Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Wilton
« skrivet: 24 februari 2017, 08:21:46 »

Är -7 här idag, hur går det ? varit tvungen att öka kurvan igen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2017, 20:47:20 »

Ecoheat 408 klarar 65 grader enbart med kompressorn liksom de flesta nyare vp med R407. Normalt klarar dom ca 5 grader till med hjälp av elpatron men hur det funkar på en ctc som jobbar mot tank och shunt vet jag inte finns nog risk att elpatron tar över helt då därför skulle jag spärrat den mot övre tanken för effekten verkar ju räcka till. Borde vara nån med koll på ctc som vet hur det funkar  Sc:,h
Skrivet av: Wilton
« skrivet: 19 februari 2017, 19:28:49 »

Spärra inte övre, hur det än görs. Håll koll på om den börjar räkna ner och om den kommer till 0. Min pump kanske gör det några gånger per år och då inte säkert den kommer till 0. Grundproblemet som inget vi skrivit hittils kommer att lösa är att det verkar som du behöver tok för hög framledning för att hålla 22 inne. Gör som det skrevs i början, kolla alla element vad för delta dom har. Problemet att det börjar bli varmt ute.
Jag har låst min pump till 47 grader max ut och ändå är den på väg att räkna ner till 0 så du kan ju tänka vad din pump får jobba med din framledning. Ctc kanske kan 60-65 men det måste vara med en jävla massa
Elpatron. Så länge den inte räknar till 0 så kommer den inte spetsa.
Min 308 gör detta vid närmare -20 under lång tid.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 19 februari 2017, 16:36:30 »

Har för mig att man kan ställa upp shuntfördröjningen på över 240 eller vad det nu var då kommer den inte öppna mot övre tanken men hur det funkar bör det finnas nån ctc kunnig som kan klargöra.

Okej få prova 240 och se vad som händer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2017, 09:59:11 »

Har för mig att man kan ställa upp shuntfördröjningen på över 240 eller vad det nu var då kommer den inte öppna mot övre tanken men hur det funkar bör det finnas nån ctc kunnig som kan klargöra.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 18 februari 2017, 23:09:59 »

Ser ut på bilden att den redan börjat räkna ner på shunt fördröjningen, när den når 0 så öppnar den mot övre tanken.
Men håll koll på den räknaren för att såg ju ut på bilden att du hade rätt framledning just då och då borde räknaren återgå till
inställt värde. Den börjar räkna om shunten är fullt öppen (mikrobrytare klickar till) väntar till 0 och sen öppnar shunten ytterligare men då mot övre tanken som är 60 grader och elpatronen spetsar.
Okej tack! Ska hålla ett öga på den! :)
Skrivet av: Wilton
« skrivet: 18 februari 2017, 22:57:33 »

Ser ut på bilden att den redan börjat räkna ner på shunt fördröjningen, när den når 0 så öppnar den mot övre tanken.
Men håll koll på den räknaren för att såg ju ut på bilden att du hade rätt framledning just då och då borde räknaren återgå till
inställt värde. Den börjar räkna om shunten är fullt öppen (mikrobrytare klickar till) väntar till 0 och sen öppnar shunten ytterligare men då mot övre tanken som är 60 grader och elpatronen spetsar.

Ändringar av kurva måste göras under flera dagar, du kommer inte märka förändringar så snabbt.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 18 februari 2017, 22:15:52 »

Ja man bör köra utan innegivare till man hittat rätt kurva men det bör gå att avaktivera den i styren på nått sätt.

Gjorde det nu. Få ser om det blir nån skillnad. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 februari 2017, 21:03:30 »

Ja man bör köra utan innegivare till man hittat rätt kurva men det bör gå att avaktivera den i styren på nått sätt.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 18 februari 2017, 20:56:31 »

Verkar svårt att komma upp till 22grader  ::)
Ska jag prova koppla bort innegivaren som nån skrev?
Skrivet av: Gete
« skrivet: 18 februari 2017, 20:52:14 »

Tack för svaren allihopa!
Så här ser det ut nu iaf. Har ställt in pannan efter erat önskemål. Max framledning 65. kurvlutning 51, och shuntat den till 240.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 18 februari 2017, 20:35:38 »

Har ringt ett antal ggr, men fullt upp som vanligt. :/
Kan prova koppla bort innegivaren, men den är ju ny, tycker inte det ska krångla direkt man kopplar dit den.

Hmm, Smartaste du kan göra är att ta dit installatören och be honom att ta fram ett åtgärds förslag.

Sen efter vad dina bilder visar så verkar du ha en 408 och inte en 406 och den körs minst på kurva 60..  Troligtvis är innegivaren boven till detta eftersom du påstår att du kör kurva 50?
Om så är fallet koppla bort innegivaren och börja trimma in kurvan utifrån detta..
Skrivet av: japp
« skrivet: 17 februari 2017, 21:11:05 »

Men om ts klarat sig med 61 rader framledning utan att få allt för kallt inne finns det hopp om att värma huset med kompressorn bör gå att klämma ur nån grad till även om det inte är optimalt.

Kanske?  Troligtvis kommer han aldrig att komma upp till dom inomhus temperaturer han hoppas på. Ska han lyckas med det måste han köra rejält med el och eventuellt öka storleken på huvudsäkringen.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 17 februari 2017, 21:09:55 »

Om han behöver 51 vid -3 och har maxat 61, så lär han inte bo speciellt långt norrut i landet...
Vore ju enklare om TS säger vars han bor så slipper vi gissa...

Men TS påstår att han kör kurvlutning 50, den kurvan ska inte ge några 51 grader vid -3 snarare kanske 42... det är något som inte stämmer här...kan bild 1 förvilla oss på något vis...
Skulle TS kunna fixa en ny Bild 1?
Och kurva 50 stämmer ju även bra med de max 61 grader som han har haft, då skulle han kanske ha haft ner till -25 - -30 vid något tillfälle i vinter...vilket stämmer bättre med att bo i norr.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2017, 20:50:07 »

Men om ts klarat sig med 61 rader framledning utan att få allt för kallt inne finns det hopp om att värma huset med kompressorn bör gå att klämma ur nån grad till även om det inte är optimalt.
Skrivet av: japp
« skrivet: 17 februari 2017, 20:27:07 »

61 grader på högsta framledning på tredje bilden, har INGET med inställningar att göra utan visar bara vad den högsta framledningen har varit nånsin.

Nej men 51’C på värmebärare fram vid -3’C ger en inställd kurvlutning på minst 60. :)
Sen att max framledning har bara gått upp till 61’C är en helt annan sak.
Skrivet av: 2lkopp
« skrivet: 17 februari 2017, 16:21:27 »

61 grader på högsta framledning på tredje bilden, har INGET med inställningar att göra utan visar bara vad den högsta framledningen har varit nånsin.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 februari 2017, 16:12:21 »

Men finns det nån elpanna på en Ecoheat 408 den har ju växelventil och laddar vv till övre delen av tanken och med 38 starter vid -3 ute verkar den inte vara för klen heller. Jag skulle ställa in kurvan till det värde som ger rätt temp inne sen bör det gå att ställa in max framledning nånstans och det borde bli 65 grader om det då innebär 65 grader vid - 10 ute får det bli det och du får komplement värme huset med annan källa.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2017, 13:16:54 »

Ja, jost har rätt, om det blir kallt inne nu så måste du höja kurvan, det jag menade vara bara att den maximala kurva som EGENTLIGEN går köra med om du har DUT under -30 grader är ca 50°C, högre kurva än så och din värmepump blir en ren elpanna när det blir som kallast ute, och det är det sista man vill.

Med den inställning du nu haft så har din värmepump troligen haft ett börvärde på mer än 61 grader vid kanske -10 grader, och då har shunten till elpannan öppnat, du har kört ut hetvatten därifrån, och kompressorn har stannat (då den inte fick göra mer än 61 grader varmt vatten).

Kurvan skall alltså ställas så att du har tillräckligt varmt inne, men du MÅSTE se till att kompressorn aldrig stängs av när det är riktigt kallt ute.

Om din installatör har lovat att det där skall fungera problemfritt så borde han gratis få uggradera ditt radiatorsystem, eller i vart fall kolla upp så att allt i alla fall är injusterat så bra det bara går, både vad gäller flöden och värmepepump.
Tyvärr är ofta kompetensen inte den bästa hos installatörerna, men det vet man ju inte innan man klagat, kanske kan han fixa det mycket bättre än vad det funkar idag i alla fall.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 17 februari 2017, 11:26:15 »

"Ställt in den nu få se vad som händer."

Det betyder med kurva 50 att framledningstemperaturen kommer att bli ca 64 grader vid -35 °C ute vid köldknäpp som kanske förekommer där du bor? Det andra alternativet är att välja en brantare kurva högre än 50 för att få upp inntemp ett par grader till när det inte är så kallt ute men då kommer den att slå i taket 65 grader tidigare och man får plocka fram extra el-radiatorer och värmefläktar vid köldknäppar. Framledning 51 grader vid -3 °C ute enligt bilden tyder på att inställd kurva var drygt 60 vad jag kan förstå.
Skrivet av: 2lkopp
« skrivet: 17 februari 2017, 11:22:59 »

Det finns en meny där du kan se strömförbrukningen på elpatronerna i pumpen och elförbrukningen på faserna i hela huset via strömavkännarna. Kolla där så borde du se om det är pumpen eller nåt annat som drar ström. Lägg gärna upp en bild här också.

Totala drifttiden verkar ju skum om du installerade den i höstas.
Skrivet av: japp
« skrivet: 17 februari 2017, 11:18:44 »

Termostaterna är vridna på max. Och kommer nog inte byta element eller rören till elementen för dom är underdimensionerade det här året iaf. Så vad kan jag göra för att minska trycket på pumpen? Nån inställning borde ju gå göra? Och hur får jag ner antal starter på den? Om jag ändrar tempen på framledningen vad ska jag ändra mer då? Vill ha runt 21-22 grader i huset för jag kallblodig! :)

Hmm, Smartaste du kan göra är att ta dit installatören och be honom att ta fram ett åtgärds förslag.

Sen efter vad dina bilder visar så verkar du ha en 408 och inte en 406 och den körs minst på kurva 60..  Troligtvis är innegivaren boven till detta eftersom du påstår att du kör kurva 50?
Om så är fallet koppla bort innegivaren och börja trimma in kurvan utifrån detta..
Skrivet av: Gete
« skrivet: 17 februari 2017, 11:11:50 »

Är max framledning inställd på 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan?

Ställt in den nu få se vad som händer. :)
Skrivet av: Josth
« skrivet: 17 februari 2017, 11:06:11 »

Är max framledning inställd på 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan?
Skrivet av: Gete
« skrivet: 17 februari 2017, 10:44:24 »

Tjena! Tack för svaret. ska prova köra med den inställningen få se.
Kör på en kurvlutning på 50. Och en kurvjustering på 0. Ska ja ändra justeringen nångting?

Hej.
 Ett Älvsbyhus från 84 borde inte behöva så extremt hög framledningstemp tycker jag.
De som byggdes på 70-talet däremot... (Före -78)

Om vi tittar på instälningarna för elpatron:
Så skulle jag köra på 40 på varmvatten och på 65 på "Spets".
Anledningen att spetsen inte skall få gå högre är att kompressorn riskerar stanna om elpatron värmer vattnet högre än så.
Behöver du mer effekt än vad radiatorerna kan ge vid 65 grader så är det bättre att kompressorn går 24 h/dygn och att elpatronerna spetsar bara precis så mycket att kompressorn inte släcks p.g.a. för hög vattentemp.
Eventuellt extra värmetillskott får du då tillföra via värmefläktar (elektriska) eller vedeldning.

Jag skulle också öka shuntfördröjningen till minst 240 minuter, så att övre pannan inte får hjälpa till med elvärmt vatten annat än när det VERKLIGEN behövs.

Öka också max framledning till 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan.

För att Du skall kunna värma huset med enbart värmepumpen så bör din kurva inte vara ställd på mer än 50°C (börvärde framledning vid -15 grader), den kurvan innebär 65 graders framledning vid -35 grader vilket det nog kan bli om du "bor norrut" i landet.

Vilken kurva kör du på nu?

JAg skulle också med IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
Kontrollera så att du inte har raditorer som kortsluter systemet, så att du har stort flöde över några få radiatorer, och kanske litet eller inget flöde över vissa.
I bilderna ser du ut att ha 4 graders deltaT mellan fram och retur, vilket är bra om du vill få ut max av värmesystemet, men då måste det vara väl balanserat, utan att kolla och justera in detta kan du i värsta fall ha bara 1-2 grader över vissa och 10-20 grader deltaT över andra radiatorer.
DeltaT över varje enskild radiator skall vara så lika som möjligt för att värmen skall fördelas korrekt.

Det är inte ovanligt att man i älvsbyhus ersätter 2-3 av de befintliga radiatorerna med fläktradiatorer (gärna kopplade till helt egen stam) som komplement, för att få ned behovet av framledningstemp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2017, 07:48:46 »

Hej.
 Ett Älvsbyhus från 84 borde inte behöva så extremt hög framledningstemp tycker jag.
De som byggdes på 70-talet däremot... (Före -78)

Om vi tittar på instälningarna för elpatron:
Citera
Elpatron
Elpanna övre °C 40 (30...60)
Temperatur när elpatronen går in och hjälper till att
producera tappvarmvatten vid stora tappningar. Låg
inställning rekommenderas.
Elpatronen svarar även för spetsvärme till huset. Om
huset behöver högre temperatur än vad som valts
kompenserar styrsystemet detta genom att automatiskt
höja temperaturen på elpatronerna
Denna temperatur följer även inställningar som görs
under Varmvatten.
Elpanna övre spets °C 70 (30...70)
Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälp
att nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp till
detta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt.

Så skulle jag köra på 40 på varmvatten och på 65 på "Spets".
Anledningen att spetsen inte skall få gå högre är att kompressorn riskerar stanna om elpatron värmer vattnet högre än så.
Behöver du mer effekt än vad radiatorerna kan ge vid 65 grader så är det bättre att kompressorn går 24 h/dygn och att elpatronerna spetsar bara precis så mycket att kompressorn inte släcks p.g.a. för hög vattentemp.
Eventuellt extra värmetillskott får du då tillföra via värmefläktar (elektriska) eller vedeldning.

Jag skulle också öka shuntfördröjningen till minst 240 minuter, så att övre pannan inte får hjälpa till med elvärmt vatten annat än när det VERKLIGEN behövs.

Öka också max framledning till 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan.

För att Du skall kunna värma huset med enbart värmepumpen så bör din kurva inte vara ställd på mer än 50°C (börvärde framledning vid -15 grader), den kurvan innebär 65 graders framledning vid -35 grader vilket det nog kan bli om du "bor norrut" i landet.

Vilken kurva kör du på nu?

JAg skulle också med IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
Kontrollera så att du inte har raditorer som kortsluter systemet, så att du har stort flöde över några få radiatorer, och kanske litet eller inget flöde över vissa.
I bilderna ser du ut att ha 4 graders deltaT mellan fram och retur, vilket är bra om du vill få ut max av värmesystemet, men då måste det vara väl balanserat, utan att kolla och justera in detta kan du i värsta fall ha bara 1-2 grader över vissa och 10-20 grader deltaT över andra radiatorer.
DeltaT över varje enskild radiator skall vara så lika som möjligt för att värmen skall fördelas korrekt.

Det är inte ovanligt att man i älvsbyhus ersätter 2-3 av de befintliga radiatorerna med fläktradiatorer (gärna kopplade till helt egen stam) som komplement, för att få ned behovet av framledningstemp.

Skrivet av: Wilton
« skrivet: 17 februari 2017, 07:41:30 »

Tror det blir svårt att få den framledningen utan att den ligger på mycket tillskott, det är ju -3 vad händer vid -15 ....
Du kan ju lägga upp dina inställningar här på kurva, shuntfördröjning m.m
Det ska finnas någon kod som gör att tillskott senaste dygn visas men minns inte vad det är.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 17 februari 2017, 01:38:46 »

Termostaterna är vridna på max. Och kommer nog inte byta element eller rören till elementen för dom är underdimensionerade det här året iaf. Så vad kan jag göra för att minska trycket på pumpen? Nån inställning borde ju gå göra? Och hur får jag ner antal starter på den? Om jag ändrar tempen på framledningen vad ska jag ändra mer då? Vill ha runt 21-22 grader i huset för jag kallblodig! :)
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 16 februari 2017, 22:29:25 »

Jo CTCn klarar 65, hittade det nu. Och Thermian kan kopplas om för högre FL än 55 genom att välja någon av dom andra 2 pressostaterna som finns...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 februari 2017, 22:20:01 »

Har för mig dom fixar 65 grader. Det gör thermia också fast man får koppla om pressosten tror jag och då blir vv laddningarna med högre temp också. Anledningen till 57 grader vid 51 till rad kan vara vv laddning annars brukar ctc gå 5 grader över rad börvärde  men brukar ibland ökas.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 16 februari 2017, 22:10:20 »

Enligt bild 2 så är den ju faktiskt uppe på 57 grader, då hade då min Thermia iaf tackat för sig..vet inte hur hög FL CTCn klarar på enbart kompressor...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 februari 2017, 21:46:42 »

Naturligtvis är det långt ifrån optimalt men 51 grader vid -3 då borde vp klara värmen till -10 själv i alla fall och sen får elpatron hjälpa till. Har för dålig koll på ctc för att kunna hjälpa ts men nån bör veta hur man ställer in vp optimalt efter de förutsättningarna .
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 16 februari 2017, 21:24:56 »

38 starter per dygn är mycket...
Och sedan enligt bild 2 så har han framledning på 57 grader vid -3 ute...hur hög framledning klarar en CTC innan den går över till att bli en elpanna?
Om han bor i norr som han skriver så är -3 ute rena sommaren, vad behöver han då ha för framledning när det är normal vinter på -20 till -30 grader ute. Misstänker att den går som elpanna stora delar av vintern...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 februari 2017, 20:09:11 »

Har dålig koll på Ctc men har den svårt att komma upp i önskad rums temp är det troligtvis värme kurvan som ska justeras. Visst har du hög framledning vilket sänker cop en del men så stor skillnad är det inte ändå men se till att ha alla termostater fullt öppna.
Skrivet av: japp
« skrivet: 16 februari 2017, 18:25:17 »

Hej, installerade min ecoheat i höstas och tycker bara elförbrukningen har ökat inte minskat!
Har ett älvsbyhus från -84 och det är välisolerat. Borrade ett 160m hål i backen.
Har stängt av Exakt framledning.
Bor uppe i norr och ställer innetempen på 22grader. Men tycker aldrig den kommer upp till det. Ja kanske om det är 0 grader ute.
Står ofta Högt Eluttag på displayen.
Bifogar nå bilder. kan skicka mer om ni vill ha.

Förhoppningsvis har ni vridit upp termostaterna  på elementen till max. :)
Som andra har skrivit så är problemet för klena ledningar och element, detta är rätt typiskt för äldre älvsbyhus..
Skrivet av: Wilton
« skrivet: 16 februari 2017, 14:21:41 »

håller med, 51 vid -3 är högt! pumpen får jobba en hel del för att hålla den temperaturen.
Vi shuntar inte ut så mycket vid -20 och då får min 308 jobba mycket.

Meddelandet är att den skruvar ner effekten på elpatronen då du hamnar med övrig elförburkare över (A) gränsen du satt i pumpen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 februari 2017, 14:15:23 »

Hela 51 °C framledning vid -3 °C och 20,8 °C inne ute tyder på att radiatorerna och ev. värmerören är underdimensionerade för värmepump. Fungerar bättre med en ren elpanna som kan höja temperaturen på värmevattnet rejält. Kanske en idé att byta ett antal radiatorer till större/kraftigare(?)
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 februari 2017, 13:40:26 »

Enligt drifttiden 13238 timmar har den ju gått över 500 dygn,
högt eluttag betyder att något annat än echoheat tar ström.
Skrivet av: Gete
« skrivet: 16 februari 2017, 12:21:23 »

Hej, installerade min ecoheat i höstas och tycker bara elförbrukningen har ökat inte minskat!
Har ett älvsbyhus från -84 och det är välisolerat. Borrade ett 160m hål i backen.
Har stängt av Exakt framledning.
Bor uppe i norr och ställer innetempen på 22grader. Men tycker aldrig den kommer upp till det. Ja kanske om det är 0 grader ute.
Står ofta Högt Eluttag på displayen.
Bifogar nå bilder. kan skicka mer om ni vill ha.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!