Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjutande ljud..  (läst 15865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjutande ljud..
« Svar #30 skrivet: 17 januari 2019, 01:18:25 »
Nej gasmängden har normalt inget alls med några oljud eller tjutande från pumpen att göra utan det vanligaste är anslutningslängden på rören om de är i kortaste laget, rörlängden är viktigare än man tror om man ska få en bra drift på en luftvärmepump. Om de skulle va gasbrist så visar de sig i minskad värmeeffekt inkl ojämn påfrostning på utedelen.
När de gäller stipulerad gasmängd för pumparna så brukar den täcka upp till mellan 10-15 meters röranslutning på pumparna som max och ca 3 meter i minlängd, men det är för kort för att kunna få till en bra drift på pumparna menar ja.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #31 skrivet: 17 januari 2019, 02:18:56 »
Det kommer nog att ordnas detta , är fortfarande ej orolig att det inte löser det hela. Nu inväntar jag svar från ÅF och daikin vad de tänker göra. Någon grundlig felsökning har ej gjorts so far Men jag hoppas de tar tag i det snart. Köldmedia brist har de kollat tidigare, påisning sker på ett korrekt sätt och så även avfrostning vad jag kan se. Det har inte heller kommit något mer is på bakre dämparna sen ja rengjorde hela fästet mm med varmvatten.

Uppdaterar när jag vet mer om va som bör göras, snöröjning har ej gjort Ã¥ de 2 gÃ¥nger de varit förbi har inte ljuden kommit :( dom har ju dock inte  stannat flera timmar och dÃ¥ det verkar komma helt random sÃ¥ är det en rätt besvärlig felsökning är ja rädd.

Igår så kom fenomenet 1 gång på den tid jag var hemma, dagen innan inte en gång.

Nä nu sova igen, vaknade av febriga ungar...
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #32 skrivet: 17 januari 2019, 06:58:10 »
Hur har det gått för TS i detta ärende har dom lokaliserat var problemet kommer ifrån?

Ja ska ta och mäta röstlängden hos mig ikväll efter jobbet men jag gissar att de är mellan 3-4m.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Tjutande ljud..
« Svar #33 skrivet: 17 januari 2019, 15:19:59 »
Har sett film på en Kyltekniersida på FB. att vibrationer i utedelen pga dåligt åtdraget buntband från fabrik fortplantade sig till innedelen. Daikin support vet om problemet enligt dem. Det skrivs en del där att Daikins senare pumpar har fått sådana problem på vissa. Har kunnat åtgärdas genom att dra åt något buntband. Känn på utedelens frihängande batteri med handen om det vibrerar mycket. Vänster gavel undertill.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #34 skrivet: 17 januari 2019, 18:41:07 »
Får undersöka när jag kommer hem ikväll om ja kan se å känna något. Mailade daikin idag å va på tjänsteresa å återkommer imorgon. Så får vi se om vi kan hitta någon lösning på de hela
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #35 skrivet: 17 januari 2019, 18:45:22 »
Hela serviceavdelningen kan väl inte vara pÃ¥ tjänsteresa samtidigt  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #36 skrivet: 17 januari 2019, 18:48:28 »
Nä jag skickade inte till service mailen utan direkt till Tomas. Aja det löser sig nån gång :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #37 skrivet: 17 januari 2019, 18:57:09 »
Aha, ja fungerar det inte via Ã…F fÃ¥r man ta andra vägar  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #38 skrivet: 17 januari 2019, 19:27:34 »
Runt 3m är rör dragningen på pumpen , för kallt ute nu för att ja ska vilja va ute å felsöka nått :p

Fick svar av daikin att de kontakta åf imorgon :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #39 skrivet: 17 januari 2019, 19:49:49 »
Nä varför ska man frysa häcken av sig när man har garanti  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjutande ljud..
« Svar #40 skrivet: 17 januari 2019, 20:23:56 »
Nä varför ska man frysa häcken av sig när man har garanti  tummenupp
Med en Daikin behöver man inte frysa hävken av sig, eller hur Alva ?

Mvh
D

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #41 skrivet: 17 januari 2019, 20:32:26 »
Beror nog kanske på hus också ;) ju längre tiden går desto mer börjar jag att inse att de spelar nog ingen roll vilken pump ja väljer då jag tror att ja måste in me 3glas fönster och lösa isoleringen på några ställen. Värme ger den men den smiter nog ut för mycket är jag rädd :(
Har ett snedtak ovanför pumpen som jag tror är kasst isolerat då jag maxar pumpen nu vid -15 Och appen visar 20 grader inne. Neder plan är de dock 22-23 grader överallt utom kök och där de är 20.5 och håll 4 m från pump är det 25-26

Uppe däremot får jag nog inte till de innan vindarna är isolerade. Det är bara 1 dl tjocka väggar mellan kattvind å bodel så det är klart de kulla ner fort :(
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #42 skrivet: 17 januari 2019, 20:45:16 »
Beror nog kanske på hus också ;) ju längre tiden går desto mer börjar jag att inse att de spelar nog ingen roll vilken pump ja väljer då jag tror att ja måste in me 3glas fönster och lösa isoleringen på några ställen. Värme ger den men den smiter nog ut för mycket är jag rädd :(
Har ett snedtak ovanför pumpen som jag tror är kasst isolerat då jag maxar pumpen nu vid -15 Och appen visar 20 grader inne. Neder plan är de dock 22-23 grader överallt utom kök och där de är 20.5 och håll 4 m från pump är det 25-26

Uppe däremot får jag nog inte till de innan vindarna är isolerade. Det är bara 1 dl tjocka väggar mellan kattvind å bodel så det är klart de kulla ner fort :(

du fÃ¥r se till att isolera till sommaren  8) dÃ¥ ska du se att det blir stor skillnad. värmen stiger ju som alla redan vet. sÃ¥ den smiter väl ut ganska fort för dig. tilläggsisolerat huset för nÃ¥got Ã¥r sen. gjorde stor skillnad. vi har ca -20 ute nu. pumpen är inställd pÃ¥ 23c. och dÃ¥ har ja typ 21 i vinden. men nästan att det blir för varmt i tv rummet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #43 skrivet: 17 januari 2019, 20:50:18 »
och du har väl en 40? den flyttar ju jäkligt mycket luft och är ännu effektivare än 30 som jag har. sen är det ju som sagt vart man har placerat pumpen och hur öppet huset är osv osv. men tycker ändÃ¥ att du nog inte ska behöva maxa pumpen vid endast -15 sÃ¥ bara till att börja med världens trÃ¥kigt jobb. att isolera  ::) men de är värt det! ja lovar  8)

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #44 skrivet: 17 januari 2019, 21:04:20 »
Lättare sagt än gjort har ett tegelhus som jag gärna vill behålla tegelfasaden på :p

Sen måste ja kolla om de är möjligt att isolera snedtaket upp till övervåningen på nått vis. Ska ta ett kort så får ni se hur de ser ut och min teori är att mycket av värmen upp hinner ut genom snedtaket innan de når övervåningen då övervåningen alltid varit kallare. Har satt in en fläkt på övervåning för att få luften från pumpen lättare upp och de blev lite bättre men ja de är inte bra.

Tur man är norrlänning och tar det med ro iaf ;)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!