Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Qlima S-JA 3523, omdömen?  (läst 1502 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

enhörning

  • Gäst
enhörning
Qlima S-JA 3523, omdömen?
« skrivet: 16 januari 2024, 20:28:01 »
Hej!

Funderar på att köpa Qlima S-JA 3523 till vår gäststuga på 40 kvm utanför Göteborg. Någon som har erfarenhet? 
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-024775/


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 20:42:06 »
Hej! Ja den ser precis ut att räcka till för 40 kvm. Det är en liten modell, det ser man på storlek och vikt. Kan vara en chansning som går hem om man inte vill lägga ut så mycket pengar som ett större märkesaggregat kostar. Men vänta med själva installationen till senare i vår när det blivit varmare ute. Det ökar chansen för att installationen blir bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 22:10:28 »
Den där modellen är ju så ny att det knappast finns några erfarenheter att tala om än.
Men det går ju alltid att dra erfarenheter av tidigare modeller av samma fabrikat (den är med största sannolikhet, liksom tidigare Qlima-värmepumpar, tillverkad av Midea vars värmepumpar även säljs under många andra, delvis rätt välkända märken).
Mitt intryck är att de åtminstone definitivt är prisvärda, och på de flesta punkter verkar betydligt mer välgjorda än vad man har sett av andra lågpristillverkares värmepumpar.
Vad som däremot är under all kritik är Julas support om man skulle få något problem (vilket dock inte tycks vara särskilt vanligt), samt att manualerna som följer med är i stort sett helt oanvändbara och ofta verkar vara hopklippta av partier som gäller helt andra modeller av värmepumpar.
Jag har en känsla av att manualerna till Mideavärmepumpar som säljs under andra namn kan vara betydligt bättre.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 22:27:31 »
köp två om den ena inte fungerar

Klimabrands

  • Gäst
Klimabrands
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 06:05:07 »
köp två om den ena inte fungerar

Der kom igen et bra indlæg fra dig på Qlima pumpar :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 09:28:28 »
Hur funkar egentligen garantierna på de där pumparna.
Vi som är installatörer skulle ju kunna installera, men vad händer om maskinen går sönder under garantin.
Betalar jula (oss) för att byta ut den del som är trasig, eller lämnar de bara materialgaranti, så kunden själv får står för tusentals kronor för felsökning och reparation?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 09:40:29 »
Der kom igen et bra indlæg fra dig på Qlima pumpar :-)
och ett helt onödigt från dig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 10:09:22 »
Hur funkar egentligen garantierna på de där pumparna.
Vi som är installatörer skulle ju kunna installera, men vad händer om maskinen går sönder under garantin.
Betalar jula (oss) för att byta ut den del som är trasig, eller lämnar de bara materialgaranti, så kunden själv får står för tusentals kronor för felsökning och reparation?

Jag köpte en samsungpump av elgiganten som inselo installerade.
När den nyss har gått sönder...efter 2,5 år......hänvisar elgiganten till samsung som hänvisar till inselo som hänvisar till elcare.

Jag gjorde alla fel.....borde ha köpt vp och installation av samma firma.

Gissar att JULA sköter det bättre.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

enhörning

  • Gäst
enhörning
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 13:40:15 »
Tack för er input!

Ang. garanti är det en av mina funderingar. På produktsidan på hemsidan anger de 5 års garanti, men i ett länkat produktinformationsblad står det 4 års garanti på kompressor och 2 år på övriga komponenter. Har frågat Julas kundtjänst om vad som gäller men inte fått något svar, och vill ju nyttja erbjudandet så tror att jag slår till ändå. Och håller tummarna att vi slipper allt för mycket kontakt med Julas support då...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 13:56:41 »
Hur funkar egentligen garantierna på de där pumparna.
Vi som är installatörer skulle ju kunna installera, men vad händer om maskinen går sönder under garantin.
Betalar jula (oss) för att byta ut den del som är trasig, eller lämnar de bara materialgaranti, så kunden själv får står för tusentals kronor för felsökning och reparation?

Varför ens fundera på att installera andra än dom ni själva säljer !
Blir det fel på den så kommer dom högst troligen hävda att det är installationsfel och ni åker på att åka och kika för att konstatera vad som är fel och detta då troligen helt gratis.
Har gjort det en gång och aldrig mer  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2024, 17:00:19 »
Hej!

Funderar på att köpa Qlima S-JA 3523 till vår gäststuga på 40 kvm utanför Göteborg. Någon som har erfarenhet? 
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-024775/
Som vanligt så är energideklarationen för mellan och sydeuropa och inget redovisas för vår zon där Sverige ligger.

Klimabrands

  • Gäst
Klimabrands
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2024, 18:31:46 »
Som vanligt så är energideklarationen för mellan och sydeuropa och inget redovisas för vår zon där Sverige ligger.

Her er jeg helt enig med dig, vi fölger standarden i branchen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2024, 19:12:34 »
Her er jeg helt enig med dig, vi fölger standarden i branchen.

Har man bra resultat så är det väl inget som hindrar er att visa uppgifter.
Ser inga uppgifter om vad den kan leverera vid tex -15 som är en ganska vanlig uppgift som brukar visas även om det inte är ”standard i branschen” eller har jag missat det i produktbladet?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2024, 19:15:14 »
Varför ens fundera på att installera andra än dom ni själva säljer !
Blir det fel på den så kommer dom högst troligen hävda att det är installationsfel och ni åker på att åka och kika för att konstatera vad som är fel och detta då troligen helt gratis.
Har gjort det en gång och aldrig mer  ;)

Det var ju ett bra svar på min fråga.
Det jag menar är att om Jula sköter det som andra seriösa leverantörer så betalar de ju både för felsökning och reparation, och då spelar det ju ingen roll om vi installerar en Julapump eller en av de vi säljer själva, så länge förtjänsten är samma så att säga.
Det skulle ju ändå bli billigt för kunden.
Men om det är vi som får stå för alla kostnader runt eventuella reparationer själva så är det ju helt ointressant.
Eller, rättare sagt, kunden har i princip ingen garanti.

Har för mig att jag läst någonstand att man själv får bekosta demontering och ta in den till Jula om man hävdar garanti, vet inte om det stämmer?
Tror ju knappast Inselo felsöker och reparerar utan att få betalt heller, men man vet ju aldrig?
Frågan är väl bara hur oseriös man kan vara utan att bryta mot lagen, det brukar vara det som styr de som är billigast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Klimabrands

  • Gäst
Klimabrands
SV: Qlima S-JA 3523, omdömen?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2024, 20:05:29 »
Har man bra resultat så är det väl inget som hindrar er att visa uppgifter.
Ser inga uppgifter om vad den kan leverera vid tex -15 som är en ganska vanlig uppgift som brukar visas även om det inte är ”standard i branschen” eller har jag missat det i produktbladet?

Hej, ligger rundt 2,5kw vid -15 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 685
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!