0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det vet jag men förstod inte det med "yttre krets" och "interna", undrar vad man kallar KB pumpen för ?
Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.
Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.
Citat från: Rickard skrivet 18 februari 2005, 13:26:35P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.
Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.