Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klickgolv ovanpÃ¥ golvvärmeburen klinker  (läst 8859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« skrivet: 06 augusti 2011, 15:07:01 »
Hej!
Vi har ett enplanshus i trä om 120 kvm (år 1982, trästomme, krypgrund). Uppvärmningen sker via en frånluftsvärmepump (IVT 490), där tre sovrum och vardagsrum har radiatorer (parkettgolv) medan övriga utrymmen har golvvärme. Dessa utrymmen med golvvärme har ett klinkergolv som slingrar sig fram. En tid efter inflytt märkte vi att inneskor krävs och nu när vårt barn ska lära sig att gå känns det som att vi måste göra någonting åt det hela. Vår idé är att försöka lägga ett laminat-klickgolv ovanpå den befintliga klinkern, dock inte överallt, utan enbart i kök och hall (toaletter, groventré och ingångar behålls). Totalt ca 30 kvm. Vi har ingen riktigt bra lösning på hur det hela ska kunna bli snyggt med tanke på skarvar och höjdskillnader, men jag funderar också på dels hur golvvärmens effekt påverkas av detta pålägg och dels vilka risker som finns i övrigt. Vi har fått tips om att först lägga en åldersbeständig plats (för att det kommer bli kondens), därpå foam (vilken påstods skulle försämra värmeeffekten något men stabilisera) och sist själva klickgolvet. Hursomhelst, jag är tacksam för alla idéer och påpekanden!!!
Mvh
Micke

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2011, 15:20:10 »
Hur mycket isolering har du under golvvärmen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2011, 15:42:40 »
Hur mycket isolering har du under golvvärmen?

Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Är det något jag bör försöka ta reda på?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2011, 18:05:13 »
Varför trivs du inte med klinkersgolven?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2011, 00:18:33 »
Varför trivs du inte med klinkersgolven?

Klinkergolv tycker jag är praktiska av flera skäl, men att ha det på de mest "besökta" ytorna ger med tiden ömma hälar och liknande, men framför allt menar vi att det inte är vidare barnvänligt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2011, 09:33:30 »
Hej!
Jag skulle inte lägga plast eller foam utan lumppapp under klickgolvet.
Med plast så skapar du ett tätskikt som kanske ställer till mer problem än det löser.
Lumpapp isolerar sämre än foam och släpper då genom värme bättre (eftersom du har golvvärme).
Det kan bli lite sämre värmeavgivning i de rummen som har klickgolv men det bör funka ändå tror jag.
 
Sen är ett tips att lägga linoleumklickgolv i köket, det är lite mjukare och mindre skramligt än andra laminatgolv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2011, 09:40:33 »
Hej!
Jag skulle inte lägga plast eller foam utan lumppapp under klickgolvet.
Med plast så skapar du ett tätskikt som kanske ställer till mer problem än det löser.
Lumpapp isolerar sämre än foam och släpper då genom värme bättre (eftersom du har golvvärme).
Det kan bli lite sämre värmeavgivning i de rummen som har klickgolv men det bör funka ändå tror jag.
 
Sen är ett tips att lägga linoleumklickgolv i köket, det är lite mjukare och mindre skramligt än andra laminatgolv.

Tack för tipsen! Då ska jag se mig om efter lumppapp. Inser nu när jag söker på linoleum att det är ett sådant som jag faktiskt funderar på för dagen;
http://www.forbo-flooring.se/Foeretag/Produkter/Linoleum/Linoleumplattor/Marmoleum-click/

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2011, 09:48:02 »
Linoleumplattorna skall limmas.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2011, 10:10:47 »
Linoleumplattorna skall limmas.



Marmoleum klick läggs på samma sätt som andra laminatgolv.
Det du tänker på är vanliga linoleumplattor, de måste limmas som du skriver men det är väl inte aktuellt i detta fallet?
« Senast ändrad: 07 augusti 2011, 10:13:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2011, 13:24:46 »
Linoleumplattorna skall limmas.



Marmoleum klick läggs på samma sätt som andra laminatgolv.
Det du tänker på är vanliga linoleumplattor, de måste limmas som du skriver men det är väl inte aktuellt i detta fallet?

Just precis, Marmoleum är ett klickgolv.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2011, 13:26:33 »
Hej!
Jag skulle inte lägga plast eller foam utan lumppapp under klickgolvet.
Med plast så skapar du ett tätskikt som kanske ställer till mer problem än det löser.
Lumpapp isolerar sämre än foam och släpper då genom värme bättre (eftersom du har golvvärme).
Det kan bli lite sämre värmeavgivning i de rummen som har klickgolv men det bör funka ändå tror jag.
 
Sen är ett tips att lägga linoleumklickgolv i köket, det är lite mjukare och mindre skramligt än andra laminatgolv.

Vad menar du är risken med att lägga plast?

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2011, 13:27:51 »
Finns det några tips eller saker jag bör tänka på vad gäller själva skarven gentemot det underliggande klinkergolvet? (exv. lister, fukt).
/Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2011, 14:09:39 »
Hej!
Jag skulle inte lägga plast eller foam utan lumppapp under klickgolvet.
Med plast så skapar du ett tätskikt som kanske ställer till mer problem än det löser.
Lumpapp isolerar sämre än foam och släpper då genom värme bättre (eftersom du har golvvärme).
Det kan bli lite sämre värmeavgivning i de rummen som har klickgolv men det bör funka ändå tror jag.
 
Sen är ett tips att lägga linoleumklickgolv i köket, det är lite mjukare och mindre skramligt än andra laminatgolv.

Vad menar du är risken med att lägga plast?

Har du problem med fukt idag?
Om inte så kommer i bästa fall plasten inte förändra något men varför chansa?

Golvvärmen gör att golvet är varmare en bit ner i konstruktionen än på ytan vilket kan leda till fukttransport uppåt genom golvet.
En fuktspärr kommer dÃ¥ göra att ev fukt kan ansamlas pÃ¥ undersidan av spärren istället för att transporteras upp.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2011, 18:46:15 »
Hur mycket isolering har du under golvvärmen?

Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Är det något jag bör försöka ta reda på?

Ja, eftersom du bromsar en del av värmespridningen uppåt så är det bra att veta om en stor del av värmen kommer att hamna i grunden istället...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klickgolv ovanpå golvvärmeburen klinker
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2011, 18:56:36 »
Någon fuktvandring i golv ovan krypgrund tror inte jag kan förekomma.

Jag skulle ej ha plast.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!