Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #60 skrivet: 19 februari 2005, 14:16:58 »
Citera
Precis vad jag tidigare sagt, ligger flödena och tempdifferanserna i systemet på 6-10 grader både vid varmvattenvärmning och radiatorvärmning så krävs bara en cirkpump.

Har man så stort system att det inte räcker med den cirkpump som sitter i vp:n måste man naturligtvis komplettera eller uppgradera den. Inte annars.

Hej igen

"2 cirk pumpar måste man ha"

Citera
Min anl har jag 3 (golvv CirkPump) den kan jag ev stänga och koppla bort.

Rickard hur klarar du av att ha radiator cirk. samtidigr som du laddar VV när man har Växelventil. Som är en standard vid VP installation.

Radiatorerna slutar kanske ha cirk under tiden man laddar VV. det kan ta upptill 1/2 timme vid stort VV behov exvis fyllnad av ett badkar kallnar din beredare väsentligt.

Man får väl kyla ner hela anl under denna tid utan cirk vintertid (det kan bli kallt)?

Jag hävdar med växelventil har man LD1 pump + Rad pump. Alltså 2 st pumpar måste gå. Sommartid går endast 1pump när du endast laddar VV..

Citera
Mitt och ditt fall har vi även den andra igång pga Pooluppvärmn sker sommartid.
MVH

Janne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 14:19:13 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #61 skrivet: 19 februari 2005, 14:35:34 »
Citera
Rickard hur klarar du av att ha radiator cirk. samtidigr som du laddar VV när man har Växelventil. Som är en standard vid VP installation.

Radiatorerna slutar kanske ha cirk under tiden man laddar VV. det kan ta upptill 1/2 timme vid stort VV behov exvis fyllnad av ett badkar kallnar din beredare väsentligt.

Man får väl kyla ner hela anl under denna tid utan cirk vintertid (det kan bli kallt)?

Även värmepumpar som har en extern cirkpump för radiatorkretsen tappar temp vid varmvattenvärmning då all effekt som VP:n genererar går till varmvattenberedaren.

Om man har cirkulation i radiatorkretsen eller ej under tappvarmvattenladdning har därför ingen betydelse.

När trevägsventilen växlar till tappvv-laddning så går allt flöde internt i värmepumpen, cirkulationen stoppar då i radiatorkretsen, men som sagt var, även om man har en extern cirkpump som kör radiatorkretsen så kyls det systemet ut vid tappvv-laddning.

Jag skulle t.o.m. vilja hävda att det kyls ut ännu mer om flödet hålls igång i radiatorkretsen vid vv-laddning, detta på grund av att radiatorn (som alla andra "värmeväxlare" effektivare kan överföra värme till sin omgivning om vätskan cirkulerar i systemet. (inget stillastående vatten mot de värmeavgivande ytorna.)

När det gäller "det kan bli kallt" så vill jag bara än en gång säga att huruvida man tillför värme eller ej under upp till ca en timma inte påverkar inomhustempen märkbart. I vart fall inte i mitt hus.

Kolla själv på trenden som jag bifogar, stopptider vid -25 grader på nästan en timma, och vid - 10 på mer än en timma. Innetempen svänger mindre än 1 grad .
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 14:37:15 av Rickard »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #62 skrivet: 19 februari 2005, 14:47:19 »


När det gäller "det kan bli kallt" så vill jag bara än en gång säga att huruvida man tillför värme eller ej under upp till ca en timma inte påverkar inomhustempen märkbart. I vart fall inte i mitt hus.



Ok jag är med.

Men Hur är dina framlednings givare monterade, De får rummets temp under ej radiatorladdning. Och programmet tror då att där är 20 grader i både framl/retur radiator.
Reglermässigt kör då VP på för fullt och du får dina kända knäppningar etc i systemet. så bättre med lite cirk under tiden VVL sker. EJ fullt flöde som Rad.laddnings flöde. Utan exvis 200l/timme. Och under Rad och värmeladdning 500-1000 l /h.

Jag föredrar 2 pumpar. En laddningspump och en radiatorpump.  Se NIBE scheman.

MVH
Janne

« Senast ändrad: 19 februari 2005, 17:01:52 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #63 skrivet: 19 februari 2005, 15:08:38 »
Nu fattar jag ingenting, påstår du att du har ett lägre flöde i radiatorkretsen vid tappvarmvattentillverkning Sc:,h

Min framledningsgivare sitter på framledningen utanför VP:n då det var för trångt för att montera den inne i värmepumpen. (enligt mig, det går säker men...)

Jag vidhåller att du inte får varmare vatten i ditt radiatorsystem än vad jag får vid tappvv-laddning, snarare tvärt om.

Om du inte tycker så, kan du förklara vart du får din värme till radiatorkretsen vid tappvv-laddning?

Citera
Reglermässigt kör då VP på för fullt och du får dinna kända knäppningar etc i systemet. så bättre med lite cirk under tiden VVL sker.

Reglermässigt kör alla (icke inverterstyrda) värmepumpar alltid för fullt, dessutom gör så vitt jag förstått gradminutuppräkningen uppehåll vid tappvarmvattentillverkning, detta har jag dock ej kontrollerat.

Jag har inga knäppningar i mitt system. (förutom i ekonomidelen, vilket saknar betydelse)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #64 skrivet: 19 februari 2005, 15:16:10 »
Jag föredrar 2 pumpar. E laddningspump och en radiatorpump.  Se NIBE scheman.

Vad jag kan se (exvis. dockad till kombipanna) så tillförs ingen värme till radiatorkretsen när växelventilen kopplar om till VV laddning. Cirkulationspump 2 drar då bara runt radiatorvattnet.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #65 skrivet: 19 februari 2005, 15:18:30 »
Hej

Det finns många olika sorters dockningar  med VP som värmekälla. Vissa kopplar den tillsammans med Elpanna andra oljepanna, vedpanna etc.

Då kan dessa göra att man reglermässigt får ett jämnare körning med cirk pump 1+2.,

Nu snackar jag ej om att spara energi.
Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.

Hur var det i debatten med extra Ack tank i serie med (ca 200 liter med 4 anslutningar 2 till VP 2 till rad system)radkretsen för att minska knäppningarna.

Janne

« Senast ändrad: 19 februari 2005, 17:02:40 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #66 skrivet: 19 februari 2005, 15:28:15 »
Har man acktank är det en helt annan sak, de allra flesta har dock ingen acktank. IVT väljer ändå en extra extern cirkpump.

Jag anser att det är onödigt.

Om jag förtydligar så här:
Det påverkar inte tempen i radiatorsystemet, förutsatt att man inte har en ackumulator ute i radiatorkretsen.

Har man acktank samt kombinerat radiator/golvvärmesystem så är det dock näst intill nödvändigt, även om vissa i forumet bevisat motsatsen.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #67 skrivet: 19 februari 2005, 15:42:39 »
Hej

Det finns mÃ¥nga olika sorters dockningar  med VP som värmekälla. Vissa kopplar den tillsammans med Elpanna andra oljepanna, vedpanna etc.

Då kan dessa göra att man reglermässigt får ett jämnare körning med cirk pump 1+2.,

Nu snackar jag ej om att spara energi.
Utn minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.


Nej, vi snackar om hurvida en andra cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorsystemet när man laddar VV-beredaren fyller nån funktion eller inte. Jag hävdar att om man inte tillför någon värme till radiatorslingan under VV-laddningen så fyller den ingen funktion. Enda undantaget är om man har en tillräckligt stor ack på radiatorsidan som kan hålla uppe temperaturen. Normal så har man inte det.

Jämare körning fÃ¥r man inte med NIBES sätt att styra. Shunten till oljepannan öppnas bara när tillskottsvärme behövs. AlltsÃ¥ fungerar inte beredaren i pannan som värmebuffert under VV-laddning.  Man kanske har ändrat pÃ¥ det nu men pÃ¥ de ritningar jag har funkar det sÃ¥.

Så hur mycket c-pump 2 än snurrar så kommer det att rusa ut varmvatten när vx-ventilen kopplar om.


Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #68 skrivet: 19 februari 2005, 16:24:58 »

Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.


Nej, vi snackar om hurvida en andra cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorsystemet när man laddar VV-beredaren fyller nån funktion eller inte. Jag hävdar att om man inte tillför någon värme till radiatorslingan under VV-laddningen så fyller den ingen funktion. Enda undantaget är om man har en tillräckligt stor ack på radiatorsidan som kan hålla uppe temperaturen. Normal så har man inte det.


hej

Tror vi kan vara mogna för lite sifferexercis:

Nu tar vi en smed och ger han order skapa en behållare på 250 l med 4st anslutningar 22 kopparrör.  ( han får ca 2000:- för sin tillv)Denna placerar vi i en källare med rum som vi vill ha värme i. Då behöver vi ha isolering runt tanken. Tanken blir Värme element i rummet. Nu låter vi VP arbeta mot radiator systemet med dess grad minuterlopp. Vid gradmin exv +20 växlar VP till VVL pga vi har just duschat. Alt stoppar VP vid inget värme/VV behov.

Bufferten är då uppvärmd till över börvärdet ca 5 grader. Alltså 35 är rad börv. Acc har Temp 40 gr. Givarna rad framl som startar VP sitter på efter ACK tanken.

Vp laddar VV  under 1/2 timme. Under tiden cirk det från ack tanken. Vi behöver 6kw värme. Acc tanken sjunker med 10 grader under 1/2 timme. Vi har då 30 grader kvar i tanken när vi kopplar om till radvärme.
Om vi ej hade tanken hade vårt rad system kylts ner till 25 grader pga att vi har mindre volym i radkretsen. 

VP effekt ex 6kW ( 20l/kW)=120l. Vi har i mitt ex 150 liter rad system.

Alltså VP startar mot varmare Rad.system med X ack.tank med cirk pump.

Fungerar detta?

Janne

Ok det verkar onödigt med extra ack.tank.

Citera
Då kan vi göra så här i stället. Vi ser till att rad. systemet har stor volym som dubbla 150l:alltså 300l. det gör att vi har större magasinerad volym i vårt system. Alltså låt rad cirk pump vara igång " Vi får jämnare värme , mindre knäppningar efter VVL period.
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 17:45:06 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #69 skrivet: 19 februari 2005, 16:51:30 »
ja, det fungerar, men det fungerar även om man inte kör cirkpumpen för radiaorkretsen vid vv-laddning.

Kanske lite bättre om man har cirk, men ändå.

Vitsen är att det varma vattnet från beredarens mantel skall blandas ut med det kallare vattnet i acken och att knäppningarna skall minska.

Det är ju på detta sätt tillverkarna valt att motverka knäppningar i radiarkretsen, dock viktigt att acken sitter så nära inpå Värmepumpen som möjligt om det skall fungera i hela systemet. Inget nytt med andra ord.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #70 skrivet: 20 februari 2005, 11:32:23 »
Janne, jag förstår inte vad det är du försöker påvisa egentligen. Om jag inte är helt ute och cycklar så diskuterar vi hurvida det är nån mening med att dra runt vattnet i radiatorsystemet när VP:n laddar VV. Eller?

Hur snabbt vattnet i radiatorslingan kyls av beror helt pÃ¥ hur mycket värme det lagrar, dvs volymen pÃ¥ det. I ett system utan acktank lagras det mesta av det vattnet i radiatorerna under VV--cykeln. Mao vattnet avger sin värme till omgivningen. Om vi cirkulerar vattnet med en c-pump kommer vi att flytta vattnet mellan radiatorerna och vattnet kommer lik förbaskat att kylas av i samma takt. Det enda som gör nÃ¥n skillnad är om vi har en massa vatten i en isolerad tank som inte avger nÃ¥n värme. DÃ¥ kan vi genom att pytsa ut detta mha c-pumpen fÃ¥ radiatorslingan att kylas av lÃ¥ngsammare. Hur stor tank i förhÃ¥llande till radiatorsystemets volym som behövs överlÃ¥ter jag till dej att räkna ut.  ;D

Men, hur många installationer har en extra c-pump men ingen acktank?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #71 skrivet: 20 februari 2005, 12:17:25 »
hej

Jag ville påvisa att man kan med speciella åtgärder få bort knäppningar i ett system och  få mindre berg och dalbana i värmerusning till radiatorsystem.

Förespråkar istället för sep ack tank räkna på vid dim av radsystem dubbla volym av vatten i systemet. Det gör att man kan ha lägre framledn Temp + mindre knäppningar och Jag slipper vakna mitt i natten för att VP växlat från VVL till radiator uppvärmning.

Jag vill ha 1 sep rad pump CP1  (200l/h)+VP laddnings pump LD1(ca 500l/h) i serie vid laddning värme.

Sen vid VVL går LD1 med 500l/h och rad systemet har kvar lite cirk för att jämna ut värmen i ens bostad.

Janne
« Senast ändrad: 20 februari 2005, 13:17:29 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #72 skrivet: 20 februari 2005, 12:56:45 »
PerF:

Det finns massor med anläggningar med yttre cirkpump, i alla fall IVT anläggningar utan acctank.
Det finns några enstaka Nibe som är kopplade så också.

Vi lär nog alldrig enas om huruvida den är nödvändig eller inte.

Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Eller ska man sätta ett golvvärmekoppel med cirkpump på varje plan? det blir ju fler cirkpumpar, och ska dom jobba mot stängd ventil när varmvattnet produceras?

Öppen för förslag ;)


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #73 skrivet: 20 februari 2005, 13:12:33 »
Tack för ditt stöd med sep Cirk pump till rad system. Vp LD1 anser jag är värme transport pump. Ej cirk pump.

Det får man göra i ens anl från fall till fall.

Jag har som ni läst 3 pumpar.

LD1 VP laddn pump  ca 500l/h
CP1 Radiator circ pump 200l/h För att försörja CP2 med värme. Ej cirk i värme systemen.
CP2 Golvvärme pump ca 1000-1200l/h endast för cirk intern värmesystemen.

Detta kontrolleras av VP program efter bästa effektivitet. Stop VP över 2 gr ute stopp av LD1.
Inget värmebehov sommar stopp av CP1.
Stopp av Rad behov stopp av CP2

Jag tycker detta är optimalt från program synpunkt.

De som sen vill ha endast 1 pump alltså LD1 till allt får då ha det, men jag tror det är sämre reglermässigt.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #74 skrivet: 20 februari 2005, 14:36:14 »
I en normal installation där värmepumpen har inbyggd beredare, ingen acktank och uppvärmningsystemet består av enbart radiatorer eller enbart golvvärme funkar en cirkpump bra.

Att säga att det fungerar i alla anläggningar är lika dumt som att påstå att man behöver en extern cirkpump i alla anläggningar.

Vad i detta är det som är så svårt att fatta Sc:,h

Och frågar jag mig, har någon ifrågasatt att det faktiskt finns anläggningar där det krävs mer än en cirkpump Sc:,h

Jag citerar mig själv:

Slutsats:

"Förusatt att deltaT vid både tappvarmvattenvärmning och vid radiatorvärmning ligger i intervallet 6-10 grader vid drift med endast en cirkpump så behövs ingen extern cirkpump. Det kommer bara att försämra den totala COP:n negativt."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!