Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinerad pumpbrunn och radonsug  (läst 2510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kombinerad pumpbrunn och radonsug
« skrivet: 14 juni 2006, 18:52:27 »
Nu fyra Ã¥r efter installationen av värmepumpen har jag kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att jag har bilat bort fundamentet till oljepannan (de som brukar läsa mina inlägg vet att jag är mer en teorins än en praktikens man). Där pannan stod tänker jag installera en brunn med pump. Källaren är byggd 1939. PÃ¥ den tiden var man tydligen inte sÃ¥ noga med kapillärbrytande skikt och dränering. Dräneringsledningar finns runt huset numer men dÃ¥ dagvattenledningen ligger högt i förhÃ¥llande till källargolvet har det ibland blivit saltavlagringar runt sprickor i golvet och skador pÃ¥ putsen längst ner pÃ¥ väggarna. Jag har kunnat se i en renslucka till avloppet att vattenytan ibland bara har varit en decimeter under golvet. Vattnet rinner förmodligen dit pÃ¥ en sträcka där det inte gick att gräva ner dräneringsslang.   

Jag har därför grävt en brunn där oljepannan tidigare stod och tänkte installera en dränkbar pump där. Men det behövs ett brunnsrör. Min tanke är att ta ett stadigt plaströr 30-35 cm i diameter, borra en mängd hål i det och använda det som foderrör. Runt röret tänkte jag fylla med lecakulor eller singel och sen gjuta betong ovanpå runt röret. Jag har sett att det finns kulvertrör i olika dimensioner men de är dimensionerade för att tåla att ligga under vägar så det blir lite klumpigt yttermått om man väljer en dimension som pumpen får rum i. Rör av typ avlopprör verkar inte finnas i de dimensioner jag skulle behöva.

Jag skulle alltså behöva ett stadigt rör, helst med botten och som kan förses med ett tätslutande lock. Var kan man hitta sådana? Dräneringsbrunnen utomhus är 41 cm i diameter och det tycker jag är lite för mycket så jag vill inte gärna kopiera den installationen.

Locket skall vara tätslutande då jag planerar att installera en fläkt så håller ett undertryck i brunnsröret för att få ner radonhalten i huset. Vintertid ligger värdet runt 200 Bq/m3 och det är ju gränsfall för radonhalten.

Är det någon som har gjort något liknande som har några tips?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinerad pumpbrunn och radonsug
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2006, 10:42:14 »
Är ett foderrör för klumpigt?  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7868
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!