Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till äldre hus, vad kan man förvänta sig för kw-förbrukning?  (läst 9891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Vi har ett liknande hus från 1903 på ca 300kvm fast utan källare och med äldre fönster.
Vi har nöjt oss med en Ecopart 10,5 kw kopplad till en acktank .
Inne på tredje året 21 - 22 grader inne.
Använt elpatron i två timmar under perioden.
Borrade 200m.
Nu har visserligen de sista vintrarna varit milda så vi får se.
I och med att uppvärmningen blivit så billig så har vi struntat i att isolera vinden det skulle aldrig betala sig.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Vi har ett liknande hus från 1903 på ca 300kvm fast utan källare och med äldre fönster.
Vi har nöjt oss med en Ecopart 10,5 kw kopplad till en acktank .
Inne på tredje året 21 - 22 grader inne.
Använt elpatron i två timmar under perioden.
Borrade 200m.
Nu har visserligen de sista vintrarna varit milda så vi får se.
I och med att uppvärmningen blivit så billig så har vi struntat i att isolera vinden det skulle aldrig betala sig.

Hur mycket kw gör ni av med på uppvärmningen?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nu har visserligen de sista vintrarna varit milda så vi får se.
I och med att uppvärmningen blivit så billig så har vi struntat i att isolera vinden det skulle aldrig betala sig.
Har du dålig isolering på vinden så sparar du kanske 30% av nuvarande energiförbrukning, jag sänkte min förbrukning så mycket, från 12 till 8kWh/år det ger 6000kr besparing/år. Jag slängde ut den gamla och la in isolering till 4dmx80m2. (Jag hade 25m2 1dm sågspån, 25m2 1dm gullfiber och 30m2 ingenting före.) Jag tycker att det lönade sig. Köpte isoleringen för 10000kr då. Kostar typ 13000kr nu
« Senast ändrad: 12 oktober 2014, 19:50:51 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du dålig isolering på vinden så sparar du kanske 30% av nuvarande energiförbrukning, jag sänkte min förbrukning så mycket, från 12 till 8kWh/år det ger 6000kr besparing/år. Jag slängde ut den gamla och la in isolering till 4dmx80m2. (Jag hade 1/3 1dm sågspån, 1/3 1dm gullfiber och 1/3 ingenting före.) Jag tycker att det lönade sig. Köpte isoleringen för 10000kr då. Kostar typ 13000kr nu

Från 12 till 8kw är ju jättebra besparing, grattis.
På vissa ställen kan man läsa att man måste vara noga med att det inte blir fuktigt och leder till mögel vid bjälklag osv vid den isoleringen, gjorde du något speciellt för att undvika det eller grävde du bara bort sågspånet och la dit nya isoleringsskivor?

La du skivor eller rullade du ut rullar?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Mitt undertak är mÃ¥lade pärlspÃ¥nt, det är visserligen hyfsad fuktspärr, men jag lade in fuktspärr (plastfolie) mellan  bjälkarna och tätade mot dessa med ett uppvik som trycks fast med spikad läkt.
Jag använde 4 lager 95mm skivor, kunde ha använt 2 lager 195mm lika gärna, jag fick tag i 95or lite billigare, Överblivet på ett bygge där byggarn hade räknat fel på mängden. Följde de anvisningar som finns på isolertillverkarnas hemsidor.

PS Kolla även mitt inlägg nr10 ovan
« Senast ändrad: 12 oktober 2014, 20:16:30 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
2012 ca 12000kwh
2013 ca 14000kwh
Sen några hundra kwh till varmvattenberedaren då tanken bara håller ca 45 grader.
När det gäller isolering av vind så har vi en energideklaration när vi köpte huset som säger att det tar 20 år innan det betalar sig. Med värmepump borde det ta 60 år. Om jag tänker rätt.

Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej Timmerhus,
Om du redan har VP och gör av med 14000kWh/år på värme (ej VV) och räknar på vad isolering av vind kan spara så beror det på hur mycket isolering du redan har där och vad du räknar på att lägga till (och hur stor vindsytan är) I mitt fall hade jag usel isolering och sparade 30% av uppvärmningen med att lägga in 4dm på 80m2
 Se mitt diagram i inlägg nr10
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Självklart vore det bättre att isolera mer. Det är bara så "jobbigt". Sedan finns det en risk att klimatet på vinden blir lidande.
Fönster håller jag på att byter till 3-glaskassetter med U-värde 0,6 i stället för 2,9. Här märker man verkligen skillnaden.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!