Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #45 skrivet: 18 februari 2005, 14:02:34 »
Slutsats:

De som i dagsläget har två cirkpumpar och en deltaT på ~6-10 grader både i radiatorkretsen och över kondensorn borde kunna demontera den extra externa cirkpumpen och skrota bypassen (eller sätta in en avstängningsventil) och på så sätt spara in driveffekten för den externa cirkpumpen.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2005, 14:09:32 »
Jepp! En si sÃ¥ där 400-500kr per Ã¥r. LÃ¥ter inte mycket men motsvarar dock kanske runt 6-7% av elförbrukningen för uppvärmning när man har VP i en normal villa. Och varje sparad krona.... osv.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2005, 14:27:36 »
Citera
De 60 liter du har i din ack tror jag skulle kylas ut så fort att det förlorade sin funktion vid växling från vv till radvärme om du hade en extra cirkpump.
Det är ju precis det jag vill!!
Om vattnet i acc, rör och radiator är kallt när VV-skvätten kommer har jag INGA knäppningar.
Om acc-tank däremot är varm när den kommer så får jag knäppningar, inte av VV-skvätten utan av det varma vattnet i acc-tank.
Detta skulle avhjäpas med en extra CP så att acc-tank kyldes av (höll samma temp som rör och radiator) under VV-prod.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #48 skrivet: 18 februari 2005, 14:32:28 »
Om vv-skvätten sänks i temp så får man inga knäppningar..Det är det man försöker att jobba på, att blanda ut/sänka graderna i "skätten" innan den når rören. (utan att behöva eftermontera tankar)
Din vän i nöden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #49 skrivet: 18 februari 2005, 15:46:03 »
Kanske en långsmal acktank så att vattnet skiktar sig ordentligt funkar, och givetvis köra in vattnet i toppen och ta ut det i botten. Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Montör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #50 skrivet: 18 februari 2005, 16:23:52 »
Hej Rickard.
Jag håller inte med dig.
Ett "normalt" system med bypass, brukar jag alltid börja att trimma mot VVB.
Därefter trimmar jag mot värmesystemet.
Normalt fungerar det men det finns undantag.
Ett litet "positivt" flöde över bypassen är att rekomendera.
Detta gäller IVT pumpar
Jag jobbar med service på dem.
Roger.
IVT E5 + 3 KW el, 300 l VVB, 100 l arbetstank extern reglering med rumsgiv till rad på övervåning, Golvvärme i kv med sommardrift automatiskt. 80+80 m², 110m borr.

Utloggad Montör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #51 skrivet: 18 februari 2005, 16:36:12 »
Roger igen!
Jag hittar inte riktigt här än och såg nu att jag svarat på gammalt inskick.
Volymtankar som är långsmala finns redan på 100 l med fyra anslutningar i toppen (2 till botten, 2 till toppen)
Från värmepumpen till toppen, från toppen till värmesystemet, från botten till värmepumpen, från värmesystemet till botten.
Detta med för att du kan köra 100% dimensionering, men du bör ha en elektronisk cirk.= inget eltillskott men dyr initial kostnad
Detta använd på större fastigheter med behov av att radiatortermostaterna skall kunna styra vissa delar av huset.
Roger
IVT E5 + 3 KW el, 300 l VVB, 100 l arbetstank extern reglering med rumsgiv till rad på övervåning, Golvvärme i kv med sommardrift automatiskt. 80+80 m², 110m borr.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #52 skrivet: 18 februari 2005, 16:52:04 »
Allt beror naturligtvis på hur mycket effektivare värmepumpen blir av att alltid ha optimal temp över kondensorn.

Min värmepump går ca 2800 timmar/år (av totalt 8760) och då bor jag i Piteå med relativt lång uppvärmningssäsong, jag värmer dessutom min pool sommartid vilket drar nästan lika mycket som huset på vintern...

Om man kan spara bort en cirkpump som går i 8760 timmar/år mot att värmepumpen t.ex. laddar tappvarmvattnet lite sämre än den borde så lär det inte löna sig med den extra cirkpumpen.  (ca 440 kWh år)

Min VP värmer tappvarmvatten ca 540 h/år (grov uppskattning utifrån dagens trendkurva) , verkningsgraden vid tappvarmvattentillverkning skulle alltså behöva vara så mycket bättre vid optimal deltaT vid vv-laddning att den ger 810 W mer i uteffekt för att det skall löna sig med en extern cirkpump.

För övrigt skulle det väl vara lätt (och billigt) att utrusta värmepumpen med trimventiler för flödesjustering av vv-laddningscykeln.

Likaså kunde man även tänka sig en bypass med trimventil för värmekretsen även vid användande av enbart en cirkpump, detta förutsätter dock att man har för låg deltaT innan trimmning via den bypassen.

Jag tycker bara att det är slöseri med el att köra mer än en cirkpump, borde lösas på annat sätt.

Vill man vara riktigt kritisk kan man misstänka att det är ett sätt att kunna klämma kunden på ytterligare nån tusenlapp vid installationen...

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #53 skrivet: 18 februari 2005, 17:41:52 »
hej

Jag håller ej med dig Rickard. Praktiskt är att  med växelventil  ha Cirk pump LD1 (vp cirk.pump alltid samma flöde injusterad) Exvis 500-700l/h in provas med riktigt flödesinstrument.

Den växlar efter program vid behov till VVL och rad laddning. Under tiden har man en annan pump som låter Radiatorvattnet hela tiden snurra runt i elementen, golvärmesystemen.

Sen har ni som har mark VP 1 extra pump för er slinga.
SÃ¥ du borde ha 3 st pumpar.

Luft/vatten VP system 2 st pumpar. alla intrimmas till korrekt flöde för att få bästa utnyttjande av VP. Jag förstår ej dig som har bara 1 pump Rickard.

Obs!... utan att behöva det har jag 3 st cirk pumpar  (LUFT/VATTEN VP) LD1, CP1,CP2 injusterade efter sin funktion i systemet.

Citera
Bäde min anl och Rickard finns det en stor pump " pool cirkpump på ca 1HP".
Se kan man ha Jetstimmer pump på 1000W när den går när man vill simma mot en vatten ström.Men de 2 sista pumparna hör ej hemma i Värme syst anl.


Ev kan jag också stänga cirkpump nr 3 till min golvvärme , men programet till VP styr det automatiskt och vid inget behov sommartid då stängs pumparna.

Citera
Jag har även som jag kallar värmetransport i kulvert i mark 15m, och det ser jag ej som problem att 1 pump klarar av. Just nu är värmesyst i bostaden under uppbyggnad. Det medför att volymen är för liten för VP.
Flödet blir därför högt CP1 går på läge III. Stort tryckfall och stort delta FRAML/RETUR ca 10-12 gr vid läge II, men läge III har jag ca 8 gr vid noll ute och framl temp 35 gr. Men sen när jag i sommar byggt in 5st "nya element i bostaden kan jag dra ner på CP1 och ev stänga nr CP2 Golvvärme/rad shunt cirk pump. Nr 1 kan ta allt flöde.?
Framtiden får utvisa 2 eller 3 pumpar

MVH
janne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 07:43:55 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Montör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #54 skrivet: 18 februari 2005, 17:48:10 »
Vid sommar drift stannar Rad pumpen. Det går även att stoppa VB pumpen när kompressorn står stilla( för att ytterligare förbättra).
Fortfarande så har vissa problem med knäppningar.
Då går det att lösa med volymtank + arbetskostnader( om man inte gör det själv) ev, strypventil
Vissa system kräver stora cirkpumpar för att få bra delta och värme överhuvetaget längst bort från VP.
Cirkpumparna i VP är dimensionerade för VP,  utan yttre cirk blir det nog alltför ofta en kompromiss lösning med Delta T.
Många 80 tals hus eller ombyggnader är dragna med 22mm stammar som grenar ut till 15mm stammar, där är tryckfallet ofta mycket stort.
IVT E5 + 3 KW el, 300 l VVB, 100 l arbetstank extern reglering med rumsgiv till rad på övervåning, Golvvärme i kv med sommardrift automatiskt. 80+80 m², 110m borr.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #55 skrivet: 18 februari 2005, 18:06:38 »
Sen har ni som har mark VP 1 extra pump för er slinga.

Och din fläkt pÃ¥ utomhusenheten snurrar av vinddraget?  ::) :P


Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #56 skrivet: 18 februari 2005, 18:08:22 »
Ok jag förstår.

Ett annat ex:
I min bostad har jag även en fläkt som snurrar hela tiden och ventilerar bad,tvätt kök.
Den stannar aldrig Kont förbr 100-150W 24 tim under 365 dagar per år. Jag kan vara utan den men då blir det sämre ventilation av min bostad. ( själv drag fungerar).

Janne
« Senast ändrad: 18 februari 2005, 18:20:07 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #57 skrivet: 18 februari 2005, 19:06:55 »
Ok jag förstår.

Ett annat ex:
I min bostad har jag även en fläkt som snurrar hela tiden och ventilerar bad,tvätt kök.
Den stannar aldrig Kont förbr 100-150W 24 tim under 365 dagar per år. Jag kan vara utan den men då blir det sämre ventilation av min bostad. ( själv drag fungerar).


Jag har två fläktar i min FTX som ventilerar 220m2. Drar tillsammans 80,5W. Tack vare FTX:en så kan jag täta fönster och dörrar ordentligt utan att riskera dåligt inneklimat och risk för fukt och mögel. På det sättet så anser jag att fläktarnas driftenergi är insparad flera gånger om.

Jag har dessutom ett radiatorsystem med rördragningar som skulle fÃ¥ en rörmokare att beställa en ny 30-fotare!  ::) ;D

En (1) cirkulationspump pÃ¥ VB. Och dÃ¥ drar den ocksÃ¥ en flygel pÃ¥ ~30m2 via en kulvert pÃ¥ 20m. Varmt och gott överallt. 7 grader över kondensorn. Jag har till och med stängt 2 cirkulationspumpar för golvvärme och istället trimmat in flödena. Funkar utan problem. SÃ¥ här finns det inga onödiga cirkulationspumpar!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #58 skrivet: 18 februari 2005, 21:45:43 »
Om vattnet cirkulerar eller inte bör ju inte påverka värmeavgivningen i det befintliga radiatorvattnet.  Vid temp under -40 kanske det kan frysa vid nåt enormt korsdrag i nåt rör vid vv produktion. Men knappast utan att man höjer tillåten vv tid till max och huset är sämre än ett tapetserat renstängsel  ;)
En extra pump kostar i investering drift och underhåll. Så för mig är det en gåta att man väljer att använda 2 pumpar på varma sidan.
Men visst sas det här att man gått ifrån dubbla pumpar på IVT ht modellen, då säger jag ÄNTLIGEN!!!!!!
Men som sagt det finns enormt med onödiga cirkulationspumpar i landet. Motsvarar säkert ett halvt kärnkraftverk....  dom flesta finns i stora fastigheter som ni kanske förstår...
Men det håller igång hjulen affärerna måste väl gå i första hand  ;)

Sen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.
Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.

Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.
Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.

I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #59 skrivet: 18 februari 2005, 23:01:32 »
Citera
Sen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.
Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.

Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.
Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.

I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.

Precis vad jag tidigare sagt, ligger flödena och tempdifferanserna i systemet på 6-10 grader både vid varmvattenvärmning och radiatorvärmning så krävs bara en cirkpump.

Har man så stort system att det inte räcker med den cirkpump som sitter i vp:n måste man naturligtvis komplettera eller uppgradera den. Inte annars.

Jag tror inte IVT:s värmepumpar funkar på annat sätt än andras, inte att de är effektivare heller för den delen, inte ens om de justerats in perfekt.

Och naturligtvis har jag en KB-pump janne, men nu pratade vi ju om pumpen/pumparna på varma sidan...

Labtester kanske kan påvisa att COP öker mer än jag tror vid riktigt optimal intrimmning av deltaT, men i hur många fall trimmas det in optimalt... Även om extern pump monteras?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!