Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning av radiatorer med en Daikin L/V?  (läst 3478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Luftning av radiatorer med en Daikin L/V?
« skrivet: 15 april 2009, 16:30:08 »
Hej,

Efter några veckors drift av min nya Daikin Altherma-lösning, verkar det som om jag fått luft i systemet. Det kluckar i alla fall i rören till ett par av radiatorerna på ovanvåningen, så jag antar att jag borde lufta dem?

Är detta något som borde uppstå så snabbt efter en fullständig nyinstallation av värmekälla? Hur kan man i så fall förhindra att det uppstår snart igen?

Efter att ha konsulterat manualen är jag också lite osäker på vad jag ska göra vid en luftning av radiatorerna.

Med min tidigare oljepanna fick jag veta att det är bäst att stänga av cirkulationen (=pumpen) innan jag luftar, för att inte riskera "baksug" i systemet. Gäller detta även nu när jag har en L/V-pump?

Vad är i så fall bästa sättet att göra det? Ska jag bara stänga av hela hydroboxen med av/på-knappen eller ska jag göra på annat sätt?

F.ö. har trycket i systemet enligt hydroboxens mätare nu sjunkit till ca 1,2 eller så. Är detta för lågt? Om jag vill öka på trycket, hur gör jag detta?

Tack på förhand!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luftning av radiatorer med en Daikin L/V?
« Svar #1 skrivet: 15 april 2009, 16:47:51 »
Stänga av hydroboxen med on/knappen.

Har svårt att tro du behöver mer än 1 bar övertryck i systemet.

Installatören bör ha monterat ett påfyllnadsanlutning på ditt system. Kolla inkommande kallvatten till varmvattenberedaren, om det inte en påfyllnadskran till värmesystemet d.v.s. ett avstick mellan kallvatten och radiatorkretsen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftning av radiatorer med en Daikin L/V?
« Svar #2 skrivet: 15 april 2009, 21:08:50 »
Är detta något som borde uppstå så snabbt efter en fullständig nyinstallation av värmekälla? Hur kan man i så fall förhindra att det uppstår snart igen?

Jepp, eftersom allt vatten är utbytt så är det fräsch syrerikt vatten i systemet. Det kan ta upp till ett år innan all syre lämnat radiatorvattnet eftersom det inte värms upp till särskillt höga temperaturer. Så det är bara till att lufta på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!