Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2005, 22:42:32 »
Luft/vattenvärmepumpar har oftast 55 grader max framledningstemp, men jag har hittat ett exempel som du kan läsa på om.

http://www.stiebel-eltron.se/upload/docs/document_196.pdf

När det gäller mark/berg-värmepumpar finns det ett flertal tillverkare som gör pumpar som går upp till 60-65 grader max.

Utloggad Montör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #31 skrivet: 17 februari 2005, 22:22:46 »
Jo det vet jag men förstod inte det med "yttre krets" och "interna", undrar vad man kallar KB pumpen för ?
Jag ska föröka förklara kopplingen med 3 pumpar.
Koppla ihop tillopp och retur på värmesystemet. Värmepumpen kopplas med både tillop och retur ansl. på husets returledning med ett mellanrum på 10ggr rörets dim.
Den yttre cirkpumpen  ( P1)sitter monterad pÃ¥ värmesystemets tillopssida och skall trimmas in efter radiatorsystemet behov (ca 5-7° delta T=diff)
Inre cirken skall trimmas så värmepumpen får delta T 7-10° vanligtvis läge 2.
Viktigt är att vattnet inte går baklänges i "bypassen" kopplingen mellan tillopp och retur.
Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.
Pump 3 är KB pumpen...
IVT E5 + 3 KW el, 300 l VVB, 100 l arbetstank extern reglering med rumsgiv till rad på övervåning, Golvvärme i kv med sommardrift automatiskt. 80+80 m², 110m borr.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2005, 10:11:39 »
Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.

Det här har jag funderat lite på. Vad är skillnaden om radiatorvattnet står still eller circuleras under vv värmningen? Det tillförs väl ingen ny värme till radiatorkretsen då utan allt går till vv. Eller? I så fall minskar ju inte avkylningen i radiatorkretsen bara för att man cirkulerar vattnet!

Eller smyger man ut lite varmvatten ändÃ¥?!  Sc:,h
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2005, 12:23:53 »
Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?

Själv har jag inte detta system med 2 cirkpumpar på VB-sidan och jag verkar också ha ett problem mindre... ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #34 skrivet: 18 februari 2005, 12:32:56 »
Om vattnet cirkulerar eller inte bör ju inte pÃ¥verka värmeavgivningen i det befintliga radiatorvattnet.  Vid temp under -40 kanske det kan frysa vid nÃ¥t enormt korsdrag i nÃ¥t rör vid vv produktion. Men knappast utan att man höjer tillÃ¥ten vv tid till max och huset är sämre än ett tapetserat renstängsel  ;)
En extra pump kostar i investering drift och underhåll. Så för mig är det en gåta att man väljer att använda 2 pumpar på varma sidan.
Men visst sas det här att man gått ifrån dubbla pumpar på IVT ht modellen, då säger jag ÄNTLIGEN!!!!!!
Men som sagt det finns enormt med onödiga cirkulationspumpar i landet. Motsvarar säkert ett halvt kärnkraftverk....  dom flesta finns i stora fastigheter som ni kanske förstÃ¥r...
Men det hÃ¥ller igÃ¥ng hjulen affärerna mÃ¥ste väl gÃ¥ i första hand  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #35 skrivet: 18 februari 2005, 13:12:29 »
Enda anledningen till dubbla pumpar torda vara att kunna säkerställa sig om 7-10 grader deltaT på fram/returledning till varma sidans värmeväxlare. Detta låter sig inte göras i alla radiator/golvvärmesystem med bibehållen god funktion på cirkulationen.

Hur viktigt det är att hamna just i intervallet 7-10 grader är dock inte helt klart.

Skulle vara intressant med labtewstresultat som visar på COP-förädringen vid olika deltaT över vvx.

Tveksamt om det betalar inköp, installation och driftskostnader för en extra cirkpump.
Speciellt i de fall då deltaT ändå hamnar i det intervallet i många fall - även med endast en cirkpump.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #36 skrivet: 18 februari 2005, 13:18:20 »
Men ?? för att hålla deltat 5-7 grader. Måste man väll ha 5-7 grader i växlaren till radd-systemet också...Eller ?? ???
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #37 skrivet: 18 februari 2005, 13:26:35 »
I ett enrörssystem skall man ha så högt flöde som möjligt för att få låg framledningstemp.
Detta kan i sin tur innebära att deltaT över radiatorkretsen inte blir så stor som man önskar.
Om man då kan köra en lägre cirk intern i värmepumpen kan man ändå få den önskade tempdiffen över värmeväxlaren.

Om framledning i radiatorkrets är 40 grader och returen är 35 grader kommer således värmepumpens retur att vara 35 grader och framledningens temp 45 grader med ett DeltaT på 10 grader över varma sidans vvx.
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Varma sidans vvx= vvx för radiatorsystemet.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #38 skrivet: 18 februari 2005, 13:28:02 »
 b00k
Din vän i nöden.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #39 skrivet: 18 februari 2005, 13:32:02 »
Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?

Delflödet över kondensorn ligger väl på typ 30% lägre då med dom tempdiffarna och det kanske räcker för att få tyst?

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #40 skrivet: 18 februari 2005, 13:34:36 »
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #41 skrivet: 18 februari 2005, 13:41:46 »
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.


Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.

Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.

Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.

Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #42 skrivet: 18 februari 2005, 13:49:53 »
Efter att ha monterat en acc på 60 liter för att råda bot på mina knäppningar vid VV har jag märkt följande:
Dom liter hett vatten som skickas ut i systemet när ventilen kopplar över till värme från VV knäpper inte alls i systemet längre. Om däremot VP gör värme och bryter detta för VV står varmt vatten kvar i acc-tank som INTE kyls lika fort som rör och radiatorer med knäppningar som följd. Om VV startar när VP inte kör värme alltså, acc, rör och radiator är kallt så blir det inga knäppningar. Detta skulle försvinna om det fanns en extra CP som cirkulerade vattnet hela tiden. Vattnet kyls ju fortare i radiatorn (ganska logiskt) och rör än i acc-tank med temp.växlingar som följd.
Jag TROR att problemet med knäppningar skulle försvinna helt med en extra CP i mitt fall.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2005, 13:56:35 »
De 60 liter du har i din ack tror jag skulle kylas ut så fort att det förlorade sin funktion vid växling från vv till radvärme om du hade en extra cirkpump.

Det skulle bli bättre, men med större volym skulle det dock säker fungera ännu bättre!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #44 skrivet: 18 februari 2005, 13:57:40 »

Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.

Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.

Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.

Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.

Jo, rätt tempdiff, dvs det flöde kondensorn är dimensionerad för, är ju som jag ocksÃ¥ pÃ¥pekat tidigare viktigt för att fÃ¥ ut maximalt. Detta gäller ju framför allt för samansatta köldmedier med "glide" som just R407C. Ett köldmedia utan "glide" har inte detta "problem". DÃ¥ kan du tuta pÃ¥ med full fart!  ;D

Jag gissar att din retur sjunker också, eller hur? Slutresultatet blir att kondensorn utnyttjas mer effektivt och pumpen jobbar med samma eller lägre returtemp så strömförbrukningen torde ju inte påverkas.

Kan man åstadkomma ett delta-T på säg 7 grader över radiatorkretsen så har man ju optimala förutsättningar. Men det kan ju krävas lite intrimmning.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!