Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med högre hastighet frÃ¥nluftsfläkt, Nibe F750?  (läst 2000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har sedan i fjol börjat köra schemalagd höjning av frånluftsfläkt under de tider på dagen då ingen är hemma samt även nattetid då alla sover och inte störs av den ökade ljudnivån detta medför. Anledningen till detta är att jag upplever färre avfrostningar av förångaren med ökat luftflöde.

Frågar jag Nibe om detta säger de bara kort, NEJ, ändra inte fläktinställningar från vad ventilationstekniker angivit vid injustering.

Så min fråga är följande.
Finns några negativa effekter med ökad fläkthastighet, bortsett från mer kallras från tilluftsventiler?
Har det utökade luftutbytet någon negativ effekt på människa, fastighet eller FVP?

MVH Robin

Anders Joh

  • Gäst
Anders Joh
SV: Nackdelar med högre hastighet frånluftsfläkt, Nibe F750?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2019, 10:54:14 »
På sommaren ändrar jag vår fläkt till 100% från Maj -> Aug, jag tror huset mår bra av överdimentionerad ventilation.
Vintern tycker jag det drar lite för mycket med kalluft de gånger jag maxar frånluften så för komforten så låter jag den vara på sina 190kbm luft/timme i vårt 140kvm hus.

Vid ökad kylning/ventilation av huset krävs ju högre golvtemperatur så pannan jobbar ju lite mot sig själv, har ingen aning om vid vilken luftgenomströmning pannan är mest effektiv?


Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med högre hastighet frånluftsfläkt, Nibe F750?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2019, 13:40:21 »
100% kör jag aldrig mer än vid nattsvalka den varmaste sommarperioden.

Som jag kör nu så ökar jag 10% när ingen är hemma eller alla sover. Detta ökar då BS1 från 160 till 185.
Med min "normalhastighet" på fläkten håller jag mig alltid över 0,35/m2 kravet på ventilation i bostaden så detta påverkas ju aldrig.

Det jag är ute efter är att minimera avfrostningar av förångare vintertid vilket i sig resulterar i mindre körning med elpatron.
Ju mer luft kompressorn får desto högra frekvens kan den jobba i vilket tydligt ses på loggar etc.

Alltså, ja det krävs kanske lite mer värme ut till mina element när jag ökar hastigheten, men denna värme produceras enbart av kompressorn samt att jag får färre avfrostningar och körning med elpatron. Detta blir rent ekonomiskt billigare då kompressorn inte drar i närheten lika mycket som elpatronerna.

MEN, det jag är mest fundersam på är, finns det någon norm för MAX luftutbyte i bostaden samt kan Niben ta stryk av att trycka in för mycket luft genom förångare?
Någon som känner till något "energioptimalt luftflöde" från Nibe?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nackdelar med högre hastighet frånluftsfläkt, Nibe F750?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2019, 18:06:44 »
Medlem kWhalp gjorde en sammanställning förra året.

230+- 20m3/h verkar vara optimalt.

Se
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66359.msg704235#msg704235
« Senast ändrad: 10 september 2019, 18:17:49 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Doski06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har tänkt och gjort på samma sätt. Märker att kompressorn jobbar bättre. Samt mindre avfrostning.


Behöver man ens tänka på att fläkten slits ut om den får jobba fullt ofta? Är den svår och dyr stt byta ut?
Stenhus 2016 2 plan 195kvm + 55kvm garage
Malmö
Golvvärme båda plan
Familj 4p
Hus Nibe 750
Garage Samsung luft luft

HÃ¥ller ca 22-23 grader hemma
Och ca 20 grader i garage

2017 13552 kwh
2018 13146 kwh
2019 10395 kwh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Priset på fläkten vet jag inte, men den är lätt att byta, gör du det första gången gar det kanske 20-30 min, jag byter på mellan 5-10 min men skruvar ju dagligen i dessa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!