Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provkörning Fighter 310  (läst 868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibepalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Provkörning Fighter 310
« skrivet: 16 februari 2009, 18:09:18 »
Hej på er.
Har köpt en begad Fighter 310 från -97 som har stått still ett par år eftersom de hade monterat in fjärrvärme. Den var billig så jag tog en chansning.
Har nu ställt upp den i garaget, monterat in en frånlufts kanal ut från garaget och kopplat in ca 15m golvvärme slang som ligger ut rullad på golvet. Kopplat in vatten och tappkran på aggregatet.
Den puttrade igång på elvärmen och efter jag hade fått upp tempen till 60gr så slog elen ifrån och jag växlade över till kompressorn. Den startade efter 20-30 min men stannade efter ca 10 min och lampan för avfrostning tändes. Efter ett dygn så har panntempen gått ner till 28 gr och det verkar som om kompressorn aldrig startade igen. Provade igen med el pannan till 60 gr och slog på komp igen.... samma sak. Har kopplat om fläkten så den går saktare men samma sak igen.
Har rengjort filtret.
Det finns vätska i synglaset till komp och det finns inga bubblor då kompressorn går.

Kan jag provköra så här eller blir det knas?
Har ingen utegivare för att dom hade klippt kablarna i väggen.
Har någon en funktions beskrivning på denna eller någon annan som har haft samma fel?

Tack för ett bra forum!

//palle

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Provkörning Fighter 310
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2009, 22:07:26 »
Går fläkten som den ska? Har du kollat att filtret inte är igensatt. Vilken avlufttemperatur har du? Skall vara ungefär kring -5 till + 5 när pumpen fungerar som den ska på kanal 05.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!