Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket faller i 310P  (läst 20301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Amritpal Singh

  • Gäst
Amritpal Singh
Trycket faller i 310P
« skrivet: 15 oktober 2004, 02:28:05 »
Hej!

Har en Nibe fighter 310P sen 4 år. För några dagar sedan hände det sig att pannans temperatur sjönk till ca. 27-28 grader. Det visade sig att överhettningsskyddet hade slagit till och återställningen av denna fick upp temperaturen igen. Antog att det hela berodde på strömavbrottet vi råkade ut för någon dag förre vi märkte av att varmvattnet började avta.

Samtidigt var det ett väldigt lÃ¥gt tryck i pannan, under 0.4 bar. Efter upprepade fyllningar och avluftning ställde jag trycket pÃ¥ rekomenderade 1 bar. Tyvärr faller trycket till oroande lÃ¥ga nivÃ¥er hela tiden. Har fyllt pÃ¥ med vatten flera gÃ¥nger per dag. Nu senast var trycket nästan nere i noll.  ???

Vad kan vara fel? Läcker systemet någonstans? Förslag på vad man göra?

Tacksam för svar.

Amrit



Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2004, 16:47:05 »
Det låter ju som en läcka, inte bra.

Är det radiator vattnet vi pratar om (jag har ingen koll på nibes modeller)

Det gäller ju att lokalisera läckan innan skadorna blir onödigt stora.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2004, 18:07:36 »
Det fina med ett tryckexpansionskärl är att en eventuell vattenläcka sällan hinner ställa till med någon större vattenskada.

Detta av den anledningen att det första man normalt ska göra om trycket faller är att undersöka hela systemet nogrannt efter läckor.

Med ledning av vad du framför i ditt inlägg verkar du dock inte ha gjort det, detta kan i värsta fall innebära ett en vattenskada om ca 5-10 liter vatten nu kanske är uppe i en vattenskada om 100 liter...

Låt oss hoppas att det inte är det, men jag kan inte se en annan förklaring.

Om du har krypgrund - bege dig snabbt som attan under huset och kolla om det droppar vatten nånstans.
Har du inte krypgrund, leta då igenom hela huset efter tecken på fukt - på eller under ytbeläggningar. (golv, tapeter o.s.v.)

Det senare gäller även om du har krypgrund utan att hitta tecken på läcka där.

Som sagt var, jag hoppas att du inte råkat ut för en läcka, men allt tyder nog ändå på det.

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2004, 19:47:28 »
Citera
Efter upprepade fyllningar och avluftning ställde jag trycket pÃ¥ rekomenderade 1 bar. Tyvärr faller trycket till oroande lÃ¥ga nivÃ¥er hela tiden. Har fyllt pÃ¥ med vatten flera gÃ¥nger per dag. Nu senast var trycket nästan nere i noll.  ???


Skulle inte förvåna mig om det är expansionskärlet som gått sönder.
Det sitter en gummiduk inne i kärlet som brukar gå sönder och då finns det inget som kan expandera vid ökat tryck i systemet varvid vattnet far ut genom säkerhetsventilen vid uppvärmning.
Du kan kolla en sak det sitter en vanlig bilventil på kärlet tryck in stiftet och se om det pyser ut någon luft att tala om ska vara ca:0,5 k motryck,kommer det vatten så är det trasigt.

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2004, 19:48:54 »
Innan vi målar fan på väggen så lufta ur pannan med hjälp av säkerhetsventiln som antagligen sitter under en lucka högt upp på VPn alternativt inne bland resten av rören.
Steg två e att kolla förtrycket på expkärlet. Det kan ju vara så att när VPn inte ville vara med längre så sjunker tempen och därmed sjunker även trycket.
Exp kärlet ska ta upp ev svängningar i temp men e det vattenfyllt så e systemet "stumt" och tryckmäteren börjar konstra sig.
Kolla om trycket ökar blixtsnabbt när du börjar fylla på eller om det stiger långsamt.
Kan även vara så att säkerhetsventilen läcker lite och släpper trycket den vägen.

admin

  • Gäst
admin
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2004, 22:14:41 »
Trasig gummiblåsa i ditt tryckkärl är en mycket bra teori, både trolig och önskvärd.

Kolla det, har du tur är det bara det...

Tycker dock att 4 år är lite på ett expansionskärl. (om det inte var/är ett befintligt äldre kärl...)

Lycka till.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2004, 23:04:35 »
Ställ "hundkoppen" under skvallerröret från säkerhetsventilen, d¨ser du om det kommer där.
då kan det va ventilen i sig själv eller blåsan i exp (blåsan kan du kolla enl ovan).

En del drar ned skvallerrören ned i golvbrunnen, det tycker jag är fel. Man ska se om det droppar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2004, 00:09:55 »
Jag har inte ens dragit min säkerhetsventil till/mot avloppet, mitt golv tål den mängd vatten som kan tänkas läcka ut genom säkerhetsaventilen <5 liter.

Jag förutsätter att jag (eller den som äger huset när det händer) kommer att fundera vad som hänt när det står vatten på klinkersgolvet i förrådet...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2004, 00:20:54 »
samma här men mitt pannrum liknar en gammal kolkällare, så där är det inte alls så noga.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Trycket faller i 310P
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2005, 10:36:33 »
f310 modeller som tappar tryck brukar till 98% läcka i säk-ventilen 1.5 bar. Justeringar har gjorts och Nibe har kommit med en ny modell av säk på 2.5 bar
Din vän i nöden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!