglas, de ligger pÃ¥ ca 1,3 i U-värde.  :,v(

Men jag tror att isoleringen kommer att krypa upp i tjocklek, sakta men säkert. Samma sak som händer med vitvaror kommer att ske pÃ¥ hus. Nästan ingen köper varor med den sämsta energiklassningen. Om 20 Ã¥r har nybyggda hus en helt annan standard vad gäller energiförbrukning. Byggnormerna kommer att skärpas.   


MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är passivhus en hållbar utveckling i byggbranschen?
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2008, 17:40:36 »

Här kan ni läsa mer om passivhus.

   www.oxtorget.se/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!