Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic CU-E12EKEB utedel lÃ¥ter fruktansvärt  (läst 4469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasHard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« skrivet: 03 december 2018, 11:17:02 »
Hej

Vi flyttade in i vÃ¥rt hus för ca 1 Ã¥r sedan och där sitter en Panasonic CS/CU-E12EKEB frÃ¥n "2006.12". Vi märkte ganska snabbt att  utedelen förde ett väldigt oväsen när det blev kallt ute. Framförallt när det kryper ner under 0an ute. Man hör den oavsett hur kallt det är, men är först vid kallare temperaturer som det blir olidligt högt. Tyvärr sitter utedelen precis utanför vÃ¥r dotters rum sÃ¥ hon kan inte längre sova när det är kallt ute och har numera ockuperat bäddsoffan i vardagsrummet istället a:gl.

Upplevelsen är att Pumpen levererar bra med värme och kyla, sen vet vi ju såklart inte om allt är som det ska såklart. Vid kyldrift så lät den, men inte så högt, inget som hördes in i huset iaf.

Vi kör börvärde på 24 grader och värmer undervåningen som jag skulle uppskattat till ca 80kvm. Pumpen sitter över ytterdörren. Utedelen är alltid isfri, så avfrostningar osv fungerar som de ska. Kontrollerade detta ofta förra vintern då den är monterad ganska nära garagetaket.

Jag personligen tror det är kompressorn som låter illa, men är osäker.
Tog bort frontskyddet på utedelen igår och filmade. Har laddat upp en 5 minuters film på Youtube som innefattade test med följande scenario:
Börvärde 30 grader, full fläkt och alla luftreningsfunktioner på. Pumpen startas från avstängt läge till fullt drift ges, ljudet ökar gradvis under hela filmen, men från ca 4 min in i filmen så låter den som värst. Ser ut att följa varvtalet då det ökar som hela tiden påväg upp till full effekt. (har även testat stänga av luftreningsfunktionerna, men ingen skillnad i ljud, så förmodar all den funktionen sker från innerdelen.)

Vi anser inte att ljudet blivit värre under vårt första år i huset utan låter lika som förra vintern.

Filmen hittas här:

Vi vill gärna undgå att byta ut denna pump nu, då vi planerar byta fasad, tilläggsisolera och byta fönster inom 2-3 år och tänkt byta pump i samband med detta. Så om det kan vara något annat än kompressorn som prismässigt är värt att laga så vore det ju toppen, samt om man kan byta delarna själv vore det ju toppen, sannolikheten är väl förmodligen rätt liten.

Har även hört att vissa gamla Panasonic pumpar haft någon "pump" som skulle skicka friskluft till innerdelen som kunde börja låta, om jag fattade det korrekt. Vad jag kan se och läst mig till av servicemanuler osv så är detta inget jag hittar några tecken på att denna pump har. Går inga extra slangar eller något till innerdelen. Bara 2 kopparrör och 1 el ut från utedelen.

Vad tror ni detta kan vara? kompressor som kan ge upp när som helst? eller kan de vara något annat?

Husinfo:
1 1/2 plans 70 talsvilla på 138kvm med ca 20cm isolering och 2 glas kopplade orginalfönster i Stockholm, samt el radiatorer. Pumpen på nedervåningen klarar av så gott som hela undervåningen ner till 0an utan något tillskott på värme. Sedan Eldar vi som komplement. Elementen åker på vid -5 -10.

Övervåningen har även den en Panasonic pump, CS/CU-CE9PKE som klarar av övervåningens värmebehov och 22 grader ner till ca -15. Den är 3-4 år gammal och fungerar som den ska.

Stort tack på förhand för all hjälp :-)
/Mattias

PS: Ursäkta för det långa inlägget ;-)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #1 skrivet: 03 december 2018, 11:42:26 »
Tycker det lÃ¥ter som trasig kompressor, tur att den fortfarande ger värme. Fanns ett fel som kallades "H16" som det kanske skulle kunna vara? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #2 skrivet: 03 december 2018, 12:12:33 »
Nu har jag visserligen inte lyssnat på ljudet, men en vanlig orsak till oljud är om något skräp har kommit in under kompressorn, något av gummmifästena för den är trasigt eller om några kopparrör ligger så de kan vibrera mot varandra.

Prova att under drift trycka kompressorn åt olika håll eller lyft med t ex en stor skruvmejsel, däckjärn eller kofot under den, och hör om oljudet ändras eller försvinner.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #3 skrivet: 03 december 2018, 14:03:13 »
Med 99% säkerhet är det från kompressorn (ventilfel) som oljudet kommer ifrån trots att det hördes lite dåligt hos mig.
H16 felet är mer ett känt fel på E9DKE och E12DKE och inte vanligt fel på EKEB.
Din modell har inte "friskluft"
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MattiasHard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #4 skrivet: 03 december 2018, 15:12:12 »
Tycker det låter som trasig kompressor, tur att den fortfarande ger värme. Fanns ett fel som kallades "H16" som det kanske skulle kunna vara?

Ja verkligen, Värme och kyla är inga problem alls. Vilket man tycker de kanske borde vara med tanke på hur illa den låter :-P får försöka mäta effekten, ska bara hitta en bra termometer så jag kan mäta in och ut temp och se om den levererar fullt ut. Har inte fått några felmeddelanden och kollade i somras om det var några felmeddelanden i den, men inget jag kunde hitta då iaf.

Nu har jag visserligen inte lyssnat på ljudet, men en vanlig orsak till oljud är om något skräp har kommit in under kompressorn, något av gummmifästena för den är trasigt eller om några kopparrör ligger så de kan vibrera mot varandra.

Prova att under drift trycka kompressorn åt olika håll eller lyft med t ex en stor skruvmejsel, däckjärn eller kofot under den, och hör om oljudet ändras eller försvinner.

Ska se vad jag fÃ¥r testat ikväll. Men skakade runt lite pÃ¥ hela utedelen och ingen skillnad i ljudets karaktär. FÃ¥r ta mig modet att testa helt enkelt och vara lite mer brysk. Känns som kompressorn ska explodera när som helst när man stÃ¥r brevid den med tanke pÃ¥ ljudet  :P
Men skulle säga att ljudet karaktärisierar sig till toppen av kompressorn. innan jag tog av fronten och toppen tycke jag att ljudet kom högre upp än kompressorn.

Kolla gärna på filmen om du har lust, orkar du inte hela så kolla från 4 min, då låter den som sagt som mest.

Men tack för tipsen :-)

Med 99% säkerhet är det från kompressorn (ventilfel) som oljudet kommer ifrån trots att det hördes lite dåligt hos mig.
H16 felet är mer ett känt fel på E9DKE och E12DKE och inte vanligt fel på EKEB.
Din modell har inte "friskluft"

Tack för Svar.
Ventilfel på kompressor, innebär det att den snart är = Snart stendöd? eller är det något som är värt eller kan åtgärdas utan att byta kompressor? eller är det bara leva med ljudet tills den dör eller vi byter ut den? Finns det någon risk att fortsätta köra den?

Ang H16 okej, så det handlar om dendär "friskluft" pumpen. Då stämde de jag hittat att den saknar detta, tack.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #5 skrivet: 03 december 2018, 16:01:27 »
Kompressorfel är inget du själv kan reparera och det är en dyr historia.
Kompressorn kostar om jag höftar en del mellan 3000-5000:- , köldmedia ca 1200-1500:- och kylmontören vill säkert ha 2000-4000:- för bytet beroende på resväg så inga pengar jag skulle lagt ned att byta.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad du har för åldersavdrag och självrisk om det är alternativ att ta det den vägen.

Hur länge den håller har jag inte en aning om .
Vill du vara helt säker på att det verkligen är från kompressorn så får du ta dit en kylmontör eller motsvarande som på plats kan höra lite bättre
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #6 skrivet: 03 december 2018, 16:57:58 »
Tråkigt att den låter så illa men ändå ger värme.

En ny kan du ju ställa på ett markstativ så har du inget på väggen förutom rörkanaler som du lätt tar åt sidan när du ska renovera.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad MattiasHard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #7 skrivet: 03 december 2018, 21:34:55 »
Kompressorfel är inget du själv kan reparera och det är en dyr historia.
Kompressorn kostar om jag höftar en del mellan 3000-5000:- , köldmedia ca 1200-1500:- och kylmontören vill säkert ha 2000-4000:- för bytet beroende på resväg så inga pengar jag skulle lagt ned att byta.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad du har för åldersavdrag och självrisk om det är alternativ att ta det den vägen.

Hur länge den håller har jag inte en aning om .
Vill du vara helt säker på att det verkligen är från kompressorn så får du ta dit en kylmontör eller motsvarande som på plats kan höra lite bättre

Tack återigen för utförligt svar :-)

Ja nä det är inte direkt aktuellt med att byta kompressor, låter mer som att den får leva till den eventuellt dör :P eller om vi hinner byta den innan dess.

Försäkringsbolaget var 15% avdrag från år 2 så lär inte vara många kronor kvar där tyvärr. Kanske kan bli att man får igen någon 1000lapp då max avdraget är 15000. IF stor försäkring för övrigt.

Känns inte som det är så värt att lägga några pengar på den när den är såpass gammal som sagt.

Tråkigt att den låter så illa men ändå ger värme.

En ny kan du ju ställa på ett markstativ så har du inget på väggen förutom rörkanaler som du lätt tar åt sidan när du ska renovera.

Tack för svar :-)

Ja verkligen trist när den till synes levererar värme som den skall trots oljudet. Grannarna störs som tur inte , även fast de är kedjehus.
Funderat på placeringen, men svårt att hitta en annan lämplig plats som inte antingen blir lite väl långa rördragningar eller hamnar olämligt vid altan/entre. Har redan 1 på garaget och 1 på baksidan.
Idag sitter den ovan garagetaket på fasaden, så sitter ju på så sätt väldigt diskret och inte i vägen. Men man kanske inte kan räkna med att ha en luftvärmepumps utedel mot en sovrumsvägg oavsett om den fungerar som den ska och inte få någon typ av störande stomljud/störas av Deicing.

Men någon stans måste den ju sitta så får klura vidare, tack iaf:-) kanske blir att flytta innerdel eventuellt för att anpassa oss. Bara sambon som strejkar lite om vardagsrummet "de är så fula" och trappan blir inte heller optimal med tanke på vår nuvarande planlösning samt att de redan finns pump på övervåningen så vill ju att den som sitter på nedervåningen ska värma så gott det går där med så lite spill upp som möjligt så vi så långt det går slipper stödvärma med ved eller element.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic CU-E12EKEB utedel låter fruktansvärt
« Svar #8 skrivet: 03 december 2018, 22:26:08 »
vilket ljud!!
att den ger något över huvudtaget är ett under
byt innan den går sönder när du mest behöver den
går den sönder så gör den det på julafton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!