Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När är rätt tid att mÃ¥la om hus ?  (läst 11936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
När är rätt tid att måla om hus ?
« skrivet: 11 september 2007, 09:27:56 »
Hejsan !!

VÃ¥rat hus är mÃ¥lat med falu rödfärg ( slamfärg ). Jag har tidigare hört att man skall mÃ¥la om pÃ¥ försommaren när det är torrt ute. Men nu är det nÃ¥gon som sagt till mig att detta inte gäller för slamfärger !? Dessa skall mÃ¥las när det är blött ute  Sc:,h

Vad gäller ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2007, 09:43:24 »
Jag mÃ¥lade min lilla friggebod för en vecka sedan mellan regnskurarna, färgen sitter fortfarande kvar  Thumbsup

Efter att ha lyssnat på olika experter så finns det inget entydigt svar. Min egen bild är dock att slamfärg är mycket generösare med vädervillkoren än andra färger.

Nedan har jag hört om slamfärg.

Expert 1: SKA mÃ¥la pÃ¥ försommaren när det är torrt sÃ¥ att  färgen hinner torka ordentligt innan hösten och vintern kommer. DÃ¥ jag nu mÃ¥lade friggan i augusti/september sÃ¥ sa han att jag var tvungen att inspektera mot svartmögel ett par gÃ¥ner per Ã¥r och om det kommer torka bort med sÃ¥pa.

Expert 2: Slamfärg kan målas så länge det är plusgrader ute (jag tror att de också menar att det ska vara uppehåll)

Påståendet "Dessa skall målas när det är blött ute" tror jag inte på, möjligen att det ska vara som expert 2, att det går att måla när det är fuktigt ute.

Alltså finns mycket skilda åsikter i ämnet.

Vad det gäller friggan så är jag inte så noga och målade trots fuktigt ute, alternativet att ha det omålat hela vintern är nog ändå sämre. När jag ska måla fasaderna på huset så kommer jag att vara mer konservativ och ha det torrt och ljummet ute och göra det på fösommaren.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007, 10:01:01 »
Hejsan !!

VÃ¥rat hus är mÃ¥lat med falu rödfärg ( slamfärg ). Jag har tidigare hört att man skall mÃ¥la om pÃ¥ försommaren när det är torrt ute. Men nu är det nÃ¥gon som sagt till mig att detta inte gäller för slamfärger !? Dessa skall mÃ¥las när det är blött ute  Sc:,h

Vad gäller ?
Jag tror mest på att måla på försommaren när luftfuktigheten är låg.
När det gäller slamfärger så har jag och också hör det där med att måla i fuktig väderlek.
Det var en person från Dalarna som berättade att resultatet blir jämnare om det inte torkar så fort.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #3 skrivet: 11 september 2007, 10:23:32 »
Hejsan !!

VÃ¥rat hus är mÃ¥lat med falu rödfärg ( slamfärg ). Jag har tidigare hört att man skall mÃ¥la om pÃ¥ försommaren när det är torrt ute. Men nu är det nÃ¥gon som sagt till mig att detta inte gäller för slamfärger !? Dessa skall mÃ¥las när det är blött ute  Sc:,h

Vad gäller ?
Jag tror mest på att måla på försommaren när luftfuktigheten är låg.
När det gäller slamfärger så har jag och också hör det där med att måla i fuktig väderlek.
Det var en person från Dalarna som berättade att resultatet blir jämnare om det inte torkar så fort.

MVH // Rolle

Ok, om han var från dalarna så får man tro att han kan detta med Falu rödfärg då kanske.. ;)
Men, jag väntar nog till sommaren med att måla om huset, däremot kanske man skall slänga på lite färg på den nya panelen under L/L vp utedelarna redan i höst....
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2007, 10:52:32 »
Om du målar med en alkydoljefärg när det är kallt så kan du späda den med "mycket" lacknafta, detta fungerar nedåt ett par plusgrader.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2007, 11:28:28 »
Slamfärg har den stora fördelen att den är helt "öppen". Ev fukt i träet tillåts torka ut genom färgskiktet. Så det är nog helt ok att slamfärga vid fuktigt väder.

"plastfärg" har en negativ egenskap (som dom flesta tror är positiv) den är mycket tät.. nära nog helt diffusionstät. Det är ju toppen så länge man målar när träet är torrt och färgskiktet sen är helt obrutet.
Men med åren spricker den upp, där sugs vatten in kapilärt! Träet blir fuktigt, det gick fint att suga in vatten i sprickor men för torkningen krävs att hela ytan kan avge fukt. Därmed är panelen fuktig hur länge som helst innanför färglagret trots torrt väder.

Att en färg behöver vara "tät" motsägs av det faktum av att Falu rödfärg skyddar mycket effektivt mot röta trots att träet tillåts suga upp vatten/fukt i samma omfattning som obehandlat trä!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2007, 12:58:12 »
Slamfärg har den stora fördelen att den är helt "öppen". Ev fukt i träet tillåts torka ut genom färgskiktet. Så det är nog helt ok att slamfärga vid fuktigt väder.

"plastfärg" har en negativ egenskap (som dom flesta tror är positiv) den är mycket tät.. nära nog helt diffusionstät. Det är ju toppen så länge man målar när träet är torrt och färgskiktet sen är helt obrutet.
Men med åren spricker den upp, där sugs vatten in kapilärt! Träet blir fuktigt, det gick fint att suga in vatten i sprickor men för torkningen krävs att hela ytan kan avge fukt. Därmed är panelen fuktig hur länge som helst innanför färglagret trots torrt väder.

Att en färg behöver vara "tät" motsägs av det faktum av att Falu rödfärg skyddar mycket effektivt mot röta trots att träet tillåts suga upp vatten/fukt i samma omfattning som obehandlat trä!

Ok, slamfärg kanske inte är så dumt då trots allt, även fast vi sett det som någont negativt ( kritar osv ).
Besiktningsmannen rekomenderade oss att fortsätta med slamfärg även framöver, men vet inte om han menade att det inte går att måla över med anna färg, eller om slamfärg är bättre än annan färg.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2007, 13:06:19 »
Får trä klara sig själv, d.v.s att fukten fritt får möjlighet att "komma å gå" som den vill, håller trä i evigheter nästan. Men med dagens sätt att bygga så är det ju inte så, därför bör man nog undvika slamfärg på nyare hus. Är det däremot målat med det från början, å ingen röta finns, så skulle jag välja slamfärg igen. För bevisligen har den då varit ett bra alternativ... Enligt de målare som jag anlitade, så är så sent på hösten bästa tiden att måla, för då är luftfuktigheten som lägst. En tid med hög klar luft, med soligt väder är det bästa enligt dom..., dom målade själv aldrig hus mitt över sommaren, om kunden inte "tvingade" dom till det.

mvh humlan.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2007, 13:16:51 »
Plastfärg är inte särskilt tät utan andas. Oljefärg är bra mycket tätare. Det som gett plastfärg dåligt rykte var att man målade direkt på trä utan grundmålning. En oljebaserad grundfärg tränger in i och täpper till porerna. Plastfärg lägger sig utanpå. Därför kunde fukt efter några år ge rötskador på träet under plastfärgen. Bara man grundmålar först behöver man såvitt jag vet inte längre vara rädd för plastfärger.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #9 skrivet: 11 september 2007, 13:36:02 »
Förr var oljefärg ofta gjord på riktig val-olja. Då höll färgen.
Nuförtiden är det bara alkydoljefärg, akrylatfärg med olja och annat mög.
Orsaken till att akrylen fick dåligt rykte var att enda vägen för trät att torka upp var bakåt.
Gamla hus har ingen eller obefintlig ventilation bakom panelen.

När nya hus byggs idag så görs träpanelen med ordentlig luftspalt bakom. Om man tex.
ska ha stående panel så spikas först en ventilationsregel på stående 22x100, sen
spikregel på liggande 22x100 och så panel på den. Man lämnar en springa för luften både nertill
och upptill. Då fungerar färg som färg.

Slamfärg, som tex faluröd, andas och då kan man spika bräderna direkt på stockvägg med vindskyddspapp emellan.
Man behöver inte ha bråttom med att måla slamfärg, det gör inget fastän trät grånar lite och ådringen framträder.
Färgen fäster bara bättre på en ojämn yta. Omålat trä håller också bättre än man kan vänta sej, slitaget från
väder och vind är endast ca 1/10 mm per år, alltså håller en träpanel väldigt länge helt omålad.
På landsbygden är traditionen med målade hus ganska ny, lite på hundra år. Egentliga orsaken till att folk började måla
hus var utseendet. Ett rött eller gult hus ansågs snyggare än ett grått. Ofta målades bara boningshuset medan fähus, uthus och lador lämnades omålade.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #10 skrivet: 11 september 2007, 13:40:46 »
Det där verkar vara helt logisk. Å säger att, har ett gammalt hus klarat sig bra, med en viss typ av färg, så är troligen det bästa, att fortsätta med samma typ av färg...

mvh humlan.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #11 skrivet: 11 september 2007, 13:52:32 »
Nuförtiden är det bara alkydoljefärg, akrylatfärg med olja och annat mög.

Menar du pÃ¥ fullt allvar att alkydoljefärg är akrylatfärg blandat med olja?  ???

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2007, 14:05:12 »
Får trä klara sig själv, d.v.s att fukten fritt får möjlighet att "komma å gå" som den vill, håller trä i evigheter nästan. Men med dagens sätt att bygga så är det ju inte så, därför bör man nog undvika slamfärg på nyare hus. Är det däremot målat med det från början, å ingen röta finns, så skulle jag välja slamfärg igen. För bevisligen har den då varit ett bra alternativ... Enligt de målare som jag anlitade, så är så sent på hösten bästa tiden att måla, för då är luftfuktigheten som lägst. En tid med hög klar luft, med soligt väder är det bästa enligt dom..., dom målade själv aldrig hus mitt över sommaren, om kunden inte "tvingade" dom till det.

mvh humlan.

Varför bör man undvika slamfärg på nyare hus? Har du något belägg för det eller är det bara fria fantasier?
När det gäller tid för att måla så finns det andra målare med andra åsikter. Kulturfärg i Lit: "Bästa tid för målning är från tidig vår och fram till innan de fuktiga sommarkvällarnas intåg. Värme, låg luftfuktighet och en lätt vårvind är idealiskt målarväder för oljefärger."

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2007, 14:17:07 »
Nuförtiden är det bara alkydoljefärg, akrylatfärg med olja och annat mög.
Menar du pÃ¥ fullt allvar att alkydoljefärg är akrylatfärg blandat med olja?  ???
Nej, det menar jag inte!
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: När är rätt tid att måla om hus ?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2007, 14:23:07 »
Man kan numera få slamfärg i vilken färg man vill
http://www.faluvapen.com/index_slamfarger.html
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!